Märkes***eritråden...

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Att säga att alla yamahaförare är överviktiga, är väl som att påstå att "alla som bor i skellefteå är puckelryggade, sneögda, inavlade bondläppar"? Det är väl inte alla lr??


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Att säga att alla yamahaförare är överviktiga, är väl som att påstå att "alla som bor i skellefteå är puckelryggade, sneögda, inavlade bondläppar"? Det är väl inte alla lr??


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Du sparkade just dig själv i pungen inifrån.

Såklart de är.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Det är egentligen väldigt synd om dom, obegåvade, inga vänner och överviktiga.. men det går inte hjälpa någon som förnekar allt.
Ja du Asker
att man blir grinig när man inte äter märks på dig..
du kan sluta hungerstrejka för att det inte blev en gruva 1971 i stora blåssjön
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Att säga att alla yamahaförare är överviktiga, är väl som att påstå att "alla som bor i skellefteå är puckelryggade, sneögda, inavlade bondläppar"? Det är väl inte alla lr??


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Klart dom är! Alla heter dessutom Lundmark eller Marklund.
Sen kör alla mercedes diesel har kepsen rätt upp och 19 wonderbaum i framrutan.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Snart måste den här tråden vila lite.
Dom börjar ta illa vid sig på riktigt: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69902
Konstigt att alla Yammor verkar ta så lite soppa, jag hade en Apex XTX ifjol och den var då aldrig varit i närheten av 1,6/mil, skulle inte ta mig dit om jag så försökte. Den tog ca 2,5-3 L/mil, relativt snäll körning. Kunde då få den att ta massor mer också om man använde den ordentligt. Och dom verkar ju inte ta någon som helst rem heller! Jag skickade då 2 (nästan 3) remmar på under 100 mil, dock är dom ju relativt billiga, + i kanten för det :)

Då jag hämtade den fick jag justera allt som gick på styrstaget för att få den att gå (nästan) rakt fram då jag höll styret rakt. Std saknades mellan 1000-1300 rpm (inte bara på min). Fast den var skön att glida omkring på leden med :) men helt grotesk att köra fast med :(
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
För att vara lite överseriös i dennna oseriösa tråd. Vad är det för fördel med det? :p

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Mad paint skills för att visa en fördel med höga spindlar.
Med en högre spindel så blir det mindre belastning på den övre a-armen och det gör att den och dess infästning kan göras klenare (läs lättare).

 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Nytro 153tum tankad och klar

Det är nog bara Yamahagubbar som skryter med att dom lyckats banta skotern till 262kg fulltankad med den lilla tanken..
Det finns hjälp att få och vi alla stödjer dig när du är redo att ta klivet och lämna det destruktiva förhållandet det innebär att köra Yamaha!
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Det är nog bara Yamahagubbar som skryter med att dom lyckats banta skotern till 262kg fulltankad med den lilla tanken..
Det finns hjälp att få och vi alla stödjer dig när du är redo att ta klivet och lämna det destruktiva förhållandet det innebär att köra Yamaha!
Tror inte det är hans egen skoter han skryter om.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Mad paint skills för att visa en fördel med höga spindlar.
Med en högre spindel så blir det mindre belastning på den övre a-armen och det gör att den och dess infästning kan göras klenare (läs lättare).

Om fördelen endast är att övre a-armen och dess infästning blir något lättare, känns inte som att det är så mycket bättre då spindeln blir sörre så blir vikten ändå typ samma? Känns endast som att det är lättare för den övre a-armen och spindeln att ta i saker så som grenar och träd? Det är ingen annan fördel fördel med det hela ?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Konstigt att alla Yammor verkar ta så lite soppa, jag hade en Apex XTX ifjol och den var då aldrig varit i närheten av 1,6/mil, skulle inte ta mig dit om jag så försökte. Den tog ca 2,5-3 L/mil, relativt snäll körning. Kunde då få den att ta massor mer också om man använde den ordentligt. Och dom verkar ju inte ta någon som helst rem heller! Jag skickade då 2 (nästan 3) remmar på under 100 mil, dock är dom ju relativt billiga, + i kanten för det :)

Då jag hämtade den fick jag justera allt som gick på styrstaget för att få den att gå (nästan) rakt fram då jag höll styret rakt. Std saknades mellan 1000-1300 rpm (inte bara på min). Fast den var skön att glida omkring på leden med :) men helt grotesk att köra fast med :(
Min Yamaha ja bytt till drar iallafall 4 liter milen, jag har jävligt kul för de 4 liter milen! Dock gick det ju åt en rem oxå så räknade på att det blev ca 80 kr/mil de 23 mil ja hann på första remmen! Men i helvete vad det går, brutalt kul! Har ni kul med era skotrar med eller sitter ni fortfarande fast bland träden på lägre höjd?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Min Yamaha ja bytt till drar iallafall 4 liter milen, jag har jävligt kul för de 4 liter milen! Dock gick det ju åt en rem oxå så räknade på att det blev ca 80 kr/mil de 23 mil ja hann på första remmen! Men i helvete vad det går, brutalt kul! Har ni kul med era skotrar med eller sitter ni fortfarande fast bland träden på lägre höjd?
Haha, förra säsongen hade jag med mig både Polarisen och Nytron upp till Jorm när en släktings maskin inte ville närvara-så för att inte förstöra en fjällvecka fick han åka Nytro.

Han stannade kvar på lägre höjder när vi var i branterna och lekte, för att han var ovan att handskas med en sån tung maskin att självförtoendet försvann...

För att han inte skulle känna sig ensam, ledsen och rädd där nere åkte vi ner till honom efter en stund och bytte maskin.
Helt plötsligt var det jag som stod där nere-ensam, ledsen och rädd.

Ingen i sällskapet hade helt enkelt kapacitet att hantera Nytron i det föret den dagen-det var +8 grader och grym blötsnö, gjorde man ett försök att skråa med den så drog a-armen ner hela fronten-skulle antagligen behövt lappbelag i det föret för att inte fronten skulle dras ner och trycka fast skotern.
Rmk:n var av inställningen "just another day in paradise".
;)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Spindeln blir tyngre eftersom den blir större men när vi pratar övre a-armens infästning är det ju inte bara fästöronen utan hela övre delen av chassiet som kan göras lättare.
jämför med en Apex som har det omvända förhållandet, a-armarna ligger riktigt nära varandra och spindeln nedanför den undre a-armen är ganska lång där blir det stor belastning på infästningarna och en del har slitit loss dom gjutna alufästena trots att dom är.ganska rejäla.
Jag tycker det ser häftigt ut med höga spindlar, men jag vet inte om stör mycket vid "burkning" osv.

nu blev det här lite för seriöst i den här tråden så jag får avsluta med att säga att Ockelbo är bäst !



Om fördelen endast är att övre a-armen och dess infästning blir något lättare, känns inte som att det är så mycket bättre då spindeln blir sörre så blir vikten ändå typ samma? Känns endast som att det är lättare för den övre a-armen och spindeln att ta i saker så som grenar och träd? Det är ingen annan fördel fördel med det hela ?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
att pissa på yamsingarna verkar ju vara hett just nu so here goes: köper en skoter som är 7 år bakom alla andra i utvecklingen, spenderar sjuka summor på att göra den (knappt) användbar, har sen, trots alla modifieringar och turbo, ett blysänke till skoter som inte duger till annat än att "sikta och skjuta"
visst, den är väl lite mer hållbar än en två-taktare, men har man kul med den? njaa... vette fan om jag tror dom som påstår sig ha det... låter ofta som att dessa yamaha fanatiker försöker övertyga sig själv mer än andra :)
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Som jag har sagt tidigare , Att vara en tunnis och ha en Yamma kan inte vara lätt ,för man måste vara vuxen för att orka hantera den oerhörda kraft den producerar.
å nu pratar jag om yamma med turbo och modifierad ,för utan turbo är det "sisådär"
själv väger man hundra pannor, och frottehandduk duger inte att raka sig med nå längre.

Det finns ju en orsak att det finns barnskotrar ,som instegsmodeller :)