The iq 600rr transformation!

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Jaa som rubriken lyder har jag precis köpt mig en "ny" skoter och hade tänkt göra om den lite! för det finns alltid saker man hade velat göra om eller inte trivs med. Så jag köpte en i princip ny iq som gått strax över 100 mil och plockade ner den direkt!

så såg den ut när jag hämtade den.

Det som jag då tänkt göra eller har planer på att göra är:

-byta styre
-dreva om
-byta/ sätta dit stänklapp
- montera en gpssladd samt fäste
- göra någon form av dunkhållare
- ev. montera timräknare
- byta huv?
- byta skidor
- ställa om dämparna
- polera tunneln ev. vinyl?
- bestycka ner
- pilla i variatorn
- göra den redo för vinter med att smörja osv
- dekaler?
- fotstegsgrepp

Det är det jag har tänkt göra, lite små mods som en vanlig människa dvs inte som asker här på forumet borde klara av! :)

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Höll på med den lite igår och den som hann göras och fotas var mest kring styret vilket vi bestämde oss för att ta tag i först lite bilder kommer här

Tror det kommer bli rätt snyggt när de är klart! det hände även lite små pill under kvällen, la några varv tjock tejp runt kylarslangen där dragsnöret hade börjat skava lite emot och kollade så att luftburken inte hade fått sig något hål vilket den inte hade, sekundäraxeln var en bra bit ifrån min burk i alla fall!

Satt och tänkte lite och kom fram till att jag kanske ska sätta någon form av lyktsköldar för lysena, fast vill inte ha så mörka så man inte ser något genom dom utan att man kanske hade kunnat koppla så man har lyse bara på ett läge och att det är mörkt på det andra läget på hel och halvljusen, men vad ska man då lägga för som gör att det ändå kan lysa igenom hyfsat bra?

Samt om jag inte tänkt köra med original flärpen, vad ska man sätta för något? vill ha något av en lite längre modell men den får inte vara allt för mjuk, typ någon form av plast som de sitter på t.ex de nyare pro rmkarna och liknande typ en racing flärp till en 600r?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Finns många olika varianter på stänklappar men original (typ 600r stänka ) är snyggast.

Off topic: Man spänner aldrig en skoter över dynan(på släp alltså), det skaver och kan göra hål i den. Spänn i bågen bak..

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Off topic: Man spänner aldrig en skoter över dynan(på släp alltså), det skaver och kan göra hål i den. Spänn i bågen bak..
Sen sitter inte alltid dynan fast med över rejäla bultar (vet ej hur det är på IQn dock) så har du otur lossnar skiten om vagnen skulle kasta. Men framförallt kan man ju råka skava hål:)

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Finns många olika varianter på stänklappar men original (typ 600r stänka ) är snyggast.

det är luugnt den var så löst spänt så att det aldrig hade gått hål :) har funderat på en billig och enkel lösning tillsvidare dvs, lastbils stänka!

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Ta det lugnt med "GPS-sladd"-installationen. Det är växelström så du behöver en likriktare/diodbrygga annars kommer du att få köpa en ny GPS.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja har en IQR stänka som du kan få köpa om du vill.
Skicka ett Pm om du är intresserad

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Det som har hänt idag är inte så mycket, har fått på handtagsvärmare och handtag på styret och kopplat tillbaks elen samt bytt drev och ställt om remmen. vart lite gorm med att dra om bromsslangen för att räcka samt ett jävla jobb att få av handtagen på det gamla styret och på det nya.. imorrn är väl planen att sätta tillbaks röret och slutburken och göra det sista lilla med styret sen starta och se hur den går, det rasslade från kedjehuset tidigare och det bör vara borta nu. Juste har även monterat en stänklapp som det kommer upp bilder på inom kort! :D kommer även ställa om dämpare och börja polera tunneln imorgon, vad tror ni om att vinyla tunneln? och ska man byta huv eller köra orginal? sen till sist, hur ska jag göra med lysena?

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
vet någon här vad man kan använda för något som man ska sätta på lyset för att göra lysena svarta? (kommer inte på vad det heter just nu) men skulle de funka med typ solfilm eller nå?

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Idag har det tyvärr inte hänt så mycket, kapade till stänklappen så de passade bättre och kopplade ihop styret och såg till så de satt bra, plockade även bort krängningshämmarna på den och hade ut den en sväng för att se om den lever o de gjorde den! blir inte så mkt mer skruva i helgen, har planerat att nästa gång ska det monteras en reservremshållare på variatorskyddet, ställa om dämparna och börja polera tunneln är de tänkt!

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Tror jag ska testa köra på biltemas avtagbara solfilm samt köpa grillnät och mesha för luftintagen och även kolfibervinyl till tunneln vad tror ni om de?

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
det är luugnt den var så löst spänt så att det aldrig hade gått hål :) har funderat på en billig och enkel lösning tillsvidare dvs, lastbils stänka!
Var det bara jag som reagerade på det fetmarkerade?

Spänn fast skiten riktigt (ett band i framvagnen pch ett band genom bakre bågen) och sluta vara en livsfara både för dig själv, dina passagerare och oss medtrafikanter.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
alltså chilla, fraktade den typ 300 meter efter en 50 väg.. som går helt rakt. världsproblem.. förövrigt var den även hårt spänd i lyftbågen bak, happy?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tror jag ska testa köra på biltemas avtagbara solfilm samt köpa grillnät och mesha för luftintagen och även kolfibervinyl till tunneln vad tror ni om de?
Du kan typ glömma allt som har med solfilm att göra, det går helt enkelt inte att få det bra om man inte har ett lyse som är helt platt.. har försökt flera gånger själv.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Du kan typ glömma allt som har med solfilm att göra, det går helt enkelt inte att få det bra om man inte har ett lyse som är helt platt.. har försökt flera gånger själv.
aha är de så pass.. tänkte i alla fall försöka, men tack för förvarningen eller vad man ska säga.. om de inte blir bra är de ju helt enkelt så att man får köra utan, det är ju trotsallt inget nödvändigt!