Yamaha exciter bra/dålig

zz00zz

Aktiv medlem
23 feb 2012
52
0
1
Tja, har börjat fundera nu på att köpa en exciter 2 så ville få lite info på bra/dåliga saker.

- Hur går den utanför leden?
- värt att satsa på en 93 i stället för en 91-92 är bara att det är öhlinare
och mer hk eller?
- märks dom där extra hästkrafterna som sx modellen har,?

Har redan läst en del om excitern och hört att boggin är en sak att bytta.

Men ni får även en lite dum fråga.. :wondering: går dom köra rulle med...?

Farsan har ägt en phazer 2 för inte så länge sedan.
Den hade han i många år och han sa att den tog sig fram nästan överallt när han stoppade på plastbeslag från en viking.
Är det samma med excitern?
Är det bara att det är större motor och kylning som skiljer?

Varför är det så dött med dom på blocket bor i Norrbotten och det finns bara två på blocket just nu...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Som svar på om den går utanför leden: Knappt.
Jag ägde själv en tills för en månad sedan så jag vet.

Däremot så gäller det ju dom flesta kortbandarna från den tiden så.
I övrigt verkar det vara en bra maskin.

Rullekörning kan du tyvärr glömma.. :(

zz00zz

Aktiv medlem
23 feb 2012
52
0
1
Som svar på om den går utanför leden: Knappt.
Jag ägde själv en tills för en månad sedan så jag vet.

Däremot så gäller det ju dom flesta kortbandarna från den tiden så.
I övrigt verkar det vara en bra maskin.

Rullekörning kan du tyvärr glömma.. :(
Vad hade du för matta på den då? och i sf har en 32mm ny camoplast i garaget som skulle passa "måtten" är det något specielt man måste göra för att få in den, asså är tunneln för liten?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vad hade du för matta på den då? och i sf har en 32mm ny camoplast i garaget som skulle passa "måtten" är det något specielt man måste göra för att få in den, asså är tunneln för liten?
Satt 32 mm på min, det var urkapat två spår i den för kylaren.

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Hade en Exciter för två år sedan. Är som en Ubåt i snön släpper du gasen det minsta så sätter du dig garanterat. Dock så går den som ett skollat troll! Hade 32 mm på min men rullkörning är nog att glömma tyvärr

zz00zz

Aktiv medlem
23 feb 2012
52
0
1
Hade en Exciter för två år sedan. Är som en Ubåt i snön släpper du gasen det minsta så sätter du dig garanterat. Dock så går den som ett skollat troll! Hade 32 mm på min men rullkörning är nog att glömma tyvärr
Okej men tror du det blir nå bättre med fetta plastbelag som då t.ex från en viking?

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Okej men tror du det blir nå bättre med fetta plastbelag som då t.ex från en viking?
Nja, den kommer att bära upp bättre fram, men det blir ändå ingen snömaskin om det är de du är ute efter.. Då ska du satsa på en annan.

zz00zz

Aktiv medlem
23 feb 2012
52
0
1
Nja, den kommer att bära upp bättre fram, men det blir ändå ingen snömaskin om det är de du är ute efter.. Då ska du satsa på en annan.
Asså ska mest ha den till ta mig ditt jag vill ska inte ha den för att burka osv huvudsaken är mest att man ska ta sig fram någorlunda.. :)

Katanan

Medlem
17 dec 2012
6
0
1
Exciter SX är en rolig skoter om man använder den på rätt sätt. Den är allergisk mot stora hopp och pudersnö men på led i skogen är den riktigt snabb..för att vara 20år.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Denna fb grupp ger dig garanterat svaret på denna fråga, 53 personer som bara älskar yamaha exciter 570 vare sig den är modifierad eller helt original väntar på att få ta del av dina funderingar. Välkommen till Exciter custom and restoration worldwide!

Du hittar oss via denna länk:
http://www.facebook.com/groups/377732505654647/

Join the excitement!