Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
just att den varvar lite är väl inte bra men att en rem håller 90 mil tycker jag är jävligt bra kommer vara ASnöjd om min håller så länge med min körning !! kör man bara led så är väl 90 lite men då har man ju å andra sidan köpt fel skoter också !!

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
just att den varvar lite är väl inte bra men att en rem håller 90 mil tycker jag är jävligt bra kommer vara ASnöjd om min håller så länge med min körning !! kör man bara led så är väl 90 lite men då har man ju å andra sidan köpt fel skoter också !!
Ja 90 mil ska man väl kanske inte klaga över, är väl typ 2 mil led av dom 90milen.

Men varven? vad kan felet vara, känns ju lite trött när den varvar så lite.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Ja 90 mil ska man väl kanske inte klaga över, är väl typ 2 mil led av dom 90milen.

Men varven? vad kan felet vara, känns ju lite trött när den varvar så lite.
Sjunker den till 7800varv så är det ju inte så bra. Är den original i variatorerna?
Har du kört 90mil så borde den vara inkörd för ett bra tag sedan.
Och vad det verkar på många andra så verkar dom snarare vilja övervarva något när dom blivit inkörda.
Provkörde en pro rmk 163 2011 ifjol som också bara ville varva ca 7800 varv och den kändes lite trött måste jag säga.
Har du kollat så inte primärfjädern har gått av på något av de yttre varven så den bara blivit något kortare?

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Sjunker den till 7800varv så är det ju inte så bra. Är den original i variatorerna?
Har du kört 90mil så borde den vara inkörd för ett bra tag sedan.
Och vad det verkar på många andra så verkar dom snarare vilja övervarva något när dom blivit inkörda.
Provkörde en pro rmk 163 2011 ifjol som också bara ville varva ca 7800 varv och den kändes lite trött måste jag säga.
Har du kollat så inte primärfjädern har gått av på något av de yttre varven så den bara blivit något kortare?
Den är helt orginal i variatorerna. Får ta och kolla primär fjädern då, det går ju fort, annars får jag lämna in den.
Jo dom flest brukar ju vilja övervarva istället.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nu har någon skotercrosskille lånat en demomaskin och kört med min variatorer i helgen.
Den remmen hade gått 60 mil innan och enligt uppgift gick den inte ens varm.
Det är helt sjukt om det nu stämmer eftersom min rem grillas även på fiskörning.

Orkar inte bråka mer och har fått ett bra pris på ett Ed-kit via min handlare.
Kör alla andra som kärringar eller hur får ni det att hålla ihop?

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
55 mil sedan for min rem, såg riktigt fin ut vid 50 mil men sedan gick det fort!
Hade inte kört in remmen dock och det har uteslutande varit klättring och puderkörning så det får nog anses vara ok!!

Få se hur denna rem håller:)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Som man kör i allmänhet med en Pro Rmk antar jag, mycket skråkörning, klättring i skog och en hel del myrlek och hoppande. Värt att nämnas är att vi har haft 150cm + snö med mycket puder hela säsongen. Så ja, det är knepigt att en del remmar säger poff direkt medans andra håller.

Men jag stannar och låter remmen bli kall nu och då, i övrigt är det bara hård körning med några transportsträckor efter led ibland. Självklart finns det dom som kör mycket hårdare än mig, men jag kör inte lugnt iallafall.

Hur kör du när du får den att hålla så länge?

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Vad har du för variator setup Serious?

Har kört med några ProRmk som kör std setup och dessa fungerar riktigt bra tycker jag, lite remslir och lite remslitage, bra driv!

Så vette tusan vad som är bäst!?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kör helt original för tillfället!

Men jag har beställt variatorkit utav IAmFredrik så jag väntar på det, ska bli intressant att se om remmen håller lika bra efter jag har monterat det. Det är en del remslir och jag tycker den drar lite för dåligt för min smak, den är absolut inte slö men det känns att det finns mer potential.

Vad har du för variator setup Serious?

Har kört med några ProRmk som kör std setup och dessa fungerar riktigt bra tycker jag, lite remslir och lite remslitage, bra driv!

Så vette tusan vad som är bäst!?

slainen

Aktiv medlem
9 jan 2012
72
0
6
Min maskin har gått 91 mil och remmen ser fortfarande bra ut! Kör med 19/43 drevning och 11-66 vikter samt ett extra motorfäste (Edvards). Förra helgen blev det 20 mil klättring och skråkörning i brant terräng med mycket snö och gas. Är frukansvärt nöjd!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nu har någon skotercrosskille lånat en demomaskin och kört med min variatorer i helgen.
Den remmen hade gått 60 mil innan och enligt uppgift gick den inte ens varm.
Det är helt sjukt om det nu stämmer eftersom min rem grillas även på fiskörning.

Orkar inte bråka mer och har fått ett bra pris på ett Ed-kit via min handlare.
Kör alla andra som kärringar eller hur får ni det att hålla ihop?
Den där skotercrosskillen kanske skulle behöva köra HELA skotern.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nu är det Ed-kit på skotern. Jag har kört 11 mycket hårda mil i helgen, en liten frans syntes på lördagskvällen.
Jag sket i det och körde vidare. På Söndagkvällen syntes inte någon frans mer. :)

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Nu är det Ed-kit på skotern. Jag har kört 11 mycket hårda mil i helgen, en liten frans syntes på lördagskvällen.
Jag sket i det och körde vidare. På Söndagkvällen syntes inte någon frans mer. :)
Märkt detta jag med .
Det kommer fram en frans och kör man ett tag så är den borta. (slits bort)
Så det bästa man kan göra är att köra tills det smäller och inte öppna kåpan innan detta å kolla för olja behöver man ju ändå inte fylla på...........

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
30 mil höll den remmen. Något bättre än innan men nöjd är jag inte.

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
har kört 100 mil nu och remmen ser fortfarande fin fin ut. helt orginal i variatorer och drevning.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Fan va störande!!

Jag har kört 80mil drygt och originalremmen ser fortfarande ut som ny! :)