satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka på..

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Sv: satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka

Jag funderar själv på att sätta 11-66 vikter samt svart/lila sekundärfjäder, sen möjligtvis dreva om. Ni som har detta RTR-kit får gärna dela med er av skillnaden i jämförelse med en standard maskin :)

OT: Någon som har koll på drevningen på en RMK Assault -11? Är det 20/42 som på Pro:n?

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Jepp det sitter 20/42 på Assaulten också.
Just 11-66 vikterna gör underverk på dessa maskiner. Det blir en grym jäkla skillnad på midrange framförallt.
Avverkade idag 8mil på min maskin och i de här försäsongspudret så är det gränsfall till för lätta vikter. Ligger på 8300rpm med 70cm nypuder. Men förra säsongen låg den spikad vid 8150-8250 när snön fått lite mer koncistens å botten. Nu är de ju värre än strösocker.

Polarn körde förresten första gången idag med sina 11-66 och han tyckte de var en jävla skillnad i hur maskinen matar med dessa vikter.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Sv: satt å funderade å googlade på variator "kit" till pro rmk 800 men kom att tänka

Jag vill (som tidigare) varna lite för svart - lila sekundärfjäder. nu har jag inte provat den i lite tyngre snö än, men i föret vi har just nu är den för hård (åtminstone i kombination med 11-66 och 19/43 drevning). Man får ett stort spann med tomvarv i mellanregistret.

Jag skulle rekommendera en fjäder som är aningen hårdare än orginal, men inte fullt så hård som svart - lila. Nu vet jag inte hur det ligger till på Pro rmk, men så är fallet på min SWB Assault 144". Väntar just nu på ett par andra fjädrar för att kunna prova lite mer olika kombinationer.

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå

Man får ett stort spann med tomvarv i mellanregistret.
Har faktiskt lite såna tendenser om jag ska vara ärlig. Inget man stör sig på. Men ligger man efter led och håller jämn gas så blir de ibland som att den vill tomvarva

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele

Ni som verkligen har jämfört RTR kitet med orginal, hur mycket skillnad blir de?
Samt hur blir de om man inte drevar ner alternativt bara drevar ner nån enstaka kugg?

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele

Hade för mig att RTR hade 19/43 och orginal 20/42 vilket borde bli 2 kugg?

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå

Är det denna fjäder som ni tycker är för hård?
Team Secondary Spring, 160-240, Black / Purple

Jag har den samt 11/66 vikter samt Blue/Pink Drive Spring, 140/340 (primär), matar på som bara den tycker jag!

Finns det någon annan mellan orginal och Svart/lila?

de

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16

man får ju antingen bestycka maskinen för ledkörning eller ospårad körning...eller ett mellanting.. bestyckar man för puder så äre väl självklart att saker och ting blir lidande på leden.
Black/Purple är minimum för offroad,speciellt om du drevat ner.. men std fjäder funkar ju mkt bättre på leden..
Vet av flera som kör med 160/280-300 fjädrar och helix byte till 56/40.36-56/38.36. Kom ihåg att team variatorn fort tappar remtrycket under senare delen av utväxlingen, ju mer du drevat ner desto värre såklart.

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre

Monterade mina 11-66 vikter idag och en 150/340 fjäder (10 mer i både start å sluttryck än org) men tyckte den varvade mindre än tidigare och låg kring ca 8150 idag här vid kusten på hårt före och tror de blir lite lite när man är i fjällen å kör..

Någon som kan svara på om en black/purple sekundär fjäder hade ökat maxvarvet något? Är väl 155/222 orginal och black purple är 160/240.

Eller annan ide?

Är en Assault 155" -11 det gäller.

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre

Får fylla i själv efter lite tester.

Med enbart black purple sekfjäder så blev toppvarvet desamma men stabilare toppvarv.
Monterade sedan ett 19t drev (1 kugg nerdrevn) och toppvarvet ligger nu kring 8200 stabilt, så nästa steg blir ett 43 kuggars och hålla tummarna att det gör de sista varven, annars får man fundera på att slipa vikterna lite.

För körning på is/led så tycker jag den matade på bäst med enbart primär fixet! Med sekfjädern och nerdrev så känns det lite mer som "tomvarv". Men den matar ändå på rejält mycket bättre än orginal genom hela registret och håller varven på precis samma oavsett snön vilket den inte gjorde med bara prim fixet!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön

Får fylla i själv efter lite tester.

Med enbart black purple sekfjäder så blev toppvarvet desamma men stabilare toppvarv.
Monterade sedan ett 19t drev (1 kugg nerdrevn) och toppvarvet ligger nu kring 8200 stabilt, så nästa steg blir ett 43 kuggars och hålla tummarna att det gör de sista varven, annars får man fundera på att slipa vikterna lite.

För körning på is/led så tycker jag den matade på bäst med enbart primär fixet! Med sekfjädern och nerdrev så känns det lite mer som "tomvarv". Men den matar ändå på rejält mycket bättre än orginal genom hela registret och håller varven på precis samma oavsett snön vilket den inte gjorde med bara prim fixet!
Provade 19/43 drevningen i helgen + black purple fjädern i sekundären tillsammans med slp vikterna i primären.
Upplever samma sak att den känns som den tomvarvar nu, ska nog prova original fjädern i primären igen men nerdrevat och se hur det blir.
Fick ut någon mer snurr på mattan heller.

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre

Provade 19/43 drevningen i helgen + black purple fjädern i sekundären tillsammans med slp vikterna i primären.
Upplever samma sak att den känns som den tomvarvar nu, ska nog prova original fjädern i primären igen men nerdrevat och se hur det blir.
Fick ut någon mer snurr på mattan heller.
Låter intressant, uppdatera hur de blev med std fjädern monterad!

Har haft funderingar på att testa montera en fjäder med samma starttryck som org men men med högre sluttryck, borde skjutsa på bättre på låg o mellan då! Kanske red/black (140/240) hade funkat.. Känns dock som lite väl lågt start tryck på den?

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre

Monterade 43 kuggs drev + en delrin ring igår och nu håller den 8300 så nu får man anse sig nöjd!
Tycker även att den började mata på betydligt mer nu än med bara 19 drevet, blev riktigt förvånad över hur stor skillnad det blev faktiskt.

Om jag får ork ska jag beställa en fjäder med mindre start tryck men samma sluttryck och testa montera här framöver. En black/red med 3st delrin ringar så man får upp starttrycket lite kanske vore något :)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik

Nu drar jag upp en gammal tråd här då jag inte hittar något vettigt någonstans, har googlat som en tok.

Ni som nu har v-kittat era maskiner (pro rmk 800 -12) och kört ett tag, vad fungerar bra?
Jag har mtx 71gr vikter och en prim. fjäder som jag inte vet tryck på, men maskinen drar iväg till 8400-8500rpm och tomvarvar gärna litegrann påväg dit..

Vilka fjädrar fungerar bra tillsammans med 19/43 drevning och vikterna?
Och hur stor skillnad märker man egentligen på 19/43 jämfört med 20/42, är det värt pengarna?

Otroligt tacksam för vettiga svar, vill ju få maskinen att gå som den ska.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik

Sek. fjädern är original och inga nitar i vikterna just nu. Men det ska jag lägga i hade jag tänkt!

Värt att säga är att jag köpte detta kitet utav den "otroliga" iamfredrik, som blåste både mig och min polare rätt duktigt. (och många många andra)

Så eftersom jag inte vet trycket på primärfjädern så går det ju inte att matcha mot någon sekundär heller, antar att jag måste köpa helt nytt.

Vad har du för nitar i vikterna? Sekundärfjäder?

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16

Var upp till Jorm i veckan men såg att maskinen inte vill varva mer än 8050-8100.Det är en 800 pro -12 med blue/pink primärfjäder,11-68 vikter,black/purple i sekundären samt 19-43 drevning.Är 11-66 vikter vägen att gå för att hitta sista varven eller någon som har några andra tips.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund

Kör 19-43 blå-röd sekundär fjäder 140-200 primärfjäder 150/340 Limegrön mtx 71g kommer inte exakt ihåg hur de är nitade men har för mig 2g längst in och 1g i topp sen har jag en annan helix på som jag inte heller minns va det var men det funkar klockrent, inslag på 3900-4000 och går blixtsnabbt upp till 8300 och ligger sen 8200-8300.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas

Kör 19-43 blå-röd sekundär fjäder 140-200 primärfjäder 150/340 Limegrön mtx 71g kommer inte exakt ihåg hur de är nitade men har för mig 2g längst in och 1g i topp sen har jag en annan helix på som jag inte heller minns va det var men det funkar klockrent, inslag på 3900-4000 och går blixtsnabbt upp till 8300 och ligger sen 8200-8300.
Ja de kittet ska ja ha, sten sax påse på nitarna och sten sax påse efter att man amputerat fingrarna på valet av helix.... Ut å mecka isär prylarna eller skippa såna inlägg. Man är nog förvirrad som det är!