Polaris 2013

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är nog många axlar som pajjat runt om i Sverige som inte tas upp här, så var inte orolig om det händer på just era maskiner, frågan är bara när och framförallt vart du är när det händer!:)
Min ryker imorrn, några mil söder om Skellefteå. Kan inte se något annat efter allt man läser.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Hör remproblemet ihop med drivaxeln? Såg bild på FB på en som började ha "tänder" borta på drivremmen bara efter ett par mil... Dom får ju ta och fixa dessa problem nu om jag ska "våga" satsa på Polaris nästa gång ;)
Bilder?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nja känns rätt gött å sitta på en -12a. Den där remdriften får dom allt testa några säsonger innan det blir tal om att byta!
Ja...problemet är väl att detta ny ger remdrift ett dåligt ryckte...fastän det kanske inte är remmen i sig som är problemet.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ja...problemet är väl att detta ny ger remdrift ett dåligt ryckte...fastän det kanske inte är remmen i sig som är problemet.
Kolla in BRPs försäljning av nya maskiner (se min ägarhistorik också) så ser man att konsumenten inte är så satans nervös som denna tråd och forum i allmänhet ger sken av.

Det är himla trist, men såklart väldigt väldigt naturligt att det bara är problem som belyses i alla forum och trådar.

Hur många har varit in i Arctic 2012-tråden och berättat om sin felfria 12:a? Sannolikt inte många, men jag känner 2 som körde 12:eek:r och sanningen att säga så var båda två skitnöjda, den ena så nöjd att han behåller maskinen och den andra så nöjd att han bytte sig en ny Arctic -13.

Detsamma gäller Polaris, Lynx, Yamaha o.s.v. o.s.v.

Lustigt hur folk uttrycker sig på forum kontra folks beteende som konsument. Det skiljer sig diamertralt, vill jag påstå. :D
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ja...problemet är väl att detta ny ger remdrift ett dåligt ryckte...fastän det kanske inte är remmen i sig som är problemet.
Tror in det är remmen i sig som är problemet. Tror mer det är toleransfel när dom kör utan någon sträckare.

Ifall tillverkningstoleranserna ligger åt fel håll på rem och kugghjulen så har du ingen sträckare som tar upp det lilla slack som blir på remmen.
Alla eftermarknadssystem jag sett använder en sträckare.

Men har inte sett eller hört något remhaveri i någon större utsträckning såsom problemet med drivaxlarna.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Polaris har ju nu en fix klar att tillverka å skicka för montering.
Den är en klämma som monteras på drivaxeln där den är limmad mot tappen.

This is a portion of the full bulletin:

Subject: 2013 600/800 PRO-RMK Drive Shaft Collar Kit Installation
Purpose:
The Polaris Technical Service and Snowmobile Engineering teams have received field reports of broken drive shafts on a limited number of MY13 600 and 800 PRO-RMK snowmobiles. This condition has been caused by a manufacturing process variation resulting in insufficient press fit and strength between the drive shaft and sprocket-side hub insert.
While affected parts represent only a small percentage of total production, Polaris will fully stand behind every sled produced and apply the repair to 100% of MY13 PRO-RMK models.


If you are receiving this email it is because you own an affected model. We wanted you to be fully aware of the situation and as soon as we have the repair kits we will be contacting you to make the necessary repairs. Polaris is automatically shipping kits to dealers and at this time we are expecting to have a limited number of kits available to start repairs no later than the week of December 24th. We will be repairing each unit from earliest to latest registration date.

Thank you for your understanding with this situation and we will take care of it ASAP.


Men det finns allternativ till den också. tex den från http://www.hfrpp.com/


Så det kommer nog att lösa sig.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Har kört första turen nu med min nya Swb A idag. Blev inte så långt eftersom det är ingen som kört här än i Luleå. Det är mycket snö men enbart puder så jag stötte på några stenar när jag körde i diket som leder till närmsta led. Blev inga skader utan "bumpade" lite lätt på stenarna bara.

Skotern verkar grymt fin. Så otroligt skön sittställning gämfört med gamla kortbandare jag kört tidigare. Motorn går grymt och riktigt skön utväxling.

Ska bli en rikigt rolig vinter om snön nu bara kan packa ihop sig lite!
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
3st maskiner har kört felfritt i 3-4 timmar idag iaf.. ligger väl på 16 timmar tillsammans totalt..
Enda man känner är det bluddrar till sig ibland men det är väl nu under inkörning den matar på med massa soppa..
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tjenare,

Såsom San_Andreas skriver, 2 maskiner har gått 11 mil och san andreas vet jag inte, 6-7 kanske? Inga drivaxelras....

Tycker dock min hostar till lite fööör ofta vid gaspådrag, men som sagt, någonstans har jag läst den släpper nån spärr efter 7 drifttimmar? Blir det inte bättre då så får ÅF ett besök :)

Sen började min motorlampa lysa och texten DET i displayen och då gick den som en påse nötter - stängde av skotern och startade den och gick prima igen. Vad berodde det på?

Skotern går nog på 96,5 oktan ;) tror jag tankat 98, men var nog 95 sedan tidigare :))