Har testkört 1200-motorn ett par gånger (en '11 tror jag) och den motorn är helt underbar! Det är sådant jäkla vrid i hela registret. Den går att puttra kring på (med en behaglig ljudnivå) och vill man så finns det massor med effekt att hämta (utan att behöva trycka tummen i botten). Har inga vetenskapliga siffror kring det men min känsla i jämförelse är att tvåtaktarna behöver mycket mer varv för att det ska bli "putt".
Beror nog, som vanligt, mest på vad man ska använda den till. Är det mest led är den underbar. Ska man åka lössnö så är den tung, både att hantera men framförallt när man sitter fast. Den är även bredare vilket gör den mindre optimal för friåkning.
Åker själv 600 Renegade BCX mest för vikten, mattbredd, spårvidd och kompromissen mellan friåkning och ledåkande. Åker inte led när jag "åker skoter" men fiskar en hel del och då blir det led, både själv och med 1+1-dyna.
Enda gången jag fått den att överhetta var när jag bogserade en Summit i 20km/h på stenhård led. Har ingen tempmätare (är en '11). Går ju, som många påpekat, att köpa en givare och koppla in i multi-instrumentet om man vill. Känner dock inget behov då den börjar varna i mycket god tid innan den överhettar och varvtalsbegränsningen slår till.