Bestyckning rs 600

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Hej, har nu köpt en skidoo rs 600 -08 men "tror" jag har problem med bestyckningen.
Det första är att hur kommer jag in till förgasarna utan att riva halva skotern?? har hört att det går fort att bestycka om dom.
och nu till problemet, den går bra när man kör men när man står still så surar den, jag vet inte vad det sitter för munstycken i nu men någon som vet vad jag ska ha ungefär? Jag bor i Gävle.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
enda gången en rs står still är vid varmkörning.. du måste trail-kovertera skotern om du ska friåka, de är en crossskoter du köpt, den hör hemma på bana
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Ja jag är medveten om det, det var inte det jag fråga. Så du menar alltså att den SKA sura när den står på tomgången? ?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
ja det är för att kyla kolvana. vad ska du använda skotern till och hur ska du köra? har mycke tips jag kan ge
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Det är mest friåkning, led puder, lek och sånt. Alltså inte köra bana. Jag vet att det inte är den optimala skotern för det. Jag är inte helt värdelös att skruva, har inte hunnit titta så mycket men de jag såg så såg det ut som man var tvungen att riva massa grejer för att komma åt förgasaran men undrar om det finns nå enkelt sätt då jag har hört att de tar 5 min att bestycka om?
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Jag har också en till fråga, jag har en röd knapp på styret som jag inte vet vad den är till? Det är inte lyset eller stopknappen. Jag har inte hunnit testa så mycket men märker inget när jag trycker på den.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har inte skruvat Rs men den röda knappen är normalt back (vilket du troligen inte har) kan vara holeshot/pipvärmarknapp. testa att hålla in den och gasa.
Bestycka om borde vara, bort med sekundären, dra ur luftburken, lossa förgasarna.
Rätt mig om jag har fel men jag tror Rsén har jetmunstycken. iså fall ska dessa pluggas och i med normalstora huvudmunstycken och lågfartsmunstycken. Jag tycker att du ska boka en bänkning hos mulle. Kostnad ca 1800kr. kommer att gå klockrent och dra hälften så mycket soppa efter leden sen.
En Rs borde original ha stora lågfart och små huvudmunstycken kompenserade av jetmunstycken. det innebär att vid pumpgas och lek så drar den oerhört med soppa och med jämn gas under ett längre tag så skär den ihop. Med andra ord den är bestyckad för bana
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Har inte skruvat Rs men den röda knappen är normalt back (vilket du troligen inte har) kan vara holeshot/pipvärmarknapp. testa att hålla in den och gasa.
Bestycka om borde vara, bort med sekundären, dra ur luftburken, lossa förgasarna.
Rätt mig om jag har fel men jag tror Rsén har jetmunstycken. iså fall ska dessa pluggas och i med normalstora huvudmunstycken och lågfartsmunstycken. Jag tycker att du ska boka en bänkning hos mulle. Kostnad ca 1800kr. kommer att gå klockrent och dra hälften så mycket soppa efter leden sen.
En Rs borde original ha stora lågfart och små huvudmunstycken kompenserade av jetmunstycken. det innebär att vid pumpgas och lek så drar den oerhört med soppa och med jämn gas under ett längre tag så skär den ihop. Med andra ord den är bestyckad för bana
Nej back har jag inte. Vad menas med holeshot/pipvärmarknapp? Vad ska hända om jag håller in den och gasar? Jo det stämmer att den har jetmunstycken. Ja okej men är det inte bra med jetmunstycken som säkerhet? (Dom skickar väl in mer bränsle om det behövs?) Den går ju hur bra som helst bara jag kör, men när den står på tomgången/kör väldigt sakta så surar den. Det kan inte räka med att sänka nålen eller öppna luftskruven eller nå?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En Holeshot knapp används helt enkelt för att värma pipan.
Ungefär som en varvtalsregulator som gör att varvet hålls precis under inslags.
Det "smattrar" som tusan när du håll in den :)
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
En Holeshot knapp används helt enkelt för att värma pipan.
Ungefär som en varvtalsregulator som gör att varvet hålls precis under inslags.
Det "smattrar" som tusan när du håll in den :)
Okej ska man göra de när den är kall eller när används denna funktion?:)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Holeshot annvänds Innan ett race för att ha varm pipa vid start (ger några hk till med varm pipa).
Bra med jetmunstycken?. Nja inte på en ledmaskin. jag har inte forskat i det då jag aldrig har haft någon men jag misstänker att dom fungerar som en accpump och pytsar in vid gaspådrag. det gör att man kan åka snålt bestyckat och kyler kolvarna genom jetmunstyckena vid gaspådrag och i viss mån med stora lågfartsmunstycken. som ger lite extra när man släpper gasen helt. och rätt avstämt fungerar det ypperligt på en crossbana men kanske inte det bästa vid ledkörning. Vad har du för bränsleförbrukning?
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Holeshot annvänds Innan ett race för att ha varm pipa vid start (ger några hk till med varm pipa).
Bra med jetmunstycken?. Nja inte på en ledmaskin. jag har inte forskat i det då jag aldrig har haft någon men jag misstänker att dom fungerar som en accpump och pytsar in vid gaspådrag. det gör att man kan åka snålt bestyckat och kyler kolvarna genom jetmunstyckena vid gaspådrag och i viss mån med stora lågfartsmunstycken. som ger lite extra när man släpper gasen helt. och rätt avstämt fungerar det ypperligt på en crossbana men kanske inte det bästa vid ledkörning. Vad har du för bränsleförbrukning?
Inte en aning har bara hunnit pricka den några 100 meter, det ändå jag märkte var att den sura på tomgången och vid mycket låg fart. :)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
jag kollade i race handboken. Original är blandningsskruven 3 varv utskruvad. men kan justeras ner ända till 0,75varv ut för vissa användningsområden, så testa att justera
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
jag kollade i race handboken. Original är blandningsskruven 3 varv utskruvad. men kan justeras ner ända till 0,75varv ut för vissa användningsområden, så testa att justera
Menar du nu att jag ska skruva in den helt sen ut 0,75 eller 0,75 till på 3?
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Den borde väl gå fetare om jag skruvar in luftskruven? Den kan inte vara en idé att sätta i ett mindre lågfartsmunstycke? :)
 

jimaxner

Aktiv medlem
19 feb 2009
94
0
6
Sandviken
Kan också medela att jag var ute och åkte idag, den sög i säg nästan 40l på 7 mil kan hända att jag har någon liter kvar i tanken. Jag kommer också väldigt sällan över 500 grader.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Bestyckning rs 600

Kan också medela att jag var ute och åkte idag, den sög i säg nästan 40l på 7 mil kan hända att jag har någon liter kvar i tanken. Jag kommer också väldigt sällan över 500 grader.
Åk till Mora och få den bestyckad i bromsbänken, lovar att du kommer dubbelt så långt och har en skoter som går bättre.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Okej ska man göra de när den är kall eller när används denna funktion?:)
När det inte är tävling så finns det ingen anledning att använda den. Att hålla in den och gasa fullt som många gör brukar medföra att reed-ventilerna ger upp.