Polaris 2013

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
50
Kultsjöluspen No:1
oj bagen var inte gratis :/
Har du köpt en väska/box till e mc? Finns nog ingen under 5000kr original.

Men nu vare skoter de gällde.

Ogio Designar den och outsourcar den att sys ihop (Royalties)
Burandt sätter sitt namn på den (royalties)
Polaris säljer den (royalties)
>Skeppar den till sverige
Polarisscandinavia saluför den till ÅF.
Polaris ÅF ska tjäna pengar(jag)

Med tanke på väskorna som finns idag (Polaris) i prisklassen 1000>2000kr så känns 3000kr ungefär rätt
Den är ungefär dubbelt så bra/Påkostad/Hög kvalite.
ED
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Har du köpt en väska/box till e mc? Finns nog ingen under 5000kr original.

Men nu vare skoter de gällde.

Ogio Designar den och outsourcar den att sys ihop (Royalties)
Burandt sätter sitt namn på den (royalties)
Polaris säljer den (royalties)
>Skeppar den till sverige
Polarisscandinavia saluför den till ÅF.
Polaris ÅF ska tjäna pengar(jag)

Med tanke på väskorna som finns idag (Polaris) i prisklassen 1000>2000kr så känns 3000kr ungefär rätt
Den är ungefär dubbelt så bra/Påkostad/Hög kvalite.
ED
okey du bara en fråga till då när går denna bag att få tag i sverige?? är det stor efterfrågan på den? kan bli en polaris till hösten så därför frågar jag ;)
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Då man har bytesintervall på 18000 mil så tror jag inte att det är anledningen. Däremot så handlar allt om låga utsläpp numera och då skulle man knappast använda en konstruktion som går tyngre och därmed ge högre förbrukning och utsläpp. Jag tror att vikten är den största vinsten med beltdrive, och det ger ju en massa olika fördelar. Men mer effekt på mattan tror jag inte på.
Får du mindre utsläpp med kamkedja då?
Helt uppenbart ska det ju spara vikt. Du svarar på frågan själv! Mindre vikt=lättare att dra runt=mindre efektförlust=mer effekt på mattan!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Får du mindre utsläpp med kamkedja då?
Helt uppenbart ska det ju spara vikt. Du svarar på frågan själv! Mindre vikt=lättare att dra runt=mindre efektförlust=mer effekt på mattan!
Mindre utsläpp?? Försöker du vara dryg nu? Det är inte mindre effektförlust i remmen än i kedjan! Om du tror att du får X antal hästar mer på mattan med beltdrive så får du tro det då. Om det vore så skulle nog Polaris nämna det i reklamen illa kvickt! Får väl försöka förklara hur jag menar igen då. Om kedjan hade högre förlust så skulle inte biltillverkarna använda den, för att det skulle innebära högre förbrukning/utsläpp.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Får du mindre utsläpp med kamkedja då?
Helt uppenbart ska det ju spara vikt. Du svarar på frågan själv! Mindre vikt=lättare att dra runt=mindre efektförlust=mer effekt på mattan!
Mindre vikt är inte lika med mindre friktionsförlust.
Du får inte mer effekt i ett drivsystem om den enda skillnaden är att de ingående delarna är lättare, friktionen är densamma.
Den enda skilladen du kan få är att det är lättare att ändra varvtal på ett lättare drivsystem.
Läs mina tidigare inlägg.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Mindre utsläpp?? Försöker du vara dryg nu? Det är inte mindre effektförlust i remmen än i kedjan! Om du tror att du får X antal hästar mer på mattan med beltdrive så får du tro det då. Om det vore så skulle nog Polaris nämna det i reklamen illa kvickt! Får väl försöka förklara hur jag menar igen då. Om kedjan hade högre förlust så skulle inte biltillverkarna använda den, för att det skulle innebära högre förbrukning/utsläpp.
Nej jag försöker inte vara dryg.! Men att biltilverkarna enligt dig väljer kamkedja istället för rem när du pratar utsläpp tror jag inte ett skit på. Men skit samma nu är det ju skotrar vi pratar.

Ren logist borde det bli mer hk på mattan OBS! vad jag tror! Inte vad jag vet.
Men har någon matnyttig fakta om detta vore det bra, så man inte sitter och gissar.
För inte har du gjort en uträkning om detta? eller vad baserar du dina åsikter på?

Mvh
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Mindre vikt är inte lika med mindre friktionsförlust.
Du får inte mer effekt i ett drivsystem om den enda skillnaden är att de ingående delarna är lättare, friktionen är densamma.
Den enda skilladen du kan få är att det är lättare att ändra varvtal på ett lättare drivsystem.
Läs mina tidigare inlägg.
Obs försöker inte vara dryg på något sätt bara ifrågasätta vad ni baserar era teorier på`?

Om du har tex en stenblock med lika stor volym som ett frigolitblock och drar det på en plan yta så borde du ha mer friktion på stenblocket? vikt kontra friktion? eller är jag ute och cycklar?

Om du har lättare att ändra varvtal på ett lättare drivsystem så krävs det ju mindre kraft (hk) att driva runt systemet?

Rätta mig om jag har fel!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
idag drog vi en pojknäve dragrepor från stillastående i rätt packad okörd snö Ass rmk -12 mot pro rmk -13 .

Assaulten är neddrevad och variatorkittad men lik förbannat var det väldigt väldigt jämt dessa emellan så nån nytta verkar remdriften göra .

Det var lite annorlunda känsla att köra med remdrift , o ljudet av vinandet var rätt fränt :)

Fotstegen var underbara på -13

EDIT: Jag ville bara dela med mig av min upplevelse med skotern , det är inga som helst fakta och utfallet av liknande tester kommer säkert inte att resultera i samma resultat .
 
Last edited:

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Konstigt att det var jämt mellan dom två om Assaulten bara var neddrevad och kittad, när det skrevs tidigare i tråden att -13 Pro Rmk gick bättre än en -12 med Topp, pipa, variatorkit osv osv.
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Kan ju tänka mig att comp-mattan gav lite fördel till assaulten om det nu inte var ren lössnö men tvivlar på att så var fallet.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Konstigt att det var jämt mellan dom två om Assaulten bara var neddrevad och kittad, när det skrevs tidigare i tråden att -13 Pro Rmk gick bättre än en -12 med Topp, pipa, variatorkit osv osv.
Jag kanske hade lite giftigare v-kit ;)

Det är säkert en mängd faktorer som spelar in och mattan drog säkert sitt strå till stacken med föret vi har här .
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Men det har ju otroligt mycket med underlaget att göra också, om det spinner eller inte hur snön är osv, ni vet nog mer än mig om dragracing, men ville bara inflika att det finns många fler faktorer än bara styrkan i motor/drivlina. :ciao:

EDIT: Kotte_parva han före!
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Obs försöker inte vara dryg på något sätt bara ifrågasätta vad ni baserar era teorier på`?

Om du har tex en stenblock med lika stor volym som ett frigolitblock och drar det på en plan yta så borde du ha mer friktion på stenblocket? vikt kontra friktion? eller är jag ute och cycklar?

Om du har lättare att ändra varvtal på ett lättare drivsystem så krävs det ju mindre kraft (hk) att driva runt systemet?

Rätta mig om jag har fel!
Visst får du mer friktion om du släper ett stenblock efter marken, men drivsystemet släpas ju inte efter marken.
Det sitter på en axel som som i sin tur är lagrat med ett kullager. Om de sitter ett kedjedrev som väger 1.5 kilo eller om det sitter ett remhjul som väger 750gram spelar ingen roll. Skillnaden i friktion i lagret är försumbar.
Kullagren i sig har väldigt lite friktion. Det som stjäl lite effekt är kedjan och remmen.
När kedjan böjer sig runt dreven skapas lite friktion, även remmen skapar lite motstånd när den böjs runt remhjulen.
För den som inte tror att det går tungt att böja gummi, tänk på hur tungt det går att dra runt en matta runt boggin för hand...

Som sagt, vinsten är att det är lättare att varva upp systemet, där har du rätt.
Lite mer av motoreffekten kan användas för att driva maskinen framåt under acceleration.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Som sagt, vinsten är att det är lättare att varva upp systemet, där har du rätt.
Lite mer av motoreffekten kan användas för att driva maskinen framåt under acceleration.
Med tanke på vad övriga systemet väger så är ju vinsten väldigt liten
-som jag har sagt tidigare så måste det vara andra förändringar till -13 som skillnaden mellan -12 och -13

//E
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Ja eftersom dom verkar ha byggt om motorn dels p.g.a att vissa motorer så pajade skirtarna (som dom tydligen heter;)) så är det ju inte omöjligt att dom lyckades hitta nån död ponny att väcka upp när dom ändå höll på?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Med tanke på vad övriga systemet väger så är ju vinsten väldigt liten
-som jag har sagt tidigare så måste det vara andra förändringar till -13 som skillnaden mellan -12 och -13

//E
Hurra, det är exakt det jag menar!
Kul att nån mer hänger med i matchen:bigsmile:
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Förseriemaskiner brukar i regel ha mer effekt än samma maskin som sedan kommer ut på marknaden då de är tunade lite mer på gränsen än konsumentmaskinerna som man kör mer på "safe" för att undvika haverier som i sin tur sabbar ryktet och försäljningen.

Så det kan lika gärna vara det som gör den största skillnaden.

Men hur som haver så ser jag absolut inga nackdelar med remdriften, om den håller!
Håller remdriften lika bra som en kedja i 3-400mil så ser jag bara fördelar.
Billigare än en kedja vid utbyte, förhoppningsvis inte lika stora skador vid ett haveri, ingen olja, lättare service, mindre vikt m.m

Men det förutsätter ju då som sagt att för mig att det håller så pass bra att jag som förare kan lita på systemet utan att ha med mig en reservrem i väska på samma sätt som att man inte tar med en reservkedja när man är ute.

Den som lever får se, jag kommer hur som helst inte att köpa någon ny maskin detta år pga detta och kolvproblemet, inte heller någon annan av annat märke för den delen heller då de andra märkena inte tilltalar mig alls och om något verkar ännu rackligare än Polaris.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Förseriemaskiner brukar i regel ha mer effekt än samma maskin som sedan kommer ut på marknaden då de är tunade lite mer på gränsen än konsumentmaskinerna som man kör mer på "safe" för att undvika haverier som i sin tur sabbar ryktet och försäljningen.

Så det kan lika gärna vara det som gör den största skillnaden.

Men hur som haver så ser jag absolut inga nackdelar med remdriften, om den håller!
Håller remdriften lika bra som en kedja i 3-400mil så ser jag bara fördelar.
Billigare än en kedja vid utbyte, förhoppningsvis inte lika stora skador vid ett haveri, ingen olja, lättare service, mindre vikt m.m

Men det förutsätter ju då som sagt att för mig att det håller så pass bra att jag som förare kan lita på systemet utan att ha med mig en reservrem i väska på samma sätt som att man inte tar med en reservkedja när man är ute.

Den som lever får se, jag kommer hur som helst inte att köpa någon ny maskin detta år pga detta och kolvproblemet, inte heller någon annan av annat märke för den delen heller då de andra märkena inte tilltalar mig alls och om något verkar ännu rackligare än Polaris.

Vilka kolvproblem? problemen som finns är väll att cylinderskirtarna kan gå av på modeller upp till -12.
-13 motorer ska väll ha andra kolvar och cylindrar med starkare skirtar

Jag är inte heller negativ till remdriften, bara skeptisk att det är den som gör hela skillnaden.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Vilka kolvproblem? problemen som finns är väll att cylinderskirtarna kan gå av på modeller upp till -12.
-13 motorer ska väll ha andra kolvar och cylindrar med starkare skirtar

Jag är inte heller negativ till remdriften, bara skeptisk att det är den som gör hela skillnaden.
My bad, menade givetvis cylindrarna.

Oavsett om det gör skillnad eller ej med remdriften så är jag possitiv till den bara den håller.

Men oavsett så hoppas jag att de får till motorproblemen till nästa säsong, för jag hade då inte tänkt köpa en maskin där jag efter 2-300mil måste köra med vetskapen om att det kan smälla när som helst och om det smäller så smäller det givetvis under årets bästa tid samt just när garantin gått ut (Murphys lag).
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
för jag hade då inte tänkt köpa en maskin där jag efter 2-300mil måste köra med vetskapen om att det kan smälla när som helst och om det smäller så smäller det givetvis under årets bästa tid samt just när garantin gått ut (Murphys lag).
Jag tror inte problemet är större än hos andra skotermotorer -allt kan gå sönder och för vissa går det sönder oavsett vilket märke dom kör...
-hur många cylinderskirts haverier känner du till i sverige? Jag vet av 1 st.