Polaris 2013

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
På Ford och Volvo med 1,8 etanol motor sitter det en multiremm mellan vevaxel och
ac kompressor UTAN spännare å dom håller då minst i 20 000 mil utan å slira! Så nog håller den där "kammremmen" några hundra.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Himmel vilket snack det blev om 2013 års modell...

de lär ju vara färdiga och klara så vi får se dom då de finns i butiken?
Är väl bra att det blev mycket snack om den! Jag menar tråden heter ju faktiskt polaris 2013 ;-)
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Har inte Dragrace bilar och Traktorpulling rem imellan motorer och skit eller är det bara något jag fantiserat om?
Mellan motorer kan jag inte säga, men de som kör med kompressor har ju alltid rem från vevaxeln till kompressorns drivhjul. Visst har dom sprängbleck och grejer, men det är ju för att inte allt ska hamna i ansiktet på någon i händelse av remsprängning. Jag menar, kompressorn på en Top Fuel dragster tar som mest kring 1000 hk innan den börjar ge. Så nog fan ska remdrift fungera... :eyebrows:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag är lite fundersam hur dem har gjort med kolfiberpyramiden. För det första så är det säkert jättebra och så men eftersom att det inte syns på bilderna så kan man fundera på hur de har fäst kolfiberrören i strukturen. Det är nämligen så att kol är elektriskt ledande och med tid och stunder så bildas ett galvaniskt element mellan t ex aluminium och kolfiber. Detta försvagar fästpunkterna, och om fästpunkterna är svaga så försvinner fördelen med kolfiber.
 

Beccau

Välkänd medlem
3 sept 2008
118
0
6
Vännäs/umeå
man blir ju lite sugen... det ända som oroar mig är remdriften... momentet är inget problem fins kuggremmar som klarar av nästan hur mycket som helst på industrierna problemet är varvet...

jag forskade på vad det skulle kosta att bygga remdrift för något år sedan och den ända remen som klarar sådana varv var remmar med kolfibercord typ gates. och en sån rem skulle kosta typ 2500 kr på momentum.


remmarna som traktorpulling och dragracebilar har mellan kompressor och motorn får ju uppleva nästan samma varvtal men dom håller ju typ bara några repor också ( men då är det nog lite mer moment också :p )
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag är lite fundersam hur dem har gjort med kolfiberpyramiden. För det första så är det säkert jättebra och så men eftersom att det inte syns på bilderna så kan man fundera på hur de har fäst kolfiberrören i strukturen. Det är nämligen så att kol är elektriskt ledande och med tid och stunder så bildas ett galvaniskt element mellan t ex aluminium och kolfiber. Detta försvagar fästpunkterna, och om fästpunkterna är svaga så försvinner fördelen med kolfiber.
Utan att veta, utan spånar lite för mig själv:
Rören är väl limmade i fästena, om då ytan på rören är behandlad (klarlack tex?) så borde ju det ihop med limmet utgöra såpass mycket isolerande matreal att det blir ett ickeproblem-iaf dom första 150 milen. (till garantin gått ut! ;) )
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
En grej man ser tydligt där är att väskan under dynan kommer inte att funka! Ingen stor grej men den är jävligt bra att ha !! Men kommer ändå snowchecka en ;)
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Hmm gör om gör rätt. Se på bilden så ser du.

Därimot fotstegen ser riktigt bra ut