En låg drevad maskin plågar fjädrarna mer och i synnerhet dom som använder sin Freeride(summit) fullt ut så får fjädrarna i variatorerna jobba mycket mer än ex. en XRS med 26 alt 27-45. Därför är det läge för fjäder byte efter en 250-300 mil på typ summitar(lågt drevat) medans på en XRS(högdrevad) håller fjädrarna upp mot 500mil.
Detta gör att de Freeriders som har gått upp mot 200mil så helt plötsligt håller remmen! Varför? När fjädrarna slackar så börjar primären att växla lite hårdare(mer tryck mot remmen) och sekundären blir mjukare och öppnar upp lite lättare. Detta lilla räcker för att tempen sjunker med 5-10 grader från de 110 grader som man kunde se när dom var ny.
På bc gaden kunde man också se över hundra grader vid extrem körning. 391an som var org monterad på gaden minskade 0,8mm på 100mil(jag stannade och öppnade dörrn ofta ska tilläggas). 377an som har suttit på i 70mil tillsammans med min variator lösning har endast tappat 0,3mm och nu pratar vi hård körning för att sätta grejerna på prov. Nu blir inte variatorena varmare än max 75 grader och detta skonar remmen.
Det är inte lätt att säga hur mycket effekt som går bort, men skillnaden från 100 ner till 70 grader är stor. Det är en hel del kw som åtgår till att värma upp materia 30 grader. Den effekten får man tillbaka när systemet kallnar. Som info kan jag berätta att en BC gade 600 e-tec(44kam) som har varit med mest hela tiden när vi har kört(testat) har aldrig värmt upp remm eller variatorer till mer än 65 grader med org set up! Varför? givet vis är det mindre effekt(max 120), men den är också bättre kalibrerad orginal, farmför allt i sekundären.
Detta gör att de Freeriders som har gått upp mot 200mil så helt plötsligt håller remmen! Varför? När fjädrarna slackar så börjar primären att växla lite hårdare(mer tryck mot remmen) och sekundären blir mjukare och öppnar upp lite lättare. Detta lilla räcker för att tempen sjunker med 5-10 grader från de 110 grader som man kunde se när dom var ny.
På bc gaden kunde man också se över hundra grader vid extrem körning. 391an som var org monterad på gaden minskade 0,8mm på 100mil(jag stannade och öppnade dörrn ofta ska tilläggas). 377an som har suttit på i 70mil tillsammans med min variator lösning har endast tappat 0,3mm och nu pratar vi hård körning för att sätta grejerna på prov. Nu blir inte variatorena varmare än max 75 grader och detta skonar remmen.
Det är inte lätt att säga hur mycket effekt som går bort, men skillnaden från 100 ner till 70 grader är stor. Det är en hel del kw som åtgår till att värma upp materia 30 grader. Den effekten får man tillbaka när systemet kallnar. Som info kan jag berätta att en BC gade 600 e-tec(44kam) som har varit med mest hela tiden när vi har kört(testat) har aldrig värmt upp remm eller variatorer till mer än 65 grader med org set up! Varför? givet vis är det mindre effekt(max 120), men den är också bättre kalibrerad orginal, farmför allt i sekundären.