Polaris 2013

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sprickor i lack bådar inte gott.. Jag smällde en sten i ytterkant på skidan och gjorde banan av undre armen utan att märka det något vidare. Det farliga är när du styr så att det blir 90 grader mellan ytterkant på skidan och något av rören i bärarmen
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
ja prova med 3 gram längst in till att börja med, kör du dom helt tomma så blir det garanterat lite övervarv.
Tackar! Ska testa det :)
Sprickor i lack bådar inte gott.. Jag smällde en sten i ytterkant på skidan och gjorde banan av undre armen utan att märka det något vidare. Det farliga är när du styr så att det blir 90 grader mellan ytterkant på skidan och något av rören i bärarmen
Nu när du säger det så tog det emot lite när jag skråade i helgen.. Får se om det är något som går att svetsa.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
jag skulle nog satt 11-70 på min gränsfall att den övervarvar har tvekat 1 gång då jag tvärgasar dock har den inte tänt DET lampan nu sen jag bytte vikter :) varvar 8450 nu ospårat
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ska montera mina ikväll. Hade tänkt montera dom utan extra vikt, men ska jag kanske sätta in 3g i hålet längst in direkt?

Edit: Hittade några sprickor i lacken på övre vänstra a-armen nyss. Får kolla närmare sen hur illa det är, men har inte kört in i nått i några höga hastigheter iaf.
Körde 71g basvikt med 3g längst in på min Assault RMK -12, var helt perfekt så jag tänker prova det i år på denna, borde inte vara mindre drag i en -13!

Kör mestadels på 400-1000m höjd
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Körde 71g basvikt med 3g längst in på min Assault RMK -12, var helt perfekt så jag tänker prova det i år på denna, borde inte vara mindre drag i en -13!

Kör mestadels på 400-1000m höjd
Blev att jag körde så och här på havsnivå gick den upp till 8500 och sen snabbt ner till 8250-8300 och höll sig där. Ska ut och testa mer imorgon så får man se. Blev en helt annan karaktär. Matar på riktigt bra!

Lite bilder på a-armen:




Ska kolla ordentligt imorrn om det bara är färgen som släppt.
 
Last edited:

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Nån här som vet om en PRO rmk framvagn passar bolt on på en assault 144".... Båda maskiner är 2013.
Vet At assaultens dämpare måste kortas, men undrar om resten passar rakt av???
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nån här som vet om en PRO rmk framvagn passar bolt on på en assault 144".... Båda maskiner är 2013.
Vet At assaultens dämpare måste kortas, men undrar om resten passar rakt av???
Det passar, det man också måste byta är styrstagen, går antagligen korta i en svarv om man vill, då gängorna är rätt långa i dom. Annars är dom inte så dyra heller.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Nån här som vet om en PRO rmk framvagn passar bolt on på en assault 144".... Båda maskiner är 2013.
Vet At assaultens dämpare måste kortas, men undrar om resten passar rakt av???
Har du en pro framvagn eller ska du köpa ?
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Nån här som vet om en PRO rmk framvagn passar bolt on på en assault 144".... Båda maskiner är 2013.
Vet At assaultens dämpare måste kortas, men undrar om resten passar rakt av???
När jag satt på zbroz 39" på min switchback assault 2012 så behövde ja inte kapa några dämpare iaf! Dock så blev jag tvungen att köpa plastbussningarna som sitter i a-armarna från en Rmk´n för att dom som satt i switchbacken passade inte! Sen som asker sa, nya styrstag! Sen måste du ha övre a-arms länklager.( tappat ordet på vad de heter! Men infästningsbulten som sitter i a-armen och till spindeln) Sen måste du kapa lite i spindeln för att kunna få ut fullt styrutslag! Men har för mig att spindeln ska passa! ( jag köpte endå en beggad rmk spindel)
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Är lite nyfiken..
Är det någon som fått nån goodwill från sin ÅF när klämman monterades. Eller när dom repat skotern för att ens drivaxel gått av??
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
På måndag får jag hämta min klämma från min åf kalixmaskiner. Det var väll så att dom ska ge en 1l olja till köparen enligt papprena från polaris?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Vilket hån, Amerikanerna får 4 l olja och dom tycker att det är ett hån mot konsumenterna!

Nog borde man få lite mer än så, fan många får köra bil och släp 10-20 mil för att få dit klämman pga Polaris tillverkat en skräpaxel!!

SKÄRPNING Poo!!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vilket hån, Amerikanerna får 4 l olja och dom tycker att det är ett hån mot konsumenterna!

Nog borde man få lite mer än så, fan många får köra bil och släp 10-20 mil för att få dit klämman pga Polaris tillverkat en skräpaxel!!

SKÄRPNING Poo!!
Jag kan å ena sidan hålla med dig, men å andra sidan är det ju inte handlarens fel att du inte kan handla hos din närmsta ÅF, om det stämmer att du bor i Luleå, men har handlat i Piteå, Skellefteå, Boden, Kalix eller så.... 10-20 mil ger ju en del möjligheter....
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Antar att jag inte är den enda skoter nörden som har skoter på annan ort än där man bor eller????
Om jag kör 95% av all körning i ex stugan som är 25 mil enkel väg så tar jag inte hem skotern till luleå på veckorna!
Dessutom är det ett fritt land där marknaden styr det mesta dvs köp där du får bästa affären.
Vissa handlare har inte den bästa ryktet vilket kan avgöra vart vissa vill köpa sin maskin osv!

Att köra dessa mil för service etc är ok men suger om det är kvalitetsbrister som innebär att man får köra en massa mil i onödan, kanske dessutom bökat en hel dag i skogen innan maskinen har bogserats hem osv.

Handlaren har egentligen inget med detta att göra, (förutom att förmedla klammer) det är Polaris Skandinavien som bör ha bättre goodwill.

Nåja, bara mina högst personliga åsikter...En jäkligt trevlig maskin för övrigt.