Köper en fusion, vad bör jag titta på?

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Hej!, åker och tittar på en Fusion idag, 06:a, 600cc. Vad bör man tittat på? Fått ett bra pris så kommer inte hacka på småsaker. Men har den några fel man bör passa sig för?

Killen hade iaf köpt kedjehusförstärkare till den. Har gått mellan 4-500 mil

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Hmm såg inget i fyndtråden så jag vet inte. Men ägaren fanns tydligen här på forumet haha :D. Den hade 2 st huvar, förlängd, 44 kammar, stod i ockelbo. Var det den?

Jag är väldigt nöjd av det lilla jag hunnit titta på den hitills, jobbar 4*12h :(, snacka om fel helg att jobba vill ju skruva lite.

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Här kommer 2 st bilder. Har bytt huv, fick med orgnalhuven. I annonsen hade skotern svart huv. En gång i tiden var den huven blå. Låter så jävla gott i motorn :D

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
ah det är den! 40tkr nånting? Ville att brorsan min skulle köpa den som första skoter. Men grattis! :D

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Den låg ute för 42, jag gav lite mindre ;). Supernöjd av det lilla jag sett, Men inte hunnit kolla igenom den ordentligt då jag jobbar :/. Mattan var grym, ska bara förlänga tunneln nu också. Några tips på vad jag bör gå igenom innan säsongen, är rätt ny inom det skotermekaniska men har inte tummen mitt i handen. Tävlat och meckat motorcross och har tillgång till bra verkstad.

Remmarna var bytta, Balata heter dom va? Så det är OK. Bränslefiltret var han osäker på så tänkte kika på det. Någon annat? Tänkte byta variatorremmen också så den är fräsh.

Edit: Vart är fyndtråden? Jag finner den inte.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag hade bytt kedjehusolja, smort nipplarna, kollat mattspänning och dragit åt lite här och var i boggin om något fått för sig att gänga upp lite. Motortvätt är väl alltid trevligt om det behövs? Vart är du och åker någonstans i Dalarna? Vi hänger i Borlänge.

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Jag utgår från Hedemora, har tagit mig till Säter via leden, funderat på att ta mig längre någon gång. Finns några ställen här där man "får" freerida lite? Något grustag eller så utan att man blir lynchad :D

Oftast åker jag neråt mot Norberg. Men nu när man har eget kommer det nog bli mycket mer åka än vanligt :D

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Haha härligt, du som slagit i bak i tunneln då ;)?, jag ska förlänga den har jag tänkt. Inte för att jag bör slå igenom men lika bra att göra det så ändå. Något roligt du kan berätta om den?, nerdrevad? Har för mig han inte visste eller så sa han det men att jag inte minns. Den verkar gå som tusan men finns ju ingen snö så har ingen aning :p

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
En polare kollade på Fusion för ett tag sedan och forskade lite om dom. Stora vibrationer i motorn var det tal om, men tror de gällde 700 och 900.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Det gällde främst 900an enligt min ÅF. Dom ska man akta sig för. Freeride ställen bortåt säter har jag då ingen koll på alls. Vi åker från Borlänge och uppåt mot repbäcken/sifferbo och vidare mot idkeberget.
Men jag har vänner i torsång som brukar åka mot ditt hål. Där finns en crossbana dom kallar lilla sahara. Kan ta reda på vart det ligger. Observera att den inte ligger i närheten av Säter utan mer gustafs om jag får tippa. För jag har ingne aning.

Lycka till med din maskin.

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Kenth: Det stämmer, både 700 and 900 viberar en massa, bygger på samma block?. 70an är dessutom närmare en 80. Vibrerade, ibland sprack till och med motorfästen. Pga vibrationer åt den dessutom remmar. 900an hade väl även värmebekymmer. 05orna var det värsta, Polaris släppte en rad updates till "Fusion", men inte sett många 05 i sverige dom flesta verkar vara 06. Oavsett så skulle iaf jag passa mig för 700/900 Fusion. 600 har inget med dom andra 2 att göra motormässigt, en vanlig välbeprövad Liberty Twin.

Klassisk: Lilla sahara känner jag igen, vart ett jävla liv just där när dom åkte cross. Några som klagade :p. Är det fina leder uppöver där ni åker? Rekomenderar er att kika lite neråt också om ni ska åka längre, Via leden i hedemora kan ni antingen åka till norberg och käka på gatuköket där eller till St Skedvi och stanna på pizzerian ;)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Sahara ligger närmast Solvarbo och är inte så mycket att hurra då det måste komma ordentligt med snö för att det ska vara kul. Dett är lite väl stora stenar(rullstensås) i "sandtaget".
I Säter området är det inte mycket till freeride områden, men det finns några smultronställen som man "spar" på.

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Ahh missa att även du var "lokal" Kenth. Ja men få förstår jag crossintresset i lilla Sahara, roligt med lite blandsten. Men lät ju som att man ska passa sig lite med en skoter.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Om vi ska åka led blir det dagsturer till Djurås för att klämma en pizza eller bortåt idkeberget för att sätta sig i slogboden för att damma i sig en kopp kaffe. Vi har ju iår uppgraderat oss ganska friskt från 136 och 121 tummare till 144/155. Så vi undanbeder nog helst led detta år. :)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ahh missa att även du var "lokal" Kenth. Ja men få förstår jag crossintresset i lilla Sahara, roligt med lite blandsten. Men lät ju som att man ska passa sig lite med en skoter.
Visst är jag en "local". Jag har åkt ca: 800 mil i närområdena sedan jag började åka skoter i slutet av februari 2009. Mitt revir går från Fors utanför Avesta till Djurås. Finns en hel del guldkorn där emellan.