satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka på..

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka på..

Att det finns ju asker å andra snubbar här med koll på läget å betydligt mer kunskap än mig, så ja testar, kan ni hjälpa mig med att få ut mer av skotern med nån sorts variator mod/inställning, typ vikter ramper fjädrar etc.? Har ni några tips? Jag väger in på 85 kg med full skoterutrustning, tycker mest om att krypa runt å försöka ta mig fram upp i skogen, men gillar även att klämma på över nån myr... Det som stör mig är att jag upplever att den tvekar eller slutar på remmen när jag kör sakta lr trixigt med mycket på å av, går det avhjälpa? Tips på vad man kan göra? Lr finns d nå färdigt att köpa?

Tack på förhand

Last edited:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka

Är du inte nöjd med hur den växlar original eller ? Som du beskriver din körstil så borde original setupen duga fint tycker jag.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Sv: satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka

Satt och tänkte på det jag med, maskinen går fruktansvärt bra. Och då väger jag runt 100kg också.
Men annars finns det en del som har bytt fjädrar och vikter i "Polaris 2012" tråden, kolla där så ser du vad dom kör!

Är du inte nöjd med hur den växlar original eller ? Som du beskriver din körstil så borde original setupen duga fint tycker jag.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska

Tack för hjälpen, jag uppplever att den "slirar" lite REM när man försöker trixa sig fram, funderar på om det kanske går att avhjälpa.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se

Ligger remmen rätt på variatorerna då ? Om den inte är nog "spänd" så kan det upplevas som om den slirar lite när du ligger och smyger. Du kan ju sätta en hårdare fjäder men det påverkar även inslagsvarvet också, och högre inslagsvarv kanske du inte vill ha om du gillar att smyga runt i skogen.

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge

Ang original variator setup är den långt ifrån fulländad.
men att på ett forum diskutera vad du ska stoppa i exakt
i din maskin är helt omöjligt.
Prata med din ÅF. men jag rekomenderar Åsarna skoterservice han
har säkert koll vad du ska ha!

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Kolla med Edvard på Vilhelmina Motorcentrum, vet att han testa en massa olika konfigurationer förra säsongen.

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag köpte följande av Ed.

11-66 vikter
19/43 drevning
Black/purple sek fjäder.

Han sa att han sålde över 100 såna kit förra året och ingen var missnöjd.

Den känns förjäkla rapp med den här uppsättningen :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen

Jag kör precis samma setup i min SWB Assault. Dock kommer jag behöva byta sek fjädern till en som är något mjukare. Den "tomvarvar" lite när man kör efter led. Ospårat verkar det fungera rätt bra.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland

11-66 vikter
19/43 drevning
Black/purple sek fjäder.

Jag med.
Har dock inte fått möjlighet att prova den längre än till släpvagnen ännu... :(
Men för att säga det så: Jag har absolut fullt förtroende för Ed.
Det är en av få åf jag har träffat under 25 år som är mer intresserad av att jag som kund är nöjd än att maximera vinsten i bolaget.
Med det sagt så är han inte billigare än någon annan-han har samma prislista som alla handlare.
Men han säljer inte en produkt till mig bara för att få inkomster-han och NTC fritid provar själva och rekommenderar till mig som kund det som fungerar. Jag slipper köpa och prova själv vad som fungerar bra!

Finns det variatorkit som funkar bättre än det Ed rekommenderar?
Ja-högst sannolikt.
Finns det ngt för dom pengarna som funkar bättre?
Lika sannolikt nej.

Det är bara att kolla på Ed:s "privata" skoter vad han väljer själv! ;)
..samma grejor.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna

det är väl så att det finns inget "variatorkitt" som passar alla med lika maskin.
Är ju högst personligt hur man kör och hur man vill att maskinen ska uppträda.
Tex så kanske man vill ha sin rmk till en optimal klättrare eller så kanske man vill optimera den för att köra sakta mellan träden i 2m bottenlöst puder i flatlandet..

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska

Jaja... Jag var ute efter lite tips...

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
En absolut rekommendation jag och många med mig brukar ge är att använda vikter som är tunga i hälen, förslagsvis Polaris 11-serie vikter. Dessa motorer gillar att lastas hårt från låga varv då de bygger effekt väldigt fort. Beroende på höjd få du anpassa vikten, men 11-66 fungerar oftast här i Sverige.

Annars är originalfjäder i primären helt okej. I sekundären byter många till svart/lila fjäder alternativt svart/röd. Har själv inte provat desto mer, men svart/lila lär jag byta till för att försöka få lite bättre backshift. Annars vet jag inte om man behöver ändra så mycket, eventuellt skulle man kunna byta till en helix med lite brantare initialvinkel, men de beror mycket på typ av körning...

Sen är ju två delrinbrickor under fjäderkoppen obligatorisk på dessa team sekundärer.
Nerdrevning på dessa maskiner känns onödigt i min mening, men funderar ändå på att prova.

Sent from my Super duper awsome Galaxy S2 using Tapatalk when i should be sledding

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala

Är det SLP's variant du tänker på lr finns det nåt annat att tillgå?
Det är väl SLP's variant, jag har dock köpt min från TEAM, men är rätt säker på att det är precis samma oavsett varifrån man köper. SLP köper väl in sina från TEAM och packar om dom samt kastar i en monteringsanvisning. Från TEAM följer ingen monteringsanvisning med...

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna

11-66 vikter
19/43 drevning
Black/purple sek fjäder.

Får man fråga vad du gav för ditt kit?

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna

Jodå det går bra. Kommer dock inte ihåg exakt men ca 3500 gav jag :)
Hade varit riktigt kul att testa en original och en med kit mot varandra!

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Hade varit riktigt kul att testa en original och en med kit mot varandra!
Nästa helg kommer vi fara iväg ett gäng med både kittade och originala rmk så då får man se skillnaden! :)

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna

Nästa helg kommer vi fara iväg ett gäng med både kittade och originala rmk så då får man se skillnaden! :)

Spännande! då lär du komma med en utvärdering.