Polaris 2013

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
En annan grej är att du kommer upp på snön dubbelt så snabbt med pro dämparna och tre gånger så snabt med burandt edition.. är fantastiskt lätt att skruva bort sej på dessa maskiner! Speciellt om man bygg variatorer och fjädring för andra ändamål.. alla v-kit jag testat från handlare har förvandlat rmk till en crossover.. bättre på allt utom gå i snö...
 

keynine

Aktiv medlem
23 apr 2011
60
0
6
36
Kiruna
Hur funkar Ryde FX dämparna som sitter på std RMK?
Jag är ingen som hoppar frivilligt överhuvudtaget...
Cykelpumpar som måste bytas ut eller?
Jo rent skit går ej att köra på led slår igenom helatiden på främre boggiedämparen
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur står sig en std RMK mot en pro RMK i lössnö? Teknisk trädkörning? Klättra?
Största problemet är ju att std.rmk inte finns i 163"....om man däremot jämför 155"så är det inte någon/ev.minimal skilldnad,men tror det är styret som gör en något annan känsla.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Ledsen men tyvär har ni fel när ni säger att fjädringen inte spelar någo roll! en fjädring som inte klarar av att stå emot vid gaspådrag får maskin att stäva uppåt hela tiden.. samtidigt som när du vänder upp i en brant, tex tar fart nedåt runt ett träd. Använder du returen för att komma upp på snön vid utgången av svängen. Och du kan bestämma riktning. En seg (läs död) fjädring blir kvar på skrå och du får svårare att välja riktning samtidigt som du ligger var djupt i snön...
Så proon går bättre i snö om du använder gasen rätt och utnyttjar returen i fjädringen... det är derför ni ser burandt pumpa lika mycket med benen som med gasen... han använder då både backshift och snabb retur för att lyfta maskin upp på snön.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Var på en skoterhelg i helgen och sista dagen på vägen hem så varmnyper skotern. Beltdriven tappar ca en fjärdedel av kuggarna då den nyper... Ska in med den på måndag.

Undrar lite smått vad ni tror verkstan säger om att den nypt? Tar dom isär den och kollar cylindrar och kolvar eller säger dom bara att man ska köra vidare? Ska upp till Ritsem i helgen och det känns ju inte direkt betryggande om man åker upp utan att dom kollat om det blivit några skador på foder/kolvar.

Beltdrive-remmen måste ju bytas hur som helst och det borde väl gå på garanti eftersom det var ett resultat av att den nöp?
 

keynine

Aktiv medlem
23 apr 2011
60
0
6
36
Kiruna
Std funkar kalas bra där de är tänkt den ska fungera. Super nöjd med den jag har men när man har transport sträcka på två mil till närmsta berg så är andra dämpare nog ett måste då de ej går att köra normalt på led
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Std funkar kalas bra där de är tänkt den ska fungera. Super nöjd med den jag har men när man har transport sträcka på två mil till närmsta berg så är andra dämpare nog ett måste då de ej går att köra normalt på led
Låter bra det, kanske man tar sig en -14 då.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=338458

Polaris verkar riktigt körda ivägg iaf och inte vill ta ansvar för att det är dålig limning, vilket det är! Det är ett jävla skämt! Om man tittar på bilderna i tråden på amerikanska forumet så ser man att chromolyröret har rostat där det borde varit lim, hade limningen varit riktigt täckande runt om hela rörbiten som går in i aludelen som sitter i spindeln så hade inte den där fukten kunnat börja rosta där. Alltså ett fuskjobb vilket Polaris borde ta sitt ansvar över! Såg ungefär lika ut på polarens.
Det är trots allt inte riktigt rätt att handlaren vägrar ta ansvar för detta.

Såg en intressant mening inne på länken: "...Polaris did a pull test on the arm before it left Polaris."
Ett pull test är en form av förstörande provning och de exemplar man testat får man absolut inte använda i skarp verksamhet. Informationen är lite vag exakt hur polaris utför dessa prover men förstörande provning används som stickprov eller som test av material och tillverkningsrutiner och testade komponenter blir "förstörda".http://en.wikipedia.org/wiki/Destructive_testing

Är det där modellen med kolfiber i a-armar och pyramid?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det är trots allt inte riktigt rätt att handlaren vägrar ta ansvar för detta.

Såg en intressant mening inne på länken: "...Polaris did a pull test on the arm before it left Polaris."
Ett pull test är en form av förstörande provning och de exemplar man testat får man absolut inte använda i skarp verksamhet. Informationen är lite vag exakt hur polaris utför dessa prover men förstörande provning används som stickprov eller som test av material och tillverkningsrutiner och testade komponenter blir "förstörda".http://en.wikipedia.org/wiki/Destructive_testing

Är det där modellen med kolfiber i a-armar och pyramid?
Ehh, vet själv vad vi fick för besked så. Sen att någon handlare i USA hade bytt någons a-armar måste ju nästan den handlaren ha tagit smällen på sin egen firma (sin egen vinst).

Det är inte kolfiber i a-armarna längst ut är det gjutaluminium delen som sitter i spindeln och rören är chromoly. Men ja det är -13 modellen Pro-RMK med nya undre a-armen.

Sen jobbar jag själv med OFP (oförstörande provning, ultraljud, virvelström, eddy current, penetrant, etc.) har även kunskap av annan sorts provning och vad förstörande provning (eller sk. stress-test) kan göra.

Gör man en brytning med ett visst tryck så kan ju det påverka materialet precis som du skriver. Polaris menar att det är gjort på dom som är "stämplade" vilket polarens var. Limningen såg inte heller ut att ha varit heltäckande runt hela änden på röret utan mer på bara en sida. Det tycker jag talar sitt tydliga utan att ha någon större erfarenhet av limning.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, förstörande provning är väl när man tastar till materialet brister.. Det som beskrivs här verkar mer som att man har bräknat max krafterna ex. 1ton, sen max hållfasthet ex. 3ton åsså drar man 2ton i testet, då är testet på intet sätt förstörande men man får en fingervisning om at detaljen är ok utifrån dom krav man ställt.
Sen att man tagit fram fel test metod är en annan grej, verkar som limmet är för bra.. Dom hade behövt se över limnings metod.. Om dom bara får en heltäckande limfog känns det som att det borde hålla sjukt bra
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har smällt 4 på 72 mil! Har schimsat sekundären nu och det blev bättre men rem tempen är fortfarande alldeles för hög! Man bränner sig ju på remmen! Hörde idag ryktesvis att dom kanske har hittat felet! Men vi får höra inom några dagar!
Hej hopp vad hände med dessa rykten? Var ju fler än lappen som hört dem..... Eller måsta man beställa kuddar av stenman?
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Hej hopp vad hände med dessa rykten? Var ju fler än lappen som hört dem..... Eller måsta man beställa kuddar av stenman?
Har legat på dom på polaris, det sägs vara sekundär axeln som sviktar vid kraftig påfrestning, men det är en lång väg från att vi i Sverige har konstaterat vad felet är tills att dom i USA bekräftar! Osv, osv! Senaste så ska det komma ett beslut runt den 20 när alla handlare ska testa nya polaris mm!
 

PRO 163

Medlem
22 feb 2013
10
0
1
Vilhelmina
Har legat på dom på polaris, det sägs vara sekundär axeln som sviktar vid kraftig påfrestning, men det är en lång väg från att vi i Sverige har konstaterat vad felet är tills att dom i USA bekräftar! Osv, osv! Senaste så ska det komma ett beslut runt den 20 när alla handlare ska testa nya polaris mm!
Det kan mycket väl vara detta som är problemet. Jag har ju haft extrema remproblem, är inne på rem nr 8 nu på ca 70 mil. Mäter jag på min maskin så är borrhålet i sekundäraxeln 155 mm, dvs borrhålet går tom längre in än lagringen. Är det någon som inte haft remproblem som möjligtvis kan mäta djupet på borrhålet i er axel? Är alla borrade lika djupt, eller skiljer det från maskin till maskin?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
shiiet!! 8,75mil per rem.. har du sprängt alla? din handlare borde sätta en indikatorklocka på veven..
har du fått nya remmar på garantin?