Polaris 2013

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Z-bros är ju en konventionell dämpare som du kan ställa in för en speciell körstil, och därifrån fin justera LITE utifrån förhållanden...
foxarna däremot kan du ändra karaktären betydligt mer, även om du inte kan justera låg och högfart som på Z-bros, så kan du öka/minska luft trycket för hårdare resp, mjukare fjädring, sen möter du med returjusteringen... Z-bros måste du byta fjädrar för att ändra användningsområde på dämparen..
Du får alltså en mer flexibel maskin med fox...
Sen hade nog jag satsat på engans eller öhlins om jag gått på en konventionell dämpare... Stor skillnad på oljan när man rennar dom jämnfört med amerikanskt grovsnickeri..

id7z

Ny medlem
7 mar 2013
2
0
1
Är det någon annan en mig som limnigen på PROn a armar som släppt?..
åh inte garanti täcker upp det...

Tycker det värkar riktigt klent..
Hade förstått om någon stubbe eller Sten hade tagit där men nu är allt helt rakt och inga skavanker på "a armen"...

Då hade jag förstått om Garanti inte hade täckt...

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Självklart måste ju garantin täcka det! är ju fabrikationsfel. Sett fler som det släppt för, finns någon bild här på forumet på det samt diskussion

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik

Hade förstått om någon stubbe eller Sten hade tagit där men nu är allt helt rakt och inga skavanker på "a armen"...

Om jag inte mins fel så ligger väl ansvaret hos handlaren första året att visa på att du förstört den pga felaktigt användade. Om limningen lossnat så borde du inte ha några problem att visa att de har en felaktig produkt. Du kan ju dessutom trycka på att de misslyckats med limningen av drivaxeln så då borde det inte vara omöjligt att de har kvalitetsbrister på även andra limmade delar.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken

Har hänt på polarens "Retro"! Ingen som helst skada på a-armarna annars. Men främre nedre längst ut släppte för honom. Han postade något om det tidigare men är inte så aktiv skribent här på forumet. Eller en liten spricka i pulverlacken på övre blev det, tunnare än ett hårstrå vilket vi tror är en direkt orsak av att den nedre släppte, har även sett bild på dom som har knäckt stången i stötdämparna när det hänt, vilket bevisar att det blir väldigt mycket mer påfrestning på de övre delarna då. (på Snowest-forumet man sett det): http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=338458

Polaris verkar riktigt körda ivägg iaf och inte vill ta ansvar för att det är dålig limning, vilket det är! Det är ett jävla skämt! Om man tittar på bilderna i tråden på amerikanska forumet så ser man att chromolyröret har rostat där det borde varit lim, hade limningen varit riktigt täckande runt om hela rörbiten som går in i aludelen som sitter i spindeln så hade inte den där fukten kunnat börja rosta där. Alltså ett fuskjobb vilket Polaris borde ta sitt ansvar över! Såg ungefär lika ut på polarens.

Handlaren vi var in hos (var uppe i fjällen när det hände) var riktigt hjälpsam och tyckte det där var ett självklart garantiutbyte, vi fick låna lite utrymme och verktyg och gjorde skruvandet själv i deras verkstad för dom hade körigt. Sen skulle det ta någon timma för den nya delen att dyka upp. Fick ett samtal mitt i lunchen när vi var iväg och väntade ifrån handlaren som hade blivit uppsmiskad av Polaris att han inte skulle få ersättning för det.
Så blev inte någon ny a-arm för polaren tråkigt nog. Ringde även vår återförsäljare på hemmaplan och frågade hur vi skulle göra (var inte på väg hem då utan hade tänkt åka några dagar till) och ville ju inte ha resan helt jävla förstörd även om en stor del av den var det. Vi fick tipset att dra en bult i den så vi kunde forsätta åka. Blev en M6 eller om det var en M5 bult genomgående, iborrat där hålet limningen har gjorts i.
Det höll tills polaren skaffat ny zbros-framvagn iaf.

Själv tycker jag inte sista ordet är sagt i det där och att han borde kunna kräva en ny a-arm. Inte för att han tänkt åka med orginal men han skulle ju kunna sälja en hel orginal-framvagn då iaf.

Sen för det tredje vet jag inte om man kan lita på sina egna. Dock mer limutskott på mina men det där kommer man alltid ha i bakhuvudet.

Last edited:

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Tänkte köpa Evol R framdämpare och Evol R + Zero X i boggien till min Pro -13.
Har kollat på minhoj.se men vettåfan vad det är för boggiekit dom har.

Ni som bytt till Fox dämpare på era maskiner vart har ni handlat?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Känns det tveksammt beställ direkt av burandt. Han har dämpare på hyllan.. annars rror ja min hoj säljer carls cycle dämpare... en del påstår att piggy dämparen inte håller så do erbjuder den tillsynes enklare varianten.. med tull och mpmsså går det på ett ut.. men frakten är nog fan snabbare än svensk snigelfrakt..

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken

Kolla med http://www.kramforsligan.com/ Kanske inte några boggie-kit listade men hör med dom så kan dom nog ta hem på några dagar om dom inte har hemma.
Jag har framdämpare på väg ifrån dom och de skickades tidigt i morse och söker man på kollinumret så står det att dom skall komma till mitt utlämningställe i morgon. Själv måste jag nog berömma posten, ofta när jag beställer saker så kommer dom snabbt. (Bor inte i någon storstad).

Köpa ifrån staterna går ju men är frågan hur mycket man sparar, tull och frakt äter ju upp mycket av marginalen och det tar ju längre tid. Är en annan sak om man kan handla där själv och ta i resväskan.

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman

Kramforsligan! Kanon att ha å göra med och bra priser!

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Hmm...när man ska byta dämparna i boggien, är det ngt speciellt som man ska tänka på?
Det gäller alltså pro rmk.

edit. Var ut i garaget och kollade lite, ser lite trångt ut att få lös nedre axeln?

Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Inga problem.. släpp ut luften på bakdämparen så är det inga problem. Lite pillrigt att få brickorna till nedre infästningen på främre dämparen... ca:45min
Och är det vanliga dämpare så hade jag släppt ut bakre infästningen. Tror faktiskt att det går snabbare att lyfta ut hela skiten..

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Ni som kör med Fox floats runt om, är ni nöjda? Eller får man hålla på mycket med pumpen, med tanke på när temperaturen ändras ute?

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Att montera en drivrem utan sträckare är inget annat än ett konstruktionsfel av rang. Hållbarheten kommer att variera från maskin till maskin och från rem till rem beroende på hur måtten sprider från tillverkning. Att polaris inte satt en sträckare till 2014 är otroligt märkligt. Antingen är man inkompetent eller skiter i hållbarheten, jag tror på sistnämnda.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Hur funkar Ryde FX dämparna som sitter på std RMK?
Jag är ingen som hoppar frivilligt överhuvudtaget...
Cykelpumpar som måste bytas ut eller?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hur funkar Ryde FX dämparna som sitter på std RMK?
Jag är ingen som hoppar frivilligt överhuvudtaget...
Cykelpumpar som måste bytas ut eller?
Jepp bara att byta eller så om du känner mr spock på woyager kan du ju alltid be honom stråla dej från garaget till pudret.. skämt och sido. Har man bra med snö och transporten är max 1 mil så fukar det. Men fy fan vad hämskt när leden blir tvättbräda!

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Hehe, ja mr spock är ingen jag känner dessvärre.=)
Då vet jag lite mer, är inte så brydd i hur skotern går på leden men givetvis irriterande om det blir genomslag för minsta lilla.