Polaris 2013

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror jag lokaliserat varför det låter, på ena sidan är de typ inget mellanrum, medans på andra sidan är det betydligt mer. Ska det vara så?
Nej.
Kolla så att mattan spårar, dvs att du har lika mycket spel på sidorna av slidesen.
Lyft upp maskin bak och kör runt mattan några varv sakta, kolla sedan måttet från sliden till en plåtskoning på mattan.
Det ska vara lika på höger och vänster sida.
Det bör även vara med i ins.boken hur man går till väga.

Är det snett så får man spänna mattan på ena sidan.
När det är som du har på bilden ska du spänna mattan på vänstra sidan för att få den att gå över lite mot höger...
Spårar mattan fint nere i boggin men tar i uppe i tunneln så kan chassit vara snett...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
The Duke:


Värm lite med en gas blåsare(typ en sievert)ta en bits hållare med torxen,knacka till med hammaren på bitshållaren mot skruven,kör med moment borrmaskin bort dom(så det vibrerar)brukar släppa då,dom kan sitta nå jävulskt,men vibrationerna brukar då lossa dom(med vanlig handkraft vrider du sönder bitsen oftast).
 
Last edited:

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Nej.
Kolla så att mattan spårar, dvs att du har lika mycket spel på sidorna av slidesen.
Lyft upp maskin bak och kör runt mattan några varv sakta, kolla sedan måttet från sliden till en plåtskoning på mattan.
Det ska vara lika på höger och vänster sida.
Det bör även vara med i ins.boken hur man går till väga.

Är det snett så får man spänna mattan på ena sidan.
När det är som du har på bilden ska du spänna mattan på vänstra sidan för att få den att gå över lite mot höger...
Spårar mattan fint nere i boggin men tar i uppe i tunneln så kan chassit vara snett...
Okej, tack. Ska försöka kolla idag. :) Måste ju ha varit snett enda sen skotern var ny.. :(
 

bkr___

Välkänd medlem
19 aug 2009
142
0
6
Luleå
Tänkte bara kolla med er som haft problem med drivaxlar som gått av, hur ser de ut me nån kompensation från åf/polaris ?
 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Tack, ska göra ett nytt försök.

The Duke:


Värm lite med en gas blåsare(typ en sievert)ta en bits hållare med torxen,knacka till med hammaren på bitshållaren mot skruven,kör med moment borrmaskin bort dom(så det vibrerar)brukar släppa då,dom kan sitta nå jävulskt,men vibrationerna brukar då lossa dom(med vanlig handkraft vrider du sönder bitsen oftast).
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Ja står linjeringen fel på något sätt under belastning så gör ett högre remtryck det värre. Men är allting rakt och fint så får du ha vääääldigt hört remtryck innan det påverkar. 11 viktern skapar inte för högt remtryck.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ja står linjeringen fel på något sätt under belastning så gör ett högre remtryck det värre. Men är allting rakt och fint så får du ha vääääldigt hört remtryck innan det påverkar. 11 viktern skapar inte för högt remtryck.
Varför säger vissa att man borde schimsa om då man byter till 11-serien pga ändrat remtryck?

Är inte så inne på variatorer alls.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Varför säger vissa att man borde schimsa om då man byter till 11-serien pga ändrat remtryck?

Är inte så inne på variatorer alls.[/QUOTE
Tror du menar spelet mellan remmen och skivan på primären??. Då man kan behöva schimsa om när man byter till 11 series!!
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jag har en RMK Assault -11 och har bytt till 11-66 vikter, almond i primär och black/purple i sekundär orginaldrevning och jag upplever att den slirar på remmen nu, sköt en rem efter 5-6 hårda klättringar och då var remmen så varm så jag kunde omöjligt ta i den -ska den bli så varm?
-har inte chimsat om korset btw.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm.alla ho motorer gillar mat.. den nya 11serien har vad jag förstår flyttat massan närmare center of gravity.. vilket betyder att vikten är tygre i början. Vilket ger högre tryck på remmen i början av växlingsområdet. Men jag har inte sett att man lyckats med att behålla remtrycket i senare delen av utväxlingen.. och har man då för högt slut tryck i sekundären är risken stor för remslir... tror det är derför jag inte fattade hur stenman kunde köra 200i slut tryck innan jag kört en 11serie...
även derför han gått ner på slut tryck i primären.. annars ger en sån vikt tom varv på slutet.. vilket man tydligt känner på vilhelmina kittet.