Ockelbo 600 Triple

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Ockelbo 400 600cc Triple

Min och brorsans lilla bygge!

Jag hade en Polaris XLT sks -96
Den gick ju som ett strykjärn på leden men försökte man sig ut så dök den som få, och släppte man gasen för att stanna fick man vara nöjd om man kom iväg nästan! Efter en del körande blev frontbågen formad runt ett träd, ingen större skada men typ omöjligt att hitta en ny och skotern var nog svårsåld även om den varit hel!

Då fick vi idén om att vi flyttar över drivlinan till en Ockelbo 400 lång som stod i morfars lada med soppatorsk från förra vintern!

Den var ju inte heller jätterolig att köra med! Men man körde aldrig fast men den orkade inget med sina fläktkylda 377cc.


Skotern är långt ifrån klar ännu, Men ni får en film nu iallafall! Den låter lite för högt så en ljuddämpare är på g!

Här kommer lite bilder och filmer från byggets gång.


Grymt nöjd med bilden för att vara tagen med en iphone!


Första provstart!


Kylarna på plats och undersidan målad


Provning av huv, YES pipan fick plats


I väntan på en kompis som kunde filma första provkörningen


Här var den då, första provkörningen!


Ljuddämparbygge


Det ska tydligen vara bra om avgaserna måste studsa mycket, därför plåtarna är lite hursomhelst, I andra halvan blir det ljuddämparull!


Även i inblåset är det lite påltar för att luften ska ta omvägar.

http://youtu.be/uFSx_5yqeYQ
Första riktiga provkörningen i snö, ingen bra film men den går ju betydligt mkt bättre än orginal :roll:


Kåpor över motorn har påbörjats, förlängning till boggien är påväg och en 3650/380/38 matta finns redan! Sedan blir det kapning av chassiet så den ser bra ut!
Självklart ska orginaldynan m.m moddas på plats!

Mvh Benjamin
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Coolt ! Ni verkar ju ha fått till det som räknas det ser riktigt roligt ut. :)

Antar att det är en nödvändigthet för att få plats med drivaxel längst fram i tunneln men blir den inte ganska ivägen när den sitter så längt ner. Tycker det ska vara så lätt att köra på något och skada den.

Är nästan så man önskar man hade lite tid och prylar att bygga något dyligt själv...
 

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Coolt ! Ni verkar ju ha fått till det som räknas det ser riktigt roligt ut. :)

Antar att det är en nödvändigthet för att få plats med drivaxel längst fram i tunneln men blir den inte ganska ivägen när den sitter så längt ner. Tycker det ska vara så lätt att köra på något och skada den.

Är nästan så man önskar man hade lite tid och prylar att bygga något dyligt själv...
Tunneln är inte speciellt djup nej, men vi har tankar på att sänka ner buken lite på den så det blir lite bättre! Vi ska flytta upp boggien lite fram så vi får den lite lägre bak också!
 

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Sv: Ockelbo 400 600cc Triple

Nu är Boggien förlängd, bakflyttad och uppflyttad några cm! Vi vände på vändhjulen för att slippa det lila! Vi har även spänt ihop boggien och kortat balataremmarna för att den inte ska vara så hög!
Finns det nåt annat sätt att "sänka" skotern på? Man kan inte flytta upp boggien sådär jättemycket mer iallafall.

De nya luftfiltren har monterats och så även den egengjorda ljuddämparn som funkar över förväntan faktiskt! Nu återstår lite bestyckning och dyna + mycket annat smått. Sen ska det bli hårdkörning för att se vad den går för!

Med nya mattan blev den betydligt mycket stadigare och 100 gånger bättre i snön!


En bild på avgassystemet

Och med nya mattan på plats! Även ena kåpan över motorn har hittat dit lite provisoriskt!
 

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Tack för kommentarerna! av alla maskiner som var å körde den dagen var det endast en summit 600sdi med 57mm kammar som tog sig bättre! Mountainmax, Lynx 5900, lynx ranger 377 m.m dom fick helt enkelt vända.

Ockelbon är i princip omöjlig att köra på led! slappnar man av i en mikrosekund så ligger man där på sidan om spåret i nån buske! Funderingar på trailingarmar finns! men hade helst sluppit det då de inte ser ut som en ockelbo nåmer då!

Bredda nere vid skidan är ett alternativ men då har man fortfarande bladfjädringen!

Har ni nån ide för att få skotern lägre i boggien? flytta fjäderinfästningar eller liknande? bygga egna svingarmar som är kortare?

Edit: Jag glömde även säga att den är nerdrevad 3 kugg!
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nej. förstör inte utseendet med trailingarmar bladfjädrarna är så snyggt. Om man absolut måste ha fjädring på den sådan maskin borde inte lynx (LTS ?) termosar eller Yamaha vara ett alternativ som i bästa fall går gömma till stor del.

Den ser dock ut att stå väldigt mycket längst fram på boggiet. Skulle det inte gå sänka bakre boggie infästningen lite så du får mer tryck längst bak och på skidorna.
 

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Nej. förstör inte utseendet med trailingarmar bladfjädrarna är så snyggt. Om man absolut måste ha fjädring på den sådan maskin borde inte lynx (LTS ?) termosar eller Yamaha vara ett alternativ som i bästa fall går gömma till stor del.

Den ser dock ut att stå väldigt mycket längst fram på boggiet. Skulle det inte gå sänka bakre boggie infästningen lite så du får mer tryck längst bak och på skidorna.
Precis så har vi tänkt med trailingarmar! det ser inte rätt ut!
Lts fjädring hade inte heller funkat så bra då de måste sitta längst fram i hela chassiet iprincip. Att den står på främre delen av boggien har vi ändrat på, den är höjd i fronten sammanlagt 8cm nu!

Jag har däremot börjat skissa lite smått på en fjädring likt a-armskonstruktion som sitter fast i orginal skidinfästning. Då blir de bredare också! det behövs verkligen!
 

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
För en liten roligare update så har jag varit och gjort en förlängning på en firma!

Ljuddämparen är som på filmen inte på plats pga att den hade för högt motstånd, men bredare mellan skidorna är prio ett just nu!

Stålomspunnen bit som hamnar vid styret som bonus! de var enda kopplingen vi hittade som passade, annars hade de blivit ny slang hela vägen!
 

benkoilovikka

Aktiv medlem
16 dec 2009
58
0
6
Lovikka
Nå händer det inte något här? Vi ska ju och köra ihelg! ;)
Går med snigelfart men fredag ska de hända grejer! ;)

Breddningen ska bli bara profilrör som breddar ut skidan från röret som skidan sitter fast i! Ja jag vet att styrningen kommer bli helt skum men de är det enklaste just nu iaf! Tyvärr ingen bild på det men efter lördagens körning kommer bilder och förhoppningsvis lite mer film då 2st goprokameror ska användas och även vanliga!




Gjort ett nytt variatorskydd i 2mm plåt istället för 0.8 eller vad den gamla nu var gjord av! den sa upp sig efter första provkörningen iallafall!
Självklart ville jag ha kvar uni-märket! de sägs ge några hk extra :eyebrows:



Huvstroppar är också köpta på meca. 25kr för allt ni ser på bilden! helt okej pris!



Man blir ju inte lite skotersugen! dessutom ca -13 synd bara att man har 14mil hem från kiruna och inte åker hem förrän fredag!

Första varma dagen på länge!

Roger över roger ut!