Dra av variator t-cat 00

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Hej, behöver ha av min primär i morgon och ska till jobbet ikväll där jag har möjlighet att svarva en,

men jag behöver måtten och gängången Hoppas nån av er har en hemma så ni kunde mäta åt mig eller någon som bara vet. Orginalet har 0644-207
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Råkar ha alla mina avdragare i en kartong bredvid tv soffan. Kan mäta nu på den jag använder till min thundercat.

Alltså:
Från bultskallen är det först 65mm solid järnrör, sedan kommer gängorna och dom är ca75mm. Därefter en smalare pinne som är ca: 120mm lång.

Vart luddigt men du fattar nog, spec. Om du samtidigt tittar på en bild:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Råkar ha alla mina avdragare i en kartong bredvid tv soffan.
Ja, det brukar jag också ha. Det är ju bra, för ibland kommer det förbi nån skoter genom vardagsrummet som ska renovera variatorn.

(Förlåt, jag fick tvångstankar... Kunde inte låta bli...)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Misstänkte att det kunde komma en gliring.

Varför dom ligger här var för att jag nyss köpt ett gäng nya (doo, poo,lynx, arctic; comet,Yamaha) tog in thunderavdragaren för att kolla sÅ jag inte köpt en till likadan:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Hej, behöver ha av min primär i morgon och ska till jobbet ikväll där jag har möjlighet att svarva en,

men jag behöver måtten och gängången Hoppas nån av er har en hemma så ni kunde mäta åt mig eller någon som bara vet. Orginalet har 0644-207
Svarva av hårdaste stål du kan hitta för vanligt blötstål duger inte. De man köper billigt från typ duells får man inte lös variatorena med. Enda som händer med billiga blötstålsavdragare är att det blir gängpaj eller kröker sig
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som boost säger.

Lätt att kröka en billig avdragare. Har du inte bra stål så rekomenderat jag skotsk sista stumpen av avdragaren och bara köra gängad + gängtejp och olja
 

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Tackar för hjälpen ännu en gång! blev att jag blåste av det hela och inte svarade en i alla fall, beställde en avdragare igår, båden en kines och en med lite bättre stål i. Men hade tanken om jag nu skulle svarat en så tänkte jag göra det i syrafast rostfritt som borde vara starkt nog??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Tackar för hjälpen ännu en gång! blev att jag blåste av det hela och inte svarade en i alla fall, beställde en avdragare igår, båden en kines och en med lite bättre stål i. Men hade tanken om jag nu skulle svarat en så tänkte jag göra det i syrafast rostfritt som borde vara starkt nog??
Syrafast kan nog hålla. Hoppas den inte sitter som polaren tc900a den måste man frysa lös.

Om du går bet med alla tänkbara avdragare och bult med olja så vänta tills det blir kallt och häll i vatten, gänga i en bult med gängtejp. Ställ upp skotern på kant så går det bra att hälla i vatten. Någon tim/timmar senare bör variatorn lossna ber på hur kallt det är.

Min tc1000 sitter också fast något fruktat hårt men den går lös med dyr avdragare + lite värming av variatorn.