Polaris 2013

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Fan du ska vara glad som knäckte axeln så snabbt!!
Nu kan du köra och vara glad, och problem fri:) om man hade haft sån tur:)

Nej för fan, låt dom inte byta någon uppdaterad axel, enl snowest så var den uppdaterade drivaxeln en exakt lika dan som den första orginalaxeln:(
Jo jag frågade exakt vad skillnaden var på den uppdaterade axeln, men fick inget konkret svar. Så det är väl som du säger att det är en precis likadan:-(
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Men vad säger ni om teorin jag nämnde tidigare då?
Att stål "krymper" mera än aluminium och att det då vid minusgrader uppstår ett glapp mellan aluröret och ståltappen och sen med lite krafter så orkar inte limmet hålla tappen kvar och då vrids den runt och "fläker" upp aluröret eftersom det är mjukare?



Eller ska jag bara somna om....? :p
Nu är det väl så att Alu har större värmeutvidgning än stål.........

Och alu-axeln har konstant kylning samtidigt som ståltappen kanske möjligen ljummas en liten aning från remhjulet/motorutrymmet, borde alltså greppa hårdare vid användning.....
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
om det sitter den gammla drivaxeln på demo maskinerna borde dom ju använda 12ans drivaxel på dom som gått av på sina -13???
Jo det går uppenbarligen att ha gamla axeln med belt driven . eftersom att den kombinationen var på min ÅF demo maskin som han fick i våras. Det skulle nog vara ett klockrent alternativ om polaris gick tillbaka till den axeln istället. ser inte riktigt fördelarna med den nya axeln . Limmad för att ? varför inte svets som den gamla ?
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
skulle tro att det skiljer på demo maskiner här hemma å i us ....
Mest troligt "pimpade" 12or här av logistik skäl och tid.
Som det låter på SW så hade deras demo maskiner den nya axeln men är sån jävla hysteri där att man inte orkar mer.
Om min axel far får man ju hoppas att min inbytes 12a inte är såld så man kan sno den axeln å sedan byta nummer tills våren :) .............................
downtime å bärgning från djupraviner är det man är orolig över.
Upplevde det sista förra året efter en knäckt stålaxel !! i en mild ravin å det är inte kul och inget man klarar på 2pers under 5-6 timmar .....
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
det är väl bara att hålla stumt på hemma plan o se om det håller, dessutom jobbar polaris på en lösning så det löser sig säkert.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jo det går uppenbarligen att ha gamla axeln med belt driven . eftersom att den kombinationen var på min ÅF demo maskin som han fick i våras. Det skulle nog vara ett klockrent alternativ om polaris gick tillbaka till den axeln istället. ser inte riktigt fördelarna med den nya axeln . Limmad för att ? varför inte svets som den gamla ?
Att svetsa nya axeln är problematiskt iom kombon alu & stål...
Att använda 12ans axel är vad jag förstår inte helt att rekommendera heller då det finns skillnader och anpassningar på 13 axeln för beltdrive, hur kritiska dom är låter jag dock vara osagt...

Och det finns fortfarande en chans att de axlar som felat är ett monteringsfel och inte ett kroniskt designfel. De bäraramar som kallades tillbaka under hösten pga felande limning var som jag fattat det tillverkade innan den "riktiga" produktionen/serietillverkningen kört igång. Kan vara något liknande så att det bara är ett begränsat antal axlar som berörs, fast jag nojjar ändå på om det är en kronisk defekt...

Men men jag kommer köra på, undvika vissa körställen kommer man tyvärr göra i början men tänker knappast ställa mig och torrgasa på gårn...
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Nu är det väl så att Alu har större värmeutvidgning än stål.........

Och alu-axeln har konstant kylning samtidigt som ståltappen kanske möjligen ljummas en liten aning från remhjulet/motorutrymmet, borde alltså greppa hårdare vid användning.....
Fick lov att googla det lite igen och du har rätt. Då kanske jag kollade fel när jag kollade sist. Men hittade en lite mera överskådlig sida för sådant nu. http://kock.nu/fysik/expansion.html

Ja ska somna om nu.....
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Joooo på söndag då jävlar ska drivaxeln av! Blir fan besviken på Polaris om den INTE går sönder.

Edit: Observera ironin i mitt svar! Jag lider med den/de som faktiskt blivit drabbade av haveri på sin flång nya maskin, det är inte kul!
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Nu har jag fått en assault drivaxel, så det blir att köra i bureå lördag och söndag:) skönt att slippa nojja numera
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Detta problem med drivaxlarna verkar visst vara maskiner producerat på 1 specifik dag. Varav typ 30st är skickade till norden.. Så rent teoretiskt så borde man kunna se på chassienummer vilka som kan ha fått en felaktig montering av axeltappen.. Lyft tunneln å kör runt matten.. kika in mot drivaxel på remsidan å se om den ser ut att "vobbla".. Är det senaste jag hört på området iaf.. Men åter igen.. Är en höna av en fjäder det här.. Jag kommer då gasa å va glad.. Heter ju om inte annat "gasa tills de rasa"..
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Detta problem med drivaxlarna verkar visst vara maskiner producerat på 1 specifik dag. Varav typ 30st är skickade till norden.. Så rent teoretiskt så borde man kunna se på chassienummer vilka som kan ha fått en felaktig montering av axeltappen.. Lyft tunneln å kör runt matten.. kika in mot drivaxel på remsidan å se om den ser ut att "vobbla".. Är det senaste jag hört på området iaf.. Men åter igen.. Är en höna av en fjäder det här.. Jag kommer då gasa å va glad.. Heter ju om inte annat "gasa tills de rasa"..
oväntat att jag skulle få en av dom 30!
ungefär lika stor chans som att vinna på lotto. men nej, det har då aldrig hänt inte
 

Impulze

Medlem
11 feb 2008
46
0
1
Älvsbyn
Det är nog inte bara maskiner tillverkade på 1 specifik dag som lider av dåliga axlar. På snowest har det hänt på maskiner med MFD September - Oktober. Men nu verkar det som utan att ha sett bulletinen att polaris själva har tagit fram ett förband som man monterar på axeln.

Saxat från snowestforumet:
"I everybody, Polaris just send a technical service bulletin for the driveshaft S-12-05.
The bulletin said the Polaris dealer have to installed a shaft collar kit number 2205108.
Polaris shipped the kit immediately to the dealership whit priority shipment going to dealer in high-altitude regions."

Nu har man ju inte sett bulletinen ännu men det är väl troligt att detta stämmer ändå...

//Matte