Tyvärr är det ju betydligt lättare att utveckla starkare motorer och pga alla EPA krav så är det där pengarna måste brännas,
Starkare motor säljer
I andra änden har vi mattan, busenkelt att göra den längre med lite högre kammar, dessutom så greppar den även snö bättre ju mer de utvecklar.
Mellan motor och matta sitter den där stackars gummisnodden.....
De flesta clutch tuners verkar vara överens om att det alltid kommer smälla remmar om man plågar.
Dagens nya chassien är dessutom busenkla att plåga om man gämför med den förra generationen.
Förr plågade skotrarna oss och nu plågar vi dem.
Har inte kunnat köra speciellt många mil de senaste säsongerna för att kunna avgöra men på 2012an freeride hade jag en 377rem som jag verkligen misshandlade, full gas i cirklar på myrar, klättrande tills skotern stog still eller slog runt, toppfartstester. Den gick några mil med blandad körning 2011 sen flyttade jag över den till 12an, och sålde maskinen, han som köpte den kör fruktansvärt mycket hårdare än mig, den höll 60mil för han. Allt som allt kanske 80-100mil.
På min summit 800-03 höll remmarna 30-40 mil, på Summit XRS-07 50mil.
Det verkar ha gått åt rätt håll i mina ögon iaf.
Skillnaden är att nu skyfflar 154mattan 2.5gånger så mycket snö per varv som den gjorde på 03an. den accar myckat snabbare.
Nu kör man på skogtrånga ställen utan att bry sig där man inte ens vågade fundera ut en lämplig väg 2003.....
Variatorkitt är fortfarande rätt billigt, man sparar remmar och har mycket roligare. Vi köpter skotrarna för att ha roligt, nog kan vi peta in ett par tusenlappar till för att ha lite roligare varje gång och dessutom inte lägga lika många tusenlappar på att ha tråkigt(köpa remmar)