hjälp med utkik????!!

milton

Medlem
6 nov 2012
38
0
1
umeå
hej!
försöker hitta en bra "första skoter" men det går inte så bra..
jag har kört skoter väldigt länge så jag kan alla grunder om man kan säga så ;)
det jag är ute efter är en skoter som håller måttet i både lössnö och på led, dvs en skoter som inte "sjunker" direkt man kommer på lite djupare/lösare snö. och den ska vara skön att köra på på leder.
jag är ingen mekaniker och kan ingen om att skruva i skortar, så en skoter man inte behöver meka i så mycket skulle vara till stor hjälp! vill inte heller ha en för hård skoter så runt 500 cc skulle passa perfekt :)

jag tänkte om någon har lust att hålla utkik lite på blocket på västerbotten/angränsande län runt västerbotten. den får inte kosta mer än 16000 kr. och ska vara pålitlig.
tack ännu en gång! mvh //felicia
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ski_doo_MXZHO_670___98_44264420.htm?ca=1_11&w=2 ????

Haft en likadan själv som första skoter. En kanon skoter som är bra på leden och även i lössnön. Hade en 25mm fullblock matta på min och tog säg bättre i snön än ex Edge och Polaris IQ. Sitter ställbara dämpare runt om, så känner du att den är får hård eller för mjuk i fjädringen så går det ändra inom kort. Den har runt 110hk med ett gode bra skjuts för att vara en så pass gammal skoter. Körde den i 3 säsonger och behövde ALLDRIG ens röra motorn. Då var det så kallade "tonårskörning", en gode dampig tumme. Skulle säga att överlag att den är en bra första skoter.
Annars skull jag rekomendera: Polaris Edge 600, Skidoo mxz 600,583
 

milton

Medlem
6 nov 2012
38
0
1
umeå
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ski_doo_MXZHO_670___98_44264420.htm?ca=1_11&w=2 ????

Haft en likadan själv som första skoter. En kanon skoter som är bra på leden och även i lössnön. Hade en 25mm fullblock matta på min och tog säg bättre i snön än ex Edge och Polaris IQ. Sitter ställbara dämpare runt om, så känner du att den är får hård eller för mjuk i fjädringen så går det ändra inom kort. Den har runt 110hk med ett gode bra skjuts för att vara en så pass gammal skoter. Körde den i 3 säsonger och behövde ALLDRIG ens röra motorn. Då var det så kallade "tonårskörning", en gode dampig tumme. Skulle säga att överlag att den är en bra första skoter.
Annars skull jag rekomendera: Polaris Edge 600, Skidoo mxz 600,583
jag har inte de pengarna men har kollat mkt på skidoo
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Finns en Rmk 600 -98 för 14500kr i vilhelmina. Den kanske är intressant?

Orkar inte leta upp den på blocket men du hittar den nog rätt enkelt. Vet inte skick på den men:p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
För en nybörjare som inte vill meka men samtidigt köra djupsnö och betala runt 15 000 finns det bara ett märke.

Jag må vara grönare i blodet än någon på detta forum, men utvecklingentalar sitt tydliga språk. En snöskoter skall bra utrustad med A-armar. Alla dessa trailingarmar som blir krokiga och i värsta fall förstör chassiet är inget (enligt mig) att ha i djupsnö.
Visst på led funkar de, men du vill åka djupsnö.

Titta på zr/Zl -98 till -00. En sådan bör man få för pengarna du vill lägga.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Måste hålla med k-len här, Arctic var före sin tid med A-armarna. ZR/ZL är en otroligt bra skoter för pengarna, dock varför dom oftast är så billiga om man jämför med t.ex en MXZ av samma årsmodell kan jag helt enkelt inte förstå.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men att två Arctic nördar rekommenderar sitt eget märke gör att objektiviteten blir lidande.

Jag som tillhör Ski-doo sidan sticker ut hakan och säger att Polaris Rmk -98 inte är en dålig skoter.
Arctic gjorde sin första skoter ens värd att nämna när dom släppte F7.
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Jag skulle säga att en summit -96-99 skulle vare en mycket bra driftsäker maskin. Finns med 583,670 och -99 kom dom med 500 och 600 motorer. funkar mycket bra utanför leden men även på.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Det som talar emot ZR är ju att den knappast går under kategorin som mest lättkörda skoter... Iaf enligt mig. Men vist är det fina skotrar det också =)

Rmk 600 kan ju inte vara nå mer meka på än en ZR?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
En äldre summit/renegade skulle funka, eller en äldre rmk. med rotax 583a eller 670i (sitter på äldre summit som en skrev tidigare ) är jäkligt fina motorer enligt mitt tycke. Men att hitta en skoter som inte kräver skruvning i är svårt för 16 000 tyvärr, men det finns nästan alltid nån man känn som oftast kan skruva o göra en standard genomgång av maskinen :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Eftersom mitt ord inte är värt något då jag kör arctic själv, Vill jag bara säga att zr slår firecaten på många punkter enligt mig.

Och oavsett vad så är inte trailingarmar en bra konstruktion (på snöskoter), hur objektiv ska jag kunna vara gällande det. Hade det handlat om 40 000kr skotrar hade jag kunna rekommendera många andra märken förutom arctic.

Men visst, eftersom framvagnen inte spelar någon roll tydligen och då jag inte ska rekommendera mitt eget märke så röstar jag Yamaha. Ingen 90 tals maskin är speciellt driftsäker idag, då de gått 1000mil +. Men Yamaha motorer är bra, så för att slippa skruva så är det ett bra alternativ.

Lynxen går bort då de inte har boggie som funkar i djupsnö(för de pengarna). Indy rmk är en tungbryten maskin som trots längre matta inte är så kul för en nybörjare att härja runt med. En van förare visst, han/hon kan väll bryta i allt.

Ski-doon får pluspoäng för motorerna och effekten de hade för sin tid, men läser jag rätt så var inte mycket effekt någon kriterie.

En zr 580 / 600 har insprutning = lättstartad, tar lite soppa (mot konkurrenterna), De maskiner med stator problem bör vara åtgärdade idag(de flesta), så driftsäkerheten finns då det bara var statorn som var det stora peoblemt, riktig framvagn, ett boggie som ålder sig mot konkurrenternas 2-3 år nyare diton. Reservdelar finns det en uppsjö av, renoverings bara dämpare, plastakidor (då många andra i den klassen fortfarande hade plåt).

Det är fördelarna jag kan komma på. Detta kommer med all säkerhet sluta i mörkes***eri, men detta är fakta så istället för att säga emot, kom med fördelarna ned de andra märkena.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
rätta mig om jag har fel..men drar inte polaris xc 500 mycket soppa? eller är de bara några av mina polare som råka ut för de?=P
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Personligen tycker jag att du ska satsa på vilken skoter som helst bara de är högre kam höjd på mattan en 32! annars brukar man få gräva mycket=P
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jag kör både ski doo summit och en gammal arctic cat 700 efi och båda slädarna är kul men skulle jag måste välja så blir det en äldre ski doo summit med en 700 cc i som är lätt att skruva i och det finns mängder av info här på forumet. Hyfsat billig i försäkring och kopiöst lätt att skruva i om det behövs (relativt billiga delar) Finns på blocket mm,mm
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag kör både ski doo summit och en gammal arctic cat 700 efi och båda slädarna är kul men skulle jag måste välja så blir det en äldre ski doo summit med en 700 cc i som är lätt att skruva i och det finns mängder av info här på forumet. Hyfsat billig i försäkring och kopiöst lätt att skruva i om det behövs (relativt billiga delar) Finns på blocket mm,mm

Nämn en skotermodell som är 10-15 år gammal som det inte finns en uppsjö av delar på blocket...?
Ok, vi kan stryka Lenko, Larven osv, men av dom märkena som fortfarande existerar på marknaden så hittar man det mesta på blocket.

Vad gäller Arctic: Som K-len säger: Ruskigt mycket skoter för pengarna-framförallt om man hittar rätt ex. (Dvs, jag har inte varit tidigare ägare...ville mycket på den tiden, värdeminskningen var helt extrem när jag skulle prova sälja dom vidare... :p )
Tidig SKS/RMK (93-00): Med dagens mått inte mycket att ha i lössnö-i dagsläget hade den kallats crossover.
Inte mycket bättre än en i snön än vad kortbandarna var, men visst, antagligen lättare att hitta ett fint ex.

SkiDoo: Ingen kommentar-jämfört med ZR av lika årsmodell var dom sämre i allt utom motorn. Gick bättre gjorde dom, men såhär femton år senare...jag skulle vara extremt skeptisk.

Lynx: Ehhhh...dom är riktigt bra på led. Lika dåliga vid sidan om. På riktigt.

Leta efter det finaste exet som går att hitta för pengarna, helst med så få ägare som möjligt.
Av Arctic skulle jag personligen leta ZL, då jag inbillar mig att dom som köpte dom inte försökte imitera Blair Morgan.

Men tyvärr-för dom pengarna är sannolikheten stor att det blir mycket skruvning.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
K-len: ditt ord räknas alltid!

Men trovärdigheten ökar om en grön jäkel som du rekommenderar något annat än catter.

Verkar som att ts får lika många förslag som det finns modeller dock.