Som dubbelbandar åkare skulle jag helre föreslå en dubbelbandare före bredbandare om du söker efter dragkapacitet före smidighet typ Alpine 2, Grizzly eller Ockel 8000.
Men bredbandare är ju modernare, smidigare och har bättre bränsleförbrukning men kanske framför allt högre komfort. Vet inte om ni bara snackar 50cm bred matta eller upp till 60cm?
Skulle inte själv välja Yamaha Viking, vet inte vilken modell men antar ni snackar om 540 motorn?
Den är pålitlig, hyfsat stark och dragvillig, men törstig med dubbla förgasare och orkar inte dra ordentligt på högväxel, tvingas växla ner till lågväxel ofta.
Växellådan är grov och stabil, hög och låg samt back växel, lite gammal modig när man inte kan växla i farten riktigt (låg till hög).
Motorn har annars ett fränt ljud, låter stark i ljudet.
För övrigt är den mycket spartansk i utséendet och kanske därför passar som arbetsmaskin i skogen.
Den är tung, mycket av vikten sittet i framvagnen och den nosdyker mycket.
De få milen jag körde min kompis Viking vart jag inte imponerad, men om fläktblåset mot benen den dagen var uppskattat... Men som sagt den är tung, törstig, klumpig och spartansk, kompisen hade inte Vikingen mer än en vinter då den var så obehändig, även om dom kunde ha gett den en bättre chans.
Arctic Cat Bearcat 550 är väl vattenkyld? Så den går ju hyfsat tyst om man säger så, och den har lite mer pulver i säg än Vikingens fläktkylda 540 motor, dock inte lika kraftig konstruktion och man saknar fläktutblåset mot benen kallare dagar.
Björnhybriden är ju känd för vekare drev i lådan och har hört några som tappat drivningen helt när sluttransmissionen ger opp, om det är en 3 länkad kedja har jag som för mig?
Den är också tung, bredbandare ligger kring 300-315 kg klassen, svårt att hitta maskiner under 290kg.
Suzuki motorn är pålitlig, och bevisligen så, inte speciellt törstig heller.
Den är stilig och man ser inte ut som en byfåne på den heller, men den går ändå jobba med
Ski Doo Skandik, klart min favorit av de andra maskinerna.
Rotax motor, så klart, har väl en senare 503 motor med plastkåpor om jag inte minns fel, dubbla förgasare och vrid till godo, ligger kring 57 hk. Vill nästan minnas att den också hade blåset mot benen men ändå säker att den blåser ut framför skotern upp efter rutan som gamla Everesten...
Den är törstig, det är en Rotax och den ligger kring 2.0-2.5 liter milen med dubbla gasare men det händer också grejer nör man drar på gasen. 503 motorn har sitt "karaktäristiska" vinande ljud och går i all evighet, vart med om två 503
r som värt att kalla havererat, små fel finns på alla motorer så är det bara.
Växellåderna är inte hundra här heller, vet att backdrevet ger opp i Bombardier lådorna också (månne om det var Sisu som gjorde lådorna kanske?) men inte speciellt ofta.
Finns i vattenkyld version men man betalar ju extra där efter också.
Lynx 5900, skotern som räddade Lynx.
Inte snyggare än Yamaha Viking men med betydligt mer karaktär, en skoter som har sin egen låt till och med.
Den finns i flera olika former och modeller, de har bland annat den enda lådan jag känner till att man kan växla i farten, och den har gjort det mer eller mindre bra.
Lådan är en så kallad Syncro, som har snedskurna drev och drevtransmission ner till drivaxeln, alltså sluttransmissionen är av drevtyp. Känd för att skorra och så vidare, och lågväxeln lägger av inte allt för ovanligt, kanske för att man inte är bestämd med den lilla växelspaken.
Den kom ju i vattenkylt utförande i början av '90, och inte allt för dyr även senare årsmodeller.
Den låg på omkring 80 hk eller så, den hade slidmatning och köret, så den drog inte våldsamt med bränsle.
Motorn är annars en 503 på 57 hk med dubbla förgasare, nyare modeller med plastkåporna.
Fin skoter, skulle verkligen vela ha tag på en sån själv. Den är jäkligt stark även med fläktmotorn, drar lätt spårsladd och virke.
Polaris Indy Wide Trak (LX) är en fin skoter, enligt mig.
Tycker den är behaglig att köra, bland dem skotrar med bäst komfort i klassen "bredbandare", trevlig boggi och sköna dämpare. Men motorsett är jag skeptisk, den är som Vikingen, den drar inte riktigt på högan, så man får ofta växla ner så den orkar dra, men den går inte växla i farten när den har backen emellan också. Den blir högljudd efter 5 500 varv, och den går varva upp till kring 7 400 innan den känns som att rasa isär, och då går den 90 km/h.
Fuji 488 motorn, som går annars jäkligt bra, är vattenkyld, drar lite bränsle trots dubbla gasare men den blöddrar ofta, så man får växla ner ofta. Men kört min mormors mans och riktigt nöjd med den, bara man hinner varva upp den om man ska forcera ett dike eller en backe, van att glida ner med Grizzlyn så tog några fastkörningar innan jag fattade
Om man ska ha bredbandare tycker jag då att 60cm bred matta är mer lockande, bättre bäryta bland annat. Kanske Alpine 3, kan vara något, eller Lynx 650, men du kanske vill ha en modernare maskin?
Då skulle Lynx Yeti vara något alldeles extra, vet inte vilken prisklass den ligger i.