Polaris 2013

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
ni som har koll på läget. vad är det för skillnader på Pro Rmk 800 och Rmk assaultens boggie ? förutom då dämparna ? är den mer förstärkt i boggien ? chassie ?
vet att det sitter ett extra stag mellan skenorna , men i övrigt något annat förstärkt ?
Extra staget som du nämde och en till balatarem på andra sidan är vad som skiljer dom åt.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Är det samma skenor i övrigt ? med lika många hål och det ?
ser ut som på bilderna att Pron har ett litet hål mer på skenan framför gummikudden .
Även ett annat artikelnummer på skenorna.


Extra staget som du nämde och en till balatarem på andra sidan är vad som skiljer dom åt.
 
Last edited:

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har fått för mig att jag borde "variatorkitta" min Pro RMK 800 här i vinter. Finns det nån setup som man redan nu kan säga funkar bra med vikter och fjädrar?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Inte helt säker på att en bra setup från -12 kommer att funka direkt på en -13 med tanke på remdriften.
Man kan antagligen ha den som en bra utgångspunkt, och sedan pilla med detaljjustering-men det lär väl dröja till det finns riktigt före.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Nej allså detta hålet. det verkar inte vad jag kan se på bilderna vara på Assault skenorna. var bara något jag råkade lägga märke till.

 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nej allså detta hålet. det verkar inte vad jag kan se på bilderna vara på Assault skenorna. var bara något jag råkade lägga märke till.

Det har du rätt i. Sen skiljer antal gluggarna där skenorna blir högre också (EDIT: det var visst bara skillnaden mellan 155" och 163"). Assaulten verkar ha två "enkla" hål till, kanske för att kunna ha ytterligare stag tvärs över?





http://i47.tinypic.com/99kynr.jpg
 
Last edited:

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Enligt vad jag kan se på sprängskissarna så är det bara ett extra stag mellan skenorna, och det sitter i hålet som jag märkt med grönt.

[/url][/IMG]
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
jag har ett extra stag där du har märkt med grönt, och så har jag 1 par hjul där bakre saxen sitter fast i skenorna (finns inte med på assault bilden ) och så följde med 2 hjul till som kan monteras om isrivarna demonteras
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Enligt vad jag kan se på sprängskissarna så är det bara ett extra stag mellan skenorna, och det sitter i hålet som jag märkt med grönt.
Jo men det är två hål till där jag satte två röda prickar om man jämför med bilden jag lade till, dock har väl inte det så stor betydelse.
Frågan är väl om godstjockleken etc kan skilja när det nu var olika artikelnummer.

jag har ett extra stag där du har märkt med grönt, och så har jag 1 par hjul där bakre saxen sitter fast i skenorna (finns inte med på assault bilden ) och så följde med 2 hjul till som kan monteras om isrivarna demonteras
Tar dom i dämparen om du sätter fast dom på insidan ungefär som Switchback har?
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
ni som har koll på läget. vad är det för skillnader på Pro Rmk 800 och Rmk assaultens boggie ? förutom då dämparna ? är den mer förstärkt i boggien ? chassie ?
vet att det sitter ett extra stag mellan skenorna , men i övrigt något annat förstärkt ?
Vinkeln på boggiskenorna modellerna emellan skiljer också, på Assault sitter det mer vinklade skenor pga av att främre infästningen är monterat lägre ner i chassit för att få mer viktförskjutning.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Är väl kanske snarare så att antalet skoterköpare runt borlängetrakten och som dessutom är aktiva på forumet kanske är aningen lågt. Men jag skulle inte tro att nån fått sin skoter från Haralds då dom inte heller har annonserat ut några nya maskiner förutom SB Assaulten.

Verkar vara samma visa med Polaris Mora där jag beställt min. Inte hört nåt från dom heller om lev förutom när jag ringde för 2 veckor sedan och frågade. Fick då till svar "i början av November" V44 eller V45.

Men de e ju grönt på backen så det är väl igentligen ingen panik....:eyebrows:
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Grejjen är den att jag inte får ihop ekvationen att många redan fått sina, som dess utom best mycket senare. Grönt här hemma åkbart uppåt! Tajj som aldrig förr ;) en får väll tålmodigt vänta...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Funderat på det där jag med, måste nästan bero mer på hur generalagenten planerar logistiken på leveranserna ut till återförsäljarna än att dom har tagit det i exakt ordning på vilket datum man beställde.

Tror inte riktigt på "mr-cave´s" teori att det inte skulle vara så många skoterköpare i borlänge-trakten (men dom kanske inte är så aktiva på forumet bara). Haralds-båtar är väl en rätt stor Polaris-dealer, lika så Polaris-Mora?
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Funderat på det där jag med, måste nästan bero mer på hur generalagenten planerar logistiken på leveranserna ut till återförsäljarna än att dom har tagit det i exakt ordning på vilket datum man beställde.

Tror inte riktigt på "mr-cave´s" teori att det inte skulle vara så många skoterköpare i borlänge-trakten (men dom kanske inte är så aktiva på forumet bara). Haralds-båtar är väl en rätt stor Polaris-dealer, lika så Polaris-Mora?
Menade nog mest att antalet av just polarisköpare som dessutom hänger på forumet och är aktiva (den kombon) eftersom han inte fick svar direkt. Men att dom sålt många skotrar hos Haralds eller i Mora tvivlar ja inte på. (står väl på Haralds hemsida att dom är störst utanför Nordamerika så dom borde ju sälja en å annan då)

Men det känns som att firmorna längre norrut har fått sina tidigare då vissa tom har börjat annonsera 2013 modeller i butik? tex rmk pro och rmk assault
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Dom kanske resonerar som så att i norr kommer snön tidigare, så därför förser dom handlarna i norr med maskiner först.