Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Tror tyvärr du råkat ut för ett måndagsexemplar! Har du kollat linjering på maskinen ??

Är det många andra där ute som upplever remproblem??
Jo, det tror jag med. Den har varit in och kollat linjering och motorkuddar, allt ok.
Den ska in imorgon och drevas ner och byta fjäder i primären. Hoppas det blir bra!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag kan inte tänka mig något annat än att dom står för det.
Jag har ju garanti, annars hade jag inte köpt en ny skoter.
Är det handlaren som föreslagit nerdrevning och fjäderbyte?
Det är helt riktigt i mina ögon, men samtidigt studsar jag lite på att dom ska betala det...
Missförstå mig inte -jag har ingen önskan att du ska lägga ut pengar på en maskin som inte fungerar som den ska- men jag tänkte mest utifrån att det måste ju finnas något som är fel än att den är "för högt drevad" när den äter rem fullt i klass med ett dåligt ex av en Ski Doo, när det uppenbarligen fungerar fint för många andra som kör Rmk m standarddrevning?

Samtidigt hoppas jag för din skull verkligen att dom får ordning på den då det är världens roligaste maskin! :)
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
vad har ni för remspel alltså mellan skiva och rem på primären ? Hur mycket spelat detta in på remmens livslängd ?
Är nått tok med vissa tex min då den fransar remmen fast jag kör med exakt samma setup som flera jag åker med och kör i samma terräng/snöförhållanden......
Har satt tillbaka orginal nu och har en tråkigare maskin samt att efter helgens lilla test inte verkar ha blivit bättre dock så kommer bevis till helgen efter mer testning
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det har varit mycket problem med att nyare p85 variatorerna kärvar. Problemet är att axeln i variatorn sväller och det resulterar ju i att ytterskivan går trögt som satan eller rent ut av kärvar fast helt. Problemet tror jag är att variatorn dras fast för hårt, det är för mycket tryck på axlen och då sväller den när den blir varm.

Det är ju enkelt att kolla det, av med locket på variatorn och känna om ytterskivan glider lätt. Får du ta i för att flytta på den har du hittat felet.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
någon annan än jag som spänner remmen någon millimeter ovanför skivorna? min låg just nedanför när jag fick den från åf och jag tyckte den gick svinskumt. alla mina andra maskiner har jag justerat efter detta spel typ 1,5 mm på flänsen ovanför, och förra maskinen gick 400 mil på samma rem (3211115) och såg fin ut när jag sålde den. Min har gått 59 mil utan några som helst problem med remmen.

Kör på setupen 11-68 vikter (har även 11-66 vikter liggandes), 165-344 primärfjäder, 160/240 sekundärfjäder, delrin washer, samt nerdrevning två kugg! går kanonbra! :)

Hur spänner ni era remmar? rengjort skivorna?
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Delrin washer, hur mycket ger dem? Har liknande setup som dig fast 11-66 vikter monterade. Varvar bara 8150 för att sedan sjunka till 8000-8050.


Frågar igen. Ni som monterat SLP MTX, ska viktpinnarna ligga löst i hålen eller ska dem knackas in?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Min på 52 mil och brutal bestraffning av remmen visar bara normalt slitage. Liknande på de andra maskinerna jag tittat på och en polare har kört 120 mil med nästan inget slitage alls. :)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Delrin washer, hur mycket ger dem? Har liknande setup som dig fast 11-66 vikter monterade. Varvar bara 8150 för att sedan sjunka till 8000-8050.


Frågar igen. Ni som monterat SLP MTX, ska viktpinnarna ligga löst i hålen eller ska dem knackas in?
sägs att det ska bli bättre backshift för att sekundärfjädern inte nyper direkt mot aluminiumet.. teams egna grejer.

min kliver på rejält direkt till 8300 varv i början och lägger sig ganska exakt på 8150 hela vägen upp. hade 11-66 vikter men på kirunahöjd så blåvarvar (8300 stumt) den mest.

Mtx vikternas viktpinnar ska ligga fast, hade ett par 71 grammare med nit i och de var inte lösa.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ni som viktar om och håller på, hur stor skillnad har ni märkt? Tycker min orkar skitbra med tanke på hur snäll setup den har och med tanke på hur man fick pillra med Doo'n innan den gick knappt jämförelsebart.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Frågar igen. Ni som monterat SLP MTX, ska viktpinnarna ligga löst i hålen eller ska dem knackas in?
Viktnitarna ska nitas ihop så dom är helt stum och inte sticker ut mer än på den motsvarande sidan av niten.

I helgen ska det jämföras mycket, min maskin mot 2st hel standard pro rmk 12.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
jag provade med kompisens assault i söndags (visst en skillnad i matta och så där) men den var rätt tråkig i variator uppsättningen när den var helt standard.. kändes som att den inte ville på samma sätt, men samtidigt var den trevligare att köra lugnt med på led och så där.

jag föredrar att det skjuter på bra i början istället för att det ska komma på slutet. den blir så trött i början och har svårare att få upp nosen i jobbiga situationer.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Handlaren ringde nu. Han skulle prova mina variatorer på sin demomaskin i helgen, det tycker jag låter som en bra ide!
Teoretiskt borde dom grilla remmen lika mycket på den skotern, såvida han törs gasa med den! :)

Tyvärr jobbar jag i helgen så jag kan inte prova min egen med hans variatorer.. :(
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Viktnitarna ska nitas ihop så dom är helt stum och inte sticker ut mer än på den motsvarande sidan av niten.

I helgen ska det jämföras mycket, min maskin mot 2st hel standard pro rmk 12.
vad har du då mtx och orginalfjädrar ? drevning ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Min har mtx vikter och en 165/327 fjäder. Original i sekundär förutom delrin brickor. Och original drevning.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Viktnitarna ska nitas ihop så dom är helt stum och inte sticker ut mer än på den motsvarande sidan av niten.
Okej, som jag misstänkte då. Vad använder man för verktyg för att nita ihop dem? Som det är nu så kan sätta in insatserna för hand...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Okej, som jag misstänkte då. Vad använder man för verktyg för att nita ihop dem? Som det är nu så kan sätta in insatserna för hand...
Har du kört så?? Isåfall lägg av med det! Kan lossna och orsaka skada på både skoter och dig.
Använder hammare och städ för att nita fast nitarna.


Hur många delrin har du stoppat i din variator.. folk i staterna säger att man ska sätta in en?
Kör med 2st brickor, ska väll egentligen räcka med en bricka. Men det verkar råda många teorier på hur många som skall användas, så jag tyckte att 2st var lämpligt, annars har man ju 2st som man snabbt tappar bort :), för dom säljs i 3pack.
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Alltså hur länge håller remmarna för er på ett ungefär? just vid 90 mil rök min? trodde verkligen dom skulle hålla längre???
Plus att den Varvar riktigt dåligt, upp till 8000 sen växlar den ner sej till ca 7800, kan ju inte va okej?