550 skotrar

Pipa

Aktiv medlem
3 aug 2010
58
0
1
Alla säger att 550's är kass, va gör dom kass? :)
t.e.x. om man ska köpa en rev 550, är de bättre att köpa 440? :)
 

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Alla säger att 550's är kass, va gör dom kass? :)
t.e.x. om man ska köpa en rev 550, är de bättre att köpa 440? :)
Beror väl mycket på vad man ska ha skotern till. Vi hade en Rave 550 -09 förut och den tyckte jag var perfekt till ledåkning och kanske lite utflykter i lössnön. Hade satt på 44 matta + drevat ner den. Men den hade det jobbigt i djupsnö så klart. Billig i försäkring också. Det var min dotter som åkte mest på den men till i år vart det en RMK 600 istället. Som sagt beror väl allt på hur den ska användas. Kanske du ska titta på en 600 direkt istället?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Alla säger att 550's är kass, va gör dom kass? :)
t.e.x. om man ska köpa en rev 550, är de bättre att köpa 440? :)
Kass och kass.. dom är ju fläktkylda och därmed inte speciellt mycket att köra med..
 

milkmansracing

Välkänd medlem
14 feb 2010
280
0
16
hudiksvall
som ovan så är dom inte kass, bara slö =) tro mej fick ta efter min 550 efter farsan och den är slö trots nerdrevning och v-kit, men jag åker hellre runt på 550in än att vara helt utan, tänkte byta upp mej till en lynx re 600 men fick bli en sommarbil istället
 
R

räsern

har en rave 550 2010, kan säga ska du köpa 550 så är lynx rave 550 istortsätt redo för crossbana! Den är riktigt pigg upp till 100kmh, den toppar drygt 130kmh. Jag har då aldrig klagat efter som jag kör ifrån dom flesta på leden en fast dom har mycket att köra med.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Ska du köpa en led skoter så är 550 säkert inte så dålig, då dämpare och föraren etc är mycket viktigare än HK. Min kompis har en 550 summit och den är totalt värdelös i snön...+ motorhaverier och verkar vara mycket svår såld :)
 

milkmansracing

Välkänd medlem
14 feb 2010
280
0
16
hudiksvall
har hört många som har haft problem med motorer osv på 550. förstår inte hur dom lyckas? min har gått mer än 1200 mil med helt oöppnad motor och inte ett problem än sålänge. gick även 860mil på originalrem och slides innan jag bytte i förebyggande syfte :)
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
he är ju nästan bättre att köpa 500ss , har mer att köra än 550. men 550 är billiga i försäkring typ
 
R

räsern

typ billiga? bra du vet mycket om priserna :) betalar väll 1250kr helförsäkring på en 550.. Kolla vad en 600 short-stroke kostar :)
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
min skoter kostar 1300 mina 2 förra 700ror kosta 1300 respektive 1500 så tycker inte försäkringen spelar så stor roll
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det skiljer 2500:- per helår för mig på en 555 respektive 600. Känns som att det kan vara värt dom pengarna.

Rave 550: 918 kr
RAVE RE 600 E-TEC: 3.429 kr
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Alla har inte råd med en e-tec!lite dyrare att köpa
Det finns ju äldre 600:eek:r också annars.. Det var bara för att få en rättvis försäkringsjämförelse.
Nog kan det räcka med 550, men att rata en 600 bara pga försäkringen är bara fel. :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att rata en 550 för att den har 80 istället för 105 är också fel faktiskt. Viktskillnaden är ganska stor också, så totalt sett är den jämförbar skulle jag tro (förutom toppfart osv). Dock drar den i allmänhet mer bensin istället, men ytterligare å andra sidan så är chansen betydligt större att den inte är slutkörd (beroende på milen).
 
R

räsern

ratar inte 600, var inne på att köpa men blev thailand i en månad istället! Men menade bara att ett + på 550 sidan är billig att äga, Sen ska jag ha en 600/800 ska jag ha e-tec
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Att rata en 550 för att den har 80 istället för 105 är också fel faktiskt. Viktskillnaden är ganska stor också, så totalt sett är den jämförbar skulle jag tro (förutom toppfart osv). Dock drar den i allmänhet mer bensin istället, men ytterligare å andra sidan så är chansen betydligt större att den inte är slutkörd (beroende på milen).
60 vs 115 är nästan dubbelt så mycket att åka med.
I övrigt håller jag med dig!

Edit: Ska man oftas hålla sig på leden är det nog ett bra köp med en 550.
 
R

räsern

Själv blev jag förvånad över hur bra min gick för så lite Kw, min väger 193kg vilket inte är mycket, när du väl har fart på leden så tar sig ingen förbi om du förstår vad jag menar? Det är han som sitter på som avgör hur snabbt det ska gå på Led/Bana och inte mängen Kw, Om vi nu inte är på en lång raka men vem gillar att köra där?
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Var själv och provkörde en X-trim 550 efter att varit skoterlös i 10 år hade i min ungdom SRV,
efter den provkörningen så tänkte jag inte köpa någon skoter överhuvud taget för den var så j-vla tråkig.
Var sen och provade en Skidoo 500ss och vilken skillnad! -skoteråkning var kul igen! köpte senare en 600Sdi och har nu uppgraderat till en CF 800

Min tanke bara är att man måste provköra för att bilda sig en uppfattning
jag gillar maskiner med mycket mos, nu känns ju 600 Sdi tråkig -sambon fick ärva den.

Fläktisarna är nog bra för touring, enduro och uthyrning annas köp en skoter med en mordern motor.