Isläge i norr

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Det har varit kallt en längre period här i norra delarna av sweden men glöm ej att kolla isarna som ni kör på.Det har kommit en del snö som kan vara till en nackdel för istjockleken så ta det lungt och kolla isarna innan ni startar släden för första gången i år, Vi vill ej ha några mer drunkningstillbud som får
byråkrater och annat löst folk att vakna! Kör lungt med trottlarna i topp mvh sledder mabo!:mad2:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Kring umeåtrakten är det långt ifrån hållbara isar ännu. Iallafall där jag bor. Dom ser fina ut, men skenet kan bedra =)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
I Luleå öppnar kommunen isvägarna i helgen, dock kan man verkligen inte lite på isarna överallt som sagt.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
I Piteå har dem börjat ploga upp den årliga isbanan runt fårön på nördfjärden.

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jo men man får ej glömma att snön isolerar väldigt bra! så när det ligger snö på nyis
en så växer den ej så bra. Sen finns det en annan faktor att ta hänsyn till, den som många glömmer (VINDEN) den äter hål i isen på ställen som skulle varit normalt väldigt starka (vindråkar) och sen finns det ju strömmarna i vattnet som påverkar isläget.
Nå sadan jag tittar ut och de snögar som fan ute (HÄRLIGT).

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Dom som är 50+ skulle behöva läsa det här och ta in det i sin tröga skalle. För övervägande är den nån 50+ som far med sin 5900 och drunknar.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Körde 1.5 mil is i söndags. inga problem alls. Det är tjock is här. Men kring bergnäsbron är ju lite dumt så här tidigt på året.
20-25 cm i bensbyn så det håller för en traktor.

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Isarna i inlandet kan nog vara lite luriga med tanke på att snö och blida dräpte den fina höstisen effektivt för någon månad sedan. Vid sjön som jag bor vid så är det rejält med vatten på isen, men iofs så har jag inte provborrat, så tjockleken är okänd.

-30 nu men ca 50 cm snö isolerar ju rätt så bra.