Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Klart att du skall ha ett! :) Mailade dig precis hör av dig om du grubblar på någontong.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det är tur att man har snälla grannar som kommer och räddar en när man kört sönder.
Nej nej ni behöver inte vara oroliga jag har inte fått ett nytt haveri idag igen utan bilden är från igår:bigsmile:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Några filmklipp från igår
Nu är det inte längre skotern som sätter begränsningen på var man kan ta sig fram utan det är föraren som sätter begränsningen. Eller jag är inte lika bra som min skoter nu:hahaha:

Den tar sig upp för alla backarna jag testat utan problem om jag bara kan hålla mig ifrån träden eller hålla skotern på rätt köl:tongue1:

[video=facebook;10150523716246097]http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150523716246097[/video]

[video=facebook;10150523718146097]http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150523718146097[/video]

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vill inte vara dryg eller liknande utan bara ge dig ett råd.

låt skotern stå på tomgång mer än 1 sekund efter du har hållt full gas.
annars kommer du få renovera turbon inom en snar framtid.

först ska turbon varva ner.sen ska även oljan hinna kyla av den.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
vill inte vara dryg eller liknande utan bara ge dig ett råd.

låt skotern stå på tomgång mer än 1 sekund efter du har hållt full gas.
annars kommer du få renovera turbon inom en snar framtid.

först ska turbon varva ner.sen ska även oljan hinna kyla av den.
Tack'! ja jag glömmer detta i stort sett varje gång men kommer på det ca 5-10 sekunder efter att jag slagit av den och då startar jag den igen så att den får kyla ner sig lite. Att det ska vara så svårt att lära om och göra rätt :) Alla filmerna som är med här i tråden efter turbo monteringen gör jag samma fel, slår av den direkt men jag har startat den varje gång igen. Hur länge ska man köra den för att hinna kyla ner turbon? 30- 60 sekunder?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Skulle säga att på en skoter så är detta inte ett stort problem med att låta turbon få kyla ner visst de är bra att man gör de men så mkt längre livslängd blir de inte å på en skoter kommer turbon att överleva många ggr skotern innan kokset blir så pass mkt att den skär. är viktigare att ha en fräsch olja.

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Att inte Polaris, Yamaha, Artic eller brp har hört av sig ännu till dig och erbjudit dig anställning som testpilot för hållbarhetstester är en gåta:D
Snacka om att hårdtesta prylarna!!!
Du äger David!!!

snowlers

Medlem
12 dec 2011
34
0
1
Ytterligare en film där David plågar sin Nytro och vi andra finkör med våra Summitar.

[video=youtube;HTElaztqrKY]http://www.youtube.com/watch?v=HTElaztqrKY[/video]

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Att inte Polaris, Yamaha, Artic eller brp har hört av sig ännu till dig och erbjudit dig anställning som testpilot för hållbarhetstester är en gåta:D
Du äger David!!!
Tack ja det hade ju varit kul! :)
Och att de inte har anställt snowlers/ Mårten för att göra skoterfilm och dokumentera allt. :)

Tack snowlers för ännu en härlig skoterfilm! Dessa filmer kommer garanterat göra sommaren lättare att genomlida:madgrin:

Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.616
98
48
Örnsköldsvik
Du äger David!!!
Frågan är ju om nått märke skulle klara av att få prylarna att hålla?;)

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Frågan är ju om nått märke skulle klara av att få prylarna att hålla?;)
Ja men håller de så blir det ju ingen utveckling och förbättringar :)
Satt och funderade lite här ikväll och utvärderade min skoteräventyr och inser att nu vid 2070+mil så har min Gammnytro blivit bogserad hem 2 ggr och fått lämna den i en kompis garage över natten en gång då startreläet frusit. Alltså så har min nytro kommit upp i lika många hembogseringar vid detta miltal som min M1100T vid 4 mils körning:wacko:

Ikväll har jag bytt 2 st drivdon till mina xenonljus då de inte fungerat tillförlitligt längre. En sak som är bra när man monterat turbo är att man får mkt mer plats i motorrummet men min kabeldragning har en del kvar att önska :blink1:

Skruvade lite på renegaden som står i garaget ikväll oxå och fick igång den men vilken rök det blir med en tvåtaktare på en liten kort stund.
Så nu är det 200W xenon framåt igen :bigsmile:

Hade igång Nytron i en långstund utan problem att kunna orientera sig i "röken" som nytron ger :) Har nu monterat på baklyset på skotern, det blev som det vart. :) Det blir nog bättre att ha bakljuset så här för nu kommer det lite högre upp och försvinner inte bakom all snö som brukar lägga sig på tunneln.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Skäms lite, vi är inne i februari och jag har inte dragit sladden en meter den här vintern.
Nu är det ju rena blian ute (-10C) så nu finns det inga ursäkter för att inte fara ut med sladden.
Tur att det finns så många som är duktiga och sladdar lederna här ändå :)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Du som har kört sjukligt mycket med din Nytro, hur ser bromsarna ut efter 2000mil? Har du fått byta klossar/skiva nångång?
Det är något som ibland slår mig att man(jag) rör ju aldrig nått där, så länge det fungerar. Man bromsar ju inte överdrivet mycket med en skoter heller men har aldrig sett/hört nån som fått byta klossar pga att dom nöts ner. Dom kan ju se ut som nya fast man har 5-600mil på mätarn. Så det skulle vara intressant att veta hur det ser ut efter 2000mil, för det kommer jag själv aldrig få uppleva.

Om du har skrivit om det tidigare får du ursäkta, då har det fallit ner i en minneslucka. Följer annars din tråd varje dag..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Angående bromsar så på min V Max -96 som jag renoverade för 1½år sen så där var bromsklossarna helt slut så jag fick byta...minns ej vad den hade rullat men mindre än 2000mil enligt mätaren iaf.

Det var ju dock mekanisk broms på den ej hudralisk...om det nu påverkar