Polaris RMK 600 2012 144" eller 155"?

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Betänk att han jämför mellan en RMK 144 mot en 155 Assault.
Ren lössnömaskin mot en lössnöhybrid...
Det kan mycket väl vara så att RMK:n går lika bra eller tom lite bättre i lössnö än den längre Assaulten.....
RMK 144 är numera inte en "ren lössnömaskin" som den var förut,den är numera utrustad med switchbackens fotsteg som är bredare än f-n själv. Så en RMK 144" proride är egentligen bara en switchback med högre kammar och avsaknad av yttre vändhjul!

Så jag hävdar fortfarande att en 800 asshole går bättre i snön än en switchback/rmk 600 144" proride,du får gärna bevisa motsatsen!
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Undrar samma som Beretta...

En kortare maskin får ju kompensera med mer gas när snön blir djup, för att ta sig fram...
Den längre går bättre uppepå snön och behöver gasa mindre...
Jo det är sant men jag tror ändå att en 144" tum går lättare än en matta på 155". Om man kör på plant underlag så är den längre bättre, men vid klättring så får den kortare mer snurr. Bärigheten är självklart bättre ju längre mattan är. Fler frågor på de?

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Undrar samma som Beretta...

En kortare maskin får ju kompensera med mer gas när snön blir djup, för att ta sig fram...
Den längre går bättre uppepå snön och behöver gasa mindre...
Hehe han tänkte kanske att motorn får jobba mindre eftersom det är kortare matta och lägre kammar vilket kan ha betydelse, men en 155 går såklart mycket bättre i lössnön.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst, åker man led så går en kort matta lättare, men det beror nog mer på att kammarna oftast är lägre...

I djupsnö så står jag fast vid min teori...
Åker man blandad lössnöåkning en hel dag tror jag inte 155:an har tagit mer soppa på grund av att den är längre...
Ska 144:an och 155:an åka på samma ställen så lär 144:an ladda mer.

Sen kan det ju vara så att 155:an sopar i sig mer ändå, men då beror det på att 155:an klarar extremare körning...

Det är vad jag tror...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
RMK 144 är numera inte en "ren lössnömaskin" som den var förut,den är numera utrustad med switchbackens fotsteg som är bredare än f-n själv. Så en RMK 144" proride är egentligen bara en switchback med högre kammar och avsaknad av yttre vändhjul!

Så jag hävdar fortfarande att en 800 asshole går bättre i snön än en switchback/rmk 600 144" proride,du får gärna bevisa motsatsen!
Nej, okej.
Om det är så att 144:an är en förlängd switchback med kopplad boggi, då håller jag med dig...
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Skulle jag köpa en 600 så skulle valet falla på en kortare matta. Vet själv att 130 fyrtakts hk är i underkant vid 4 meters matt längd. Skulle jag byta maskin i dag skulle den inte vara utrustad med 4 meters matta och bara 130 hk.

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Skulle jag köpa en 600 så skulle valet falla på en kortare matta. Vet själv att 130 fyrtakts hk är i underkant vid 4 meters matt längd. Skulle jag byta maskin i dag skulle den inte vara utrustad med 4 meters matta och bara 130 hk.

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
130hk 4-takt,väger ju 50-60kg mer...lätt å räkna ut resultatet,nu är det ju en"lätt"polaris det diskuteras om,det resonemanget funkar ju om man alltid tänkte åka 2st.på polarisen,när man är ute å kör...
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
130hk 4-takt,väger ju 50-60kg mer...lätt å räkna ut resultatet,nu är det ju en"lätt"polaris det diskuteras om,det resonemanget funkar ju om man alltid tänkte åka 2st.på polarisen,när man är ute å kör...
Sant sant.
Men nog måste väl nån hålla med om att en 144"s matta går lättare än 155" med 600cc??!! Beror på en helvetets massa varabler, drevning, variator kalib. Snö, körsätt osv. Men lättare ska de bara gå!

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Helt sant,förstår vad du menar:bigsmile:d är ju korekt,144"snurrar ju såklart lättare i alla förhållanden,men även får man nog"pina"den mer när man kör ospårat,alla vet ju hur en kort skoter med 32a går i snö...men ska det köras puder,så bör man gå på 155"mkt.bättre bärighet å frammåt driv,samt fotstegen är ju 1000ggr.bättre åxå för den typen av körning(samt högre kammar),däremot är man ute efter allround,dvs.mkt spår/led körning så är nog 144"å föredra,just som pro_climber säger.
Man ska nog inte köpa 155"ifall man kör mest allround,tror inte att man behöver bekymra sig för polaris 600cc motor,finns nog med pulver i dom,den går ruskigt bra för att vara just 600.
 

yngwie

Välkänd medlem
28 aug 2012
116
0
6
Intressanta tankegångar här. Kul. Men det blir bara svårare att bestämma sig. :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Spelar ju ingen som helst roll att en 144/51 matta snurrar mer varv om den inte bär upp och skottar undan snön! En 155/61 går 100 av 100 gånger bättre i snön! Bär upp maskinen bättre och skottar undan snön!
Och när 144 dessutom har switchbackchassie med feta fotsteg så hänger den upp sig direkt det blir djupt!

Jag har gått från 144 RMK till 155 RMK och det går inte jämföra ens!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Spelar ju ingen som helst roll att en 144/51 matta snurrar mer varv om den inte bär upp och skottar undan snön! En 155/61 går 100 av 100 gånger bättre i snön! Bär upp maskinen bättre och skottar undan snön!
Och när 144 dessutom har switchbackchassie med feta fotsteg så hänger den upp sig direkt det blir djupt!

Jag har gått från 144 RMK till 155 RMK och det går inte jämföra ens!
Precis,ska man köra puder,så,ju längre/högre kammar,desto bättre...tycker att rmk 144" inte är någon"rmk"igentligen(fel boggie,fel längd,fel fotsteg,fel dyna...)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Spelar ju ingen som helst roll att en 144/51 matta snurrar mer varv om den inte bär upp och skottar undan snön! En 155/61 går 100 av 100 gånger bättre i snön! Bär upp maskinen bättre och skottar undan snön!
Och när 144 dessutom har switchbackchassie med feta fotsteg så hänger den upp sig direkt det blir djupt!

Jag har gått från 144 RMK till 155 RMK och det går inte jämföra ens!
Håller med, men bara till viss del. Det går tyngre, polarens RMK 600 155" har inte en chans mot min t.ex. när det går riktigt tungt. Inte för att min går lätt men RMKn går för fulla varv jämt.

Skickat från min MB525 via Tapatalk 2
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Nu har vi inte mer än en halvmeter snö än men jag är så jävla nöjd med min pro 600! Gjorde ett ovetenskapligt acctest mot en pro 800-13 igår, det var helt jämt, skotrarna låg jämsides ända tills vi släppte vid myrens slut. Dock är känslan en helt annan när man kör maskinerna. Att 155 tum är för mycket för 600an kan jag inte hålla med om. Hade möjlighet att testa en nytro samtidigt, att man kört en sådan i 4 år är hemskt, kommer aldrig att äga en sådan igen!
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Funderar på att byta upp mig från min lätt modifierade Viper. RMK 600 144 är ett alternativ. Även om det är roligast i lössnön kommer det bli ganska mycket led för min del. Hur roliga är dom på leden? Räcker 600 motorn till?

Mvh Hans
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
600an har ca 10 hästar mer än vipern, så om du känner att den motorn räcker så blir du garanterat nöjd med RMKn.