Boondocker, Summit, Freeride eller något annat.

Notna

Medlem
15 maj 2010
28
0
1
Sälen
Hej
Jag skall köpa ny skoter och undrar vad jag skall ha.
Idag har jag en mxz x 600sdi -08 (XP) och är nöjd med den men vill byta upp mig till en 800cc och längre.
Har tittat på summit, freeride och boondocker.
priset skall vara mellan 80000-100000 och inte gått för långt.
Jag åker allt och vill bli bättre utanför leden.
Kom med tips +-

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Summiten är ju en ren lössnöare, så om du fortsatt tänkt åka en del led så tycker jag den går bort.

Freeriden är ju en lössnö-maskin som klarar sig bättre på leden. Bredare framvagn och rejäla dämpare.

Boondockern är absolut mest ledmaskin i denna trio. Går väl i snö, men inte alls som Fr eller Summit.
Ska du åka mycket led och bara surfa lite myr så funkar den bra.

Ska du börja med svårare lössnöåkning gäller alt. 1 eller 2.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Håller med Holm vad gäller summit, men nog tycker att polarna med boondocker hänger med hyggligt ute i lössnön, dom får dock gasa betydligt mer och med den budgeten så får du bara freeride -11 154" som jag åkt i 2år och även du Holm! Och inte kan jag väl påstå att de är nån ledmaskin alls igentligen, Ska du fortfarande även åka led så ligger ju 12:ans boondocker i typ samma prisklass som 11:ans freeride och du lär nog inte bli missnöjd om du jämför med en kort xp 600 !!!

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Beror såklart på vad han menar med att "bli bättre utanför leden", vill du klättra branter eller smiska myrar på rullen så kan jag rekommendera en nytro, vill du leka Chris Burandt och köra runt i 5kmh i snårskogen så kan jag inte rekommendera en nytro.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Åker boondocker med med 51asmatta, den är helt ok i snön, nackdelen är egentligen bara attackvinkeln på boggien, märks mest när man åker lite snabbare tycker jag, det går tyngre helt enkelt, vid skrå och klättring märks det mindre skillnad tycker jag, men då åker man ju kanske lite mer på attack med skidorna i luften....
Är dock en himla skillnad på snöegenskaperna beroende på matta, original ripsaw driver riktigt dåligt jämfört med en challanger, sen gör faktiskt dom extra centimetrarna på mattbreden oxå märkbar skillnad.

Notna

Medlem
15 maj 2010
28
0
1
Sälen
Har tittat på en boondock med 59matta och helt ny motor på garanti.
Har även tittat på en Cat xf.
vad tror ni?
en nytro skulle jag aldrig köpa.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
kan inte tala för XF då jag inte kört nån, vet dock ett par polare som provat den och absolut inte var imponerade, själv tycker jag den ser grym ut, men hade varit kul att få en resume av nån som kört 1 säsong med den!
Finns en tråd som heter Arctic cat XF 800 -12, där kanske finns lite nyttig info!

Last edited: