Polaris 2013

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mjukare sek.fjädrar...

Flera Pro-maskiner jag åkt med har problem med att dom drar ner remmen i sekundären, det blir väl värre med mjukare fjädrar?
Ingen annan som har det problemet?

Brukar uppstå när man gasat på och sedan bromsat fast mattan, när man sedan ska kliva på gasen igen ligger remmen långt ner i sek. och den orkar inte riktigt igång på ett bra vis igen...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
okey har 11-70 vikter upplevde att backshiften blev sämmre kör med orginalfjädrar både i sek och primär inga problem med orken men vill ha bättre backshift :)
Ok, vet fler som blivit lurade att köpa 70g...
Vill man göra så lite som möjligt, köper man en 160-260 dekundärfjäder.. Den funkartill 68g från kust till ungefär kiruna, (500möh) sen måste man ner på 66 för att få ut allt av maskin! Finns inte ens på kartan att ta en 70g till fjällen, än mindre in bland träden, jag ger remmen max15 minuters livslängd med den setupen bland träden...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ok, vet fler som blivit lurade att köpa 70g...
Vill man göra så lite som möjligt, köper man en 160-260 dekundärfjäder.. Den funkartill 68g från kust till ungefär kiruna, (500möh) sen måste man ner på 66 för att få ut allt av maskin! Finns inte ens på kartan att ta en 70g till fjällen, än mindre in bland träden, jag ger remmen max15 minuters livslängd med den setupen bland träden...
Sant det du säger men några 66 g på min -13 pro fungerar då rakt inte alls och då kör jag mellan 400-1200 m höjd.


Övervarv och DET så det smäller om det.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
70g 11-serie vikter så då kommer det bli en slugger, seg i respons, kan säkert klara av varven om du kör en 155" och är lätt som förare. men karaktären kommer bli seg.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm. Käkar upp min dyna och åker på chassiet resten av säsongen om du har 8300 på 1200m..
Men grattis att du fått ett ex med dom utlåvade 150hp.. de plesta stannar på 140hp i bromsbänk.
Då kanske fjädrarna jag rekommenderat blir för hårda..
Låt oss veta vart du hamna i slutändan..
Kör hårt
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Jag måste haft tur med min maskin..... 75 mil nu... Har 8200 i varv i pudret, har aldrig bytt en rem och skotern går som satan..... Hur nöjd som helst!!!!

Har inte bytt en pryl i variatorena, helt orginal.....
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
På min 155" kör jag nu med 11-70 vikter, blue/pink primärfjäder, black/purple sekundärfjäder och std helix.
På havsnivå håller den nu med kompaktare snö 8400+-50 rpm och tycker den matar på bättre än med original uppsättningen, tänkte pröva original primärfjäder igen då den ligger lite högt på varven, dock inga problem med att elektroniken gått in för övervarv än.
Därememot upplever jag inre skivan på primären blir ganska mycket varmare än den andra, är det pga värmeutveckling från motorn?
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Hmm. Käkar upp min dyna och åker på chassiet resten av säsongen om du har 8300 på 1200m..
Men grattis att du fått ett ex med dom utlåvade 150hp.. de plesta stannar på 140hp i bromsbänk.
Då kanske fjädrarna jag rekommenderat blir för hårda..
Låt oss veta vart du hamna i slutändan..
Kör hårt
kör mellan 100-500meter nu beroende vart jag är men får väll skriva då jag varit till fjälls o provat den :)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
8400 så händer det ju ingenting! Ta ner den till 8150-8200 så händer det saker!
Det är ju väl så lätt drivet före nu kring kusten så några jätte insatser för att optimera efter dessa förustättnigar kommer inte ske då det så snart som möjligt kommer bli att söka sig uppåt 400-700 möh i hopp om mer puder.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Ju längre ut ju mer gör det av sig, samt ju längre gör det av sig. Matar hårdare = lägre varv
Ja det har jag förstått:) men tycker att min matar bra på mellan men tappar som sen fastän den håller rätt varv! Så tänkte om man viktar där ute kanske det fenomenet ändras?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Det finns ju en annan sida av det här med variator setup.. Framkomlighet! Poon är byggd för att köras på ett speciellt sätt och med en rätt given förar input.. Ska som vara exposion under huven när Tummen trycks in, och nästan bromsa så du flyger över styret när du släpper gasen.. Och gasen får endast hållas mot stoppen längre än typ1,5sek när du gör 180graders vändningar då det är för brant eller du kört in i en återvändsgränd!
Med 11-70 blir det skidoo karaktär.. Slö och svåråkt, maskin känns 20kg tyngre och vid extremt puder får man kämpa för att få upp maskin på snön.
Ser attnågon skriver att det matar bra, jo det gör det förmodligen efter led och hårt packad snö, men är det det vi vill med våra lös snö racers.. Vi kommer aldrig ha en susning mot skidoo i sånna förhållanden, inte ens med turbo..