Motorn har max effekt vid 8000 i motor dyno. max vrid har den redan vid 7700. Max matt effekt har den vid 7900-7950. vid 8000 har den i princip inte tappat nått, men vid 8100 tappar den markant!Ja, jag ska hänga i lite mer vikt, speciellt eftersom den ligger lite med lite övervarv redan på CL#1...
Det stämmer nog som en del skriver, att den orkar med mycket vikt. Tittar man enbart på varven så tror man att man ligger väldigt nära och bara kan öka på en aning med vikt. Men det verkar som den orkar med en hel del ändå...
Är det motorstyrningen som hindrar den från att varva mycket över 8000rpm trots för lätta vikter? Den har aldrig varit upp i nåt varvstopp, tänkte mest om den backar av effekt efter 8000rpm...
e-tec systemet är helt kanon på att tillföra exakt rätt mängd bränsle vid belastning och det gör att den helt enkelt har lättare att ta mer i variatorena i låg och mellan reg mot p-tec som har förgasare. Top effekten är i princip den samma, men p-tec behöver 8200 för att nå max i motor dyno.