hur mycket ska en skoter dra i bensin?

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
hur långt är ett snöre=)

Det beror på hur man kör, men säg 2-3 liter milen tror inte du kommer under det.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
om man börjar älta vad en skoter tar i soppa ska man inte köpa en är ju en leksak hobby då får det kosta vad det vill =) tycker då jag
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
2l milen är billigt för den genomsnittliga 2taktarn.

Ska du åka billigt ( bensinmässigt dvs ! ) så åk 4takt. men he skit man väl i
 

Freddev8

Aktiv medlem
25 nov 2009
52
0
1
Sundsvall
Om man säger så här att. Kraften (hästkrafterna) sitter i tanken och allt det roliga. Sen får man ta ställning till det själv vad det är värt. Du kan köra samma skoter på 2 litermilen som att den drar 5 liter. Kubiken har inte så stor inverkan om du förstår hur jag menar.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
hur mycket ska en skoter dra/mil?
Indyn där drar nog 2liter milen under ledsmisk och betydligt mer om den ska gräva kabeldiken ute på någon myr.
Att berätta vad en skoter drar är som att säga att mina skor passar (mig). Dom behöver ju inte passa dig för det, kan vara både för stora eller för små.

Pratar vi första skoter så skulle jag säga att den passar nog rätt fint, även om du kört ett tag. Ett litet tips dock som vi håller hårt på hemma. Kan vara värt att lägga 25-30 på en skoter istället för 15. I regel så får man åka mer (och skönare efter -03 med forwardposition). och skruva mindre på det viset. Men vi lever inte riktigt som vi lär annat än att vi fegat med fyrtaktare sen -03 fram till i år.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har en MXZ 600 00 som drar ungefär 1,7 blandad körnig så det beror helt på hur vild du är med gastummen ;)
Och du är inte särskilt vild med gastummen.

Du får ursäkta men 1,7 l/mil drar inte din skoter blandat. Du kanske rent teoretiskt kan köra den på dom siffrorna om du kör som en kärring och föret är hårt... Men jag tror det inte ens då...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har en på jobbet som säger att hans 00:a mxz 600 drar runt 1,3-1,5 l/mil.
Jävla idiot, orkar inte ens lyssna på karln när han öppnar truten.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Har en polare som hade en mxz 600-99 förr, han ljög inte om soppaförbrukningen, på påsk tog den 6l/mil.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har en på jobbet som säger att hans 00:a mxz 600 drar runt 1,3-1,5 l/mil.
Jävla idiot, orkar inte ens lyssna på karln när han öppnar truten.
Var på en fest med en snubbe för nån vecka sen som påstod att en e-tec aldrig drog över 1.5liter/milen heller , även fast man körde i 2meter blötsnö på fullgas!
Fast hans storm eller va fan det var drog inte över 2 heller :D
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hehe..
Jag hade en -93as Thundercat på den tiden det var modernt.
Den drog aldrig -ALDRIG- under 3l/milen när jag körde. Hellre gärna 5. Eller 5.5 l/m.

Bytte in den på firma, och säsongen efter möter jag han som köpte den-som stenhårt hävdar att han har en Thunder som lätt går att köra på 2.5l/mil...

Till saken hör att när jag köpte den, våren -93, var det sinnessjuk skare ute-stenhårt exakt överallt.
Då hade jag min toppnotering över hur snålt den gick att köra.

Men som svar på trådstartaren:
2 l/m är inte orimligt.
Men budgetera hellre för 3, och bli positivt överraskad om den drar mindre.
Drar den mer-ryck på axlarna, konstatera att det var värt det, och fyll den extra litern.
Om man kör "normalmycket" på en säsong så blir det ~200 mil.
Då spelar faktiskt inte förbrukningen ngn större roll, annat än för räckvidden.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Rev 600, -03 cirka 3-5L/mil i varierande före och tempo.

En kompis åkte TC 1000 för två vintrar sen, vi var ute och grillade och busa lite. 44 liter på 6 mil, räkna ut själv förbrukningen ;)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Har en på jobbet som säger att hans 00:a mxz 600 drar runt 1,3-1,5 l/mil.
Jävla idiot, orkar inte ens lyssna på karln när han öppnar truten.
Det är nog inga problem att få en MXZ till dessa värden. Jag har en 600 Etec som gått 80 mil. Färddatorn säger 1,6 l milen, vilket du kan se under skoterbilder. Jag har en Yamaha som på hårtunderlag går ner till 1,3 liter milen.

Som alltid är det roligast att prata om dessa siffror. Riktigt lika roligt är det inte att summera soppa kostnaden på året och jämföra med körda mil. För då blir det något annat.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Jag har en lynx enduro 700 den har jag fått att gå som snålast på 2.2l/m.
men oftast så tar den strax över 3 l/m då är det blandad körning.