Snabb hjälp med bensinförbrukning på RR!!

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Tjena, kan en -09 RR faktist ta 50 liter på 100km?? Är i lappland å kör me en polare å hans RR tar så jävla mycke så vi måste tanka hela tiden.. Ingen skillnad om det är Led eller lössnö..
Min REV har tagit 50liter och hans har tagit ca 120-130liter på samma sträcka?

Han har SLP pipa och burk om de har nån skillnad.. annars allt annat orginalt..
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Är bestyckningen helt orginal så är jag förvånad att den ens går frammåt.

Låt mig gissa, den bluddrar vid acceleration från tomgång, bluddrar lite i den djupare pudersnön och känns allmänt svag och ryker?

Folk som äger RR måste lära sig att bestycka sina maskiner, orginal funkar inte..
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Jo den är orginal, och han har köpt skoter nyss med pipan på färdit.. Första gången han kör med den!

De är exakt så! Å nu vill vi gärna veta exakt vad man ska lägga för munstycke etc :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
En polare till mig kör RR -09, han tankade sin skoter med 8liter bensin, skulle sedan fara till en mack för att fylla upp den helt. Macken ligger 1 mil bort i en grannby och när han kommer in i byn så får han soppatorsk.

Och ja, hans RR är ombestyckad och helt original i övrigt - vet dock inte hur mycket nedbestyckad men den går utan bludder som det är nu och stiften ser bra ut, så ytterligare bestyckning nedåt känns ju inte nödvändigt.

8 liter milen på en 600...Visserligen går IQ bra för att vara 600 men, inte så bra att det är acceptabelt enligt mig.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
En polare till mig kör RR -09, han tankade sin skoter med 8liter bensin, skulle sedan fara till en mack för att fylla upp den helt. Macken ligger 1 mil bort i en grannby och när han kommer in i byn så får han soppatorsk.

Och ja, hans RR är ombestyckad och helt original i övrigt - vet dock inte hur mycket. Den går utan bludder som det är nu och stiften ser bra ut, så ytterligare bestyckning nedåt känns ju inte nödvändigt.

8 liter milen på en 600...Visserligen går IQ bra för att vara 600 men, inte så bra att det är acceptabelt enligt mig.

De e nog sjukt tycker jag med, men de e ju som sagt kompisens skoter :)
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Vet nån va orginal som sitter där är? säljaren hade sagt han skulle byta till 430, är de högre eller lägre än orginal? vi har ingen handbok eller nåt till den så vi kan inte se.. :s
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
450 sitter standard.
Körde 410 huvud 0.8 luft och nål #3
Hade säkert kunnat gå ner ännu mera. Men den kändes pigg. Och sänkte jag nålen ett steg så kändes den svag. Runt 3L led. Och Lössnö går ju som inte räkna. Rinner ju fort iväg soppa då.
Finns en bestyckningstråd om just RRen
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag körde 390 i min och 0,9 luft. gick fint med det. en polare har en slp kittad rr och i den satt det 0,6 luft och 400mj när den kom ifrån motorhuset.
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
I min kör jag 390 Högfart, 40 Lågfart, Air 0,9 Nålen #2 och blandskruv ett varv ut.
Går bra men drar mycket soppa som sagt :)
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
RR är ten tävlingsmaskin och är ej gjord för vanlig körning med bränsleekonomi i åtanke. Samma är det med många skidoo RS maskiner. Men det är bara att bestycka ner den och kolla sitften. Men snålt kommer den nog aldrig att gå.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
RR är ten tävlingsmaskin och är ej gjord för vanlig körning med bränsleekonomi i åtanke. Samma är det med många skidoo RS maskiner. Men det är bara att bestycka ner den och kolla sitften. Men snålt kommer den nog aldrig att gå.
R är tävlingsmaskiner.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Låter 420/3#/0,8 bra då han ska köra på typ max 100 meter över havet..? Å de e ju typ max -20.. Går detta bra med slp kittet..
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det är grymt svårt att säga vad han ska köra på. Alla motorer är individer i sig och har helt olika behov trotts att grannen/polaren har en likadan maskin.
Det enda vi kan hjälpa dig/honom med är riktlinjer men vill han ha en maskin som går bra så måste han göra grovjobbet själv och ta sig ett par dagar att bestycka in den korrekt.

Jag har ägt/äger 2st RR, en kort och en RRSE. Har bestyckat in båda maskinerna själv och jag har aldrig upplevt att den tar mycket mer bränsle än någon annan förg 600 med likvärdig effekt.
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
va tycker du är en bättre setup då? har du -09? och hyr mycke soppa tar den ? :)
Som IQ600RRSE säger alla motorer är olika på så sett men bättre o va på den säkrare sidan o köra lite fetare om man är orolig men håll koll på stiften så blire nog bra :) Svårt att mäta bensinförbrukning på en snöskoter i överlag speciellt en utan mil räknare :p
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
IQ600RRSE
vad kör du på för variator setup om det inte är allt för hemmligt? :)

Ursäkta om man lånar tråden
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Helt std. Tycker den funkar relativt bra då den funkar helt ok i de flesta lägen.
Ska dock prova att vikta upp den ett par gram när föret blir lite bättre.