Om du bosätter dig 3 mil väst om valfri kuststad, från sundsvall-> upp, så nog kommer du ha snö så du klarar dig.
Storuman: gruvor & vindkraft. Kanske inget höjdarställe för tjejer som gillar att shoppa, dock.Åh, tack för alla svar! Blir ännu mer kluven.
Såg att Storuman har ca:20 miljarder i planerade investeringar. Verkar vara mycket på så få innevånare. Någon som har vet nåt?
Lycksele verkar inte dumt det heller, som någon sa tidigare. Allt verkar uppfylla våra krav. Lite mer utbud än Storuman.
Mer info om Östersund önskas.
WORD!Om du bosätter dig 3 mil väst om valfri kuststad, från sundsvall-> upp, så nog kommer du ha snö så du klarar dig.
Till alla er som skriver: "WOOO skoter yeeha flytta ut till nån by halvvägs till sibirien för där är det snögaranti på 2 meter varje år!!!11!"Du skriver alltid bra Arjeplogarn. Trondheim tåls att tänka på. Jag kan ha fel, men jag har svårt att tänka mig att tjejerna kommer att Norge som första val.
Jag vet inte om du tog åt dig, hursomhelst var det inte riktat åt dig. Wikipedialänken var helt enkelt bara för att inpränta allvaret för den som aldrig hört talas om sjukdomen.arjeplogarn: Säger inte emot dig, men tycker du är lite hård som skriver sådär, han bad om förslag och har fått förslag, vissa bättre än andra.
Och som jag skriver, 3 mil väst om valfri kuststad så är det både snösäkert, och nära till vården.
Min pappa dog i MS för 6 år sedan, så jag avböjjer från att läsa på wikipedia och går heldre på egen erfarenhet.
Fortfarande, kenth: Förstår hur du tänker/resnoerar med familg/sjukvård och hela baletten. Därför tycker jag inte att norge är ett bra förslag. Inte pga jobb, sjukhus eller så, utan pga barnen.
Tycker inte heller sveriges inland är bra förslag, då det oftast är mindre byar/mindre jobb/mindresjukvård än i de större städerna (kuststäderna många gånger). VIsst finns kiruna och gällevare m.fl.
Men så kan det ju vara lite svårt att övertala familjen att flytta nästan längst upp i sverige, bara för att du vill åka lite mer skoter, än du kan idag. Så mellansverige borde väll vara ett bra alternativ, snö,sjukvård, barn, huspriser m.m i hänsyn.
k-len: Förstod på direkt efter ditt första svar att du hade egen erfarenhet av MS, men ville inte fråga då det kan vara känsligt. Hemskt att höra om din pappa. Du får gärna pma mig om du vill dela med dig av erfarenheter. Förstår om du inte vill.Min pappa dog i MS för 6 år sedan, så jag avböjjer från att läsa på wikipedia och går heldre på egen erfarenhet.
Fortfarande, kenth: Förstår hur du tänker/resnoerar med familg/sjukvård och hela baletten. Därför tycker jag inte att norge är ett bra förslag. Inte pga jobb, sjukhus eller så, utan pga barnen.
Tycker inte heller sveriges inland är bra förslag, då det oftast är mindre byar/mindre jobb/mindresjukvård än i de större städerna (kuststäderna många gånger). VIsst finns kiruna och gällevare m.fl.
Men så kan det ju vara lite svårt att övertala familjen att flytta nästan längst upp i sverige, bara för att du vill åka lite mer skoter, än du kan idag. Så mellansverige borde väll vara ett bra alternativ, snö,sjukvård, barn, huspriser m.m i hänsyn.
Lite upp och ner senaste tiden (som överallt annars) men nu har vi ju hotell bygget, samt Foppas "mekonomen", obyggnaden av tingshuset samt det mest lovande av allt är ju NCCs (vist var det dom?) nya "stadsdel" som dom vill bygga, säkert 2år av jobb där. Sen har vi ju fabrikerna som alltid stjäl en hel del byggfolk.Vet inte hur det är med jobb i byggbranchen runt övik, men annars så är det rätt snösäkert (ett par mil in i landet), och än om komunen kan vara kass (som alla andra), så tycker jag dom sköter det snyggt då det gäller sjukdom (MS i detta fall)
Jo Kuststäderna är oftast dyrare, men allt beror på vad man jämför med. Pratar vi pite och lule så får du helt ok villa för hela familjen för 1 mille. Flyttar du som jag 2 mil utanför piteå så får du helt ok för 700k. bor själv i 180m2 rätt bra standard för 635k. Jag har 7mil till sunderby sjukhus, eller 2 mil till pite sjukhus. Just nu har vi säkert 1m snö. Har inte kollat. vi har 2 dagis i byn, skola till åk. 6. fotbollsförening och bra längdskidåkning klubb. Hockey rink och tennisplan.Kathalon:Kuststäderna är allt mycket dyrare antar jag och jag vill gärna ha naturen runt knuten. Fick jag välja själv skulle jag bo i en stuga i skogen utanför stan.
Jonte96: Åre känns bara svindyrt och inte så skotervänligt. Dock väldigt vackert.
Lycka till att hitta en villa i Luleå för en miljon... kanske på 90-talet. skulle väl gissa att snittet i luleå ligger på 2 miljoner.Jo Kuststäderna är oftast dyrare, men allt beror på vad man jämför med. Pratar vi pite och lule så får du helt ok villa för hela familjen för 1 mille. Flyttar du som jag 2 mil utanför piteå så får du helt ok för 700k. bor själv i 180m2 rätt bra standard för 635k. Jag har 7mil till sunderby sjukhus, eller 2 mil till pite sjukhus. Just nu har vi säkert 1m snö. Har inte kollat. vi har 2 dagis i byn, skola till åk. 6. fotbollsförening och bra längdskidåkning klubb. Hockey rink och tennisplan.
Sedan är det som någon annan sa, att Arjeplog är bara 3 timmar bort. Så vill man ha fjällkörning så är det rätt snabbt fixat. Här uppe är ju allt bara ett stenkast bort
Mora?Mora, om du kan tänka dig åka till Oslo och jobba igen.. Ok stad, tåg till Stockholm för den som vill handla, bra skoteråkning i närheten Gördalen, Kräckelbäcken mm är väll lite dåligt med jobb så men det finns för den som letar