Avgastempgivare på Commander

Skoterlös

Medlem
14 feb 2011
18
0
1
Aspåsnäset
Nu e det 3 givarn som går på 60 mil! E de fler som har haft samma problem?
De e en -10. Någon som kan tänkas veta vad som e grundproblemet i det hela?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist, gick en på +800 mil på 09:an.

Är din rätt monterad?
Det finns 2 givare, en som heter #515 176 490 och är till 2009 och 2010 samt en som heter # 514 054 641 och är till 2011 och 2012.

Den första skall sitta monterad som bilden nedan visar och den lilla färgklicken skall som synes sitta uppåt (ALLTID) , finns en del som vänt på den på eget bevåg med resultatet att givaren fallerar rätt snart.

Den andra för 11 och 12 är vänd åt andra håller dvs den är monterad som man vill att den ska sitta!

Du borde ha några felmeddelanden i ECU:n att ta fram, vilka är de?

Skoterlös

Medlem
14 feb 2011
18
0
1
Aspåsnäset
Nu e det inte jag som bytt dom! Har ju fortfarande garanti på maskinen, Men man vill ju veta vad som ställer till det? För garantin går ju ut till påsk

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu e det inte jag som bytt dom! Har ju fortfarande garanti på maskinen, Men man vill ju veta vad som ställer till det? För garantin går ju ut till påsk
Det var inte fråga om något pekfinger utan ett försök att hjälpa DIG att hitta orsaken, det finns garanterat ett antal sk märkesverkstäder som inte har en aning hur den ska sitta och man hur man ska vända den för korrekt funktion utan istället vänder den för att undvika att bryta/skada sladden mm.

Brinner givaren är det oftast för hög temp eller för mycket ström vid något tilfälle så vilket arbete har dokumenterats att verkstaden gjort utöver att byta givare, flashat ECU, kollat jordfläta osv, nollat felkoder osv, de kan ju inte bara byta utan att felsöka!

Iom att det är påbörjat under garantiperioden så ska du inte ha några problem att tills dess en bestående lösning är gjord få givaren bytt även efter ordinarie garanti.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Går den dåligt på nått annat vis?
Drar du rejält tunga lass med maskinen?

Skoterlös

Medlem
14 feb 2011
18
0
1
Aspåsnäset
Nä kör för det mesta normal körning. Drar pulka ibland! Nu ville verkstaden ha den inne för felsökning. Så jag hoppas dom hittar nått. För det är ju inte så kul att det skajävlas när man åker upp till fjälls,