Märkes***eritråden...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om man använder vad man har mellan öronen så kopplar man givetvis att det är de personer som som blir upprörda över Arctic bilden och liknande på samma tema som är homofober.

/ Den så kallade homofoben....:)

[/URL][/IMG]
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag tycker att det var onödigt att ta bort inlägg här men det är moderatorn som bestämmer, Amen för det.

Annars så är mångas förhållande till varumärken ohälsosam , det gäller även mig många ggr. Men jag kan väl säga så mycket att det finns inte många andra saker i livet som det funnits så många dåliga av som just snöskotrar. Tolerans mot Trans och Gaypersoner är nog som sämst i just glesbyggd därför att man förmodligen träffar få sådana. Det var som att skjuta i öppet mål.

Regnbågskulör 2017 Ha Ha :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Hittade detta i en annan tråd där man diskuterade ett köp av en yamaha.
Hittar du inga större fel på skotern så har du en trevlig maskin som går som en go-cart på leden.
Nu har inte jag kört gokart på en skoterled men jag kan bara tänka mig hur dåligt det skulle gå... så jag förstår då varför yamaha är så kass utanför spåret :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om detta stämmer så försvann väl just den sista lilla anledningen att ens överväga Yamaha.

Yamaha.jpg
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
YAMAHA ANNOUNCES RUNNING CHANGE TO GENESIS THREE-CYLINDER ENGINE.

den 2 december 2015 kl. 00:06

Genesis Triple Gets Revisions to Accommodate New Suppliers and Better Commonality Among Different Applications.

November 26, 2015 (Toronto, ON) – Yamaha Motor Canada announced today a running change to the Genesis three cylinder 1050cc, 4-stroke engine used in the majority of 2016 model SR Vipers, RS Vectors, RS Ventures and VK Professional II snowmobiles. The engine has received many changes to different parts which have been sourced from new suppliers. It is important to understand the following background points;

◾The output of the engine has not changed. The engine maintains the same level of power and response as the previous version.
◾The quality and durability of the engine has not changed. The engine meets the same level of quality assurance as the previous version.
◾Fuel consumption and emissions have not changed.

NOTE: In the case of the RS Vector and RS Venture, the addition of YCC-T electronic throttle control and new CVT calibration have contributed to an overall improvement in power delivery and fuel consumption based on the selected operating mode and operation of the vehicle.

Several parts were re-designed for ‘commonality’ to allow the engine to be used in more than one application. Versions of this engine are now being used in various snowmobile, side by side and marine applications. It is important to note that many replacement parts will not supersede from the original design.

The changes to the engine have no impact on the overall performance of the snowmobile and there are no practical benefits to the end user.
I sista stycket i sista meningen tycker jag att Yamaha sammanfattar läget rätt bra. Det finns inga praktiska fördelar för slutanvändarna :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Hittade detta i en annan tråd där man diskuterade ett köp av en yamaha.

Nu har inte jag kört gokart på en skoterled men jag kan bara tänka mig hur dåligt det skulle gå... så jag förstår då varför yamaha är så kass utanför spåret :)
Som Fan läser bibeln....! Eller som ett barns hjälplösa sätt att försöka att vrida till en text till något roligt när det egentligen bara blir löjligt. Men ett skratt åt det menlösa barnet kan det ju bli :madgrin:
Jag syftade såklart på att det är lite av en go-cartkänsla att köra den på leden.
För att förtydliga ytterligare så är det för att den är framtung och har högt tryck på skidorna och därmed inte lyfter innerskidan så lätt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nu är det ju bevisat än en gång att yamaha gör allt tvärt om. må vara om man misslyckas med motorn i början, men dom flesta utom nu yamaha, gör sina dåliga motorer till det bättre iaf. men yamaha tomtarna gör något bra dåligt, vilket jag tycker säger allt om hur folket på yamaha fungerar.

dom vägrar låta dom som köpt en yamaha att ha kul, för utan turbo går det inte att ha kul, och nu gör dom snurran klenare så att den inte håller för turbo, dom vill verkligen bli kända som världens tråkigaste skotermärke. riktiga pappskallar som ska kalla sig skotertillverkare, nä nog är det bara dom håller sig till pianon och flöjtar
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Alla skotrar har ju sina för och nackdelar. Yamaha som Polaris, eller Ski-doo , Lynx , eller Arctic-cat .



Men om ni tror på allvar att Yamaha med mening gör att motorn inte pallar 270hk kit så är det nog inte knänä ni har fel i . Polaris eller Ski-doo hade nog inte heller pallat 270hk.

Man har inte skallen bara för att hålla öronen/ögonen i sär..........
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Yamaha suger verkligen getpung :eek:hwell::eviltongue: Tänk om de kunde ta fram en DI motor !? Men men det är ju faktiskt bara BRP som klarar det. Drömmen är en lätt Yamaha med DI motor så man slipper rappel med rassel och glapp Polaris Papper och Bark Arctric och Plast BRP
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Yamaha suger verkligen getpung :eek:hwell::eviltongue: Tänk om de kunde ta fram en DI motor !? Men men det är ju faktiskt bara BRP som klarar det. Drömmen är en lätt Yamaha med DI motor så man slipper rappel med rassel och glapp Polaris Papper och Bark Arctric och Plast BRP
Nu har ju Yamaha (till skillnad från andra) tillgång till moderna motorer. För kännedom så väger en Apexmotor cirka tio kilo mer än en vanlig 800-tvåtaktare. Med tanke på att den både har mångdubbelt längre livslängd OCH högre effekt så känns det lätt att avfärda det omoderna skrotet från Rotax... Och deras ACE 900 klämmer ju inte ur sig mer än 90 hk. Skoterkonsumenter är verkligen puckon.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Nu har ju Yamaha (till skillnad från andra) tillgång till moderna motorer. För kännedom så väger en Apexmotor cirka tio kilo mer än en vanlig 800-tvåtaktare. Med tanke på att den både har mångdubbelt längre livslängd OCH högre effekt så känns det lätt att avfärda det omoderna skrotet från Rotax... Och deras ACE 900 klämmer ju inte ur sig mer än 90 hk. Skoterkonsumenter är verkligen puckon.
Du är verkligen indoktrinerad när det gäller Yamaha... det känns som att det gränsar till fanatism faktiskt.

Jag gillar verkligen gamla Yamaha från den tiden när de var störst i världen på snöskoter, ledde utvecklingen med lätta snabba skotrar (80-tal) men de blev omsprungna och är nu tillsammans med A-C klart minst både i nordamerika och framförallt i skandinavien.
Sanningen är ju den att de under 90-talet avslutade TSS-framvagnen på tok för sent och sedan inte kände av marknaden när det var dags att ge sig med de härliga trippelmotorerna som gjorde skotrarna till blysänken, vilket inte var så trendsmart när folk flest började att förstå att man inte måste köra på led hela tiden.
När de sedan avslutade 2T-tillverkningen (VK III undantaget) och satsade helhjärtat på 4T så blev ju inte skotrarna smidigare direkt, även om RX1:an gick som ett skott. Men de 4-cylindriga är för led (eller hur) Nytron var aldrig någon bra lössnö eller ens med andra märke jämförbart bra crossover i originalutförande. Phazern för motorsvag för att orka skotta en lång matta riktigt bra, den skulle varit lättare så att den blivit ett riktigt översnöfordon som en Forrest fox typ.
Sedan kom ju revolutionen för Yamahas 4-taktare med bra turbos, men de får då ytterligare kilon på fläsket och allt handlar inte om Hk/Kg utan det är inte alltid som kraft kan ersätta smidighet och bra balans.
Dessutom så är det ett konstigt resonemang att säga att Yamaha kan fullt ut mäta sig med de bästa 2-taktarna och överträffa konkurrenternas 4T, när man måste montera på turbo för 40-50.000kr utöver inköpspriset för att uppnå detta. Och då är de inte ens lagliga att köra med eftersom att de inte är typade och godkända med överladdningsenheten (finns kanske något fåtal undantag)

Så ett tips är att lugna ned dig lite i de rabiata försvarstalen för det skotermärke som tyvärr valt en tråkig och troligtvis felaktig inriktning för sina snöskotrar.
Man får hoppas att japanerna släpper på prestigen och knäpper upp låset på penningpungen och börjar att utveckla en lätt och direktinsprutad 2-taktare. Yamaha om någon har musklerna för detta om de bara vill.
När de sedan gjort detta så vore det väl inte helt hopplöst för dem att ta fram en plattform som är lättare men hållbarare än konkurrenternas, kanske med bärande delar i titan eller någon annan fantastisk metall. Vi skoteråkare är ju så pass galna att vi gladeligen betalar priset, bara skotern är lätt och har en rapp motor som tänder varje gång som kolven når Ö.D.P
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För kännedom så väger en Apexmotor cirka tio kilo mer än en vanlig 800-tvåtaktare.
Lägg på ett antal kilo för batteriet och kablaget som behövs för att överhuvudtaget kunna starta...

Med tanke på att den både har mångdubbelt längre livslängd OCH högre effekt så känns det lätt att avfärda det omoderna skrotet från Rotax...
Det omoderna skrotet från Rotax.
Få se nu...
Vad har Apexmotorn som är modernt? Elektronisk bränsleinsprutning som kom i bilar på (?) 70-talet?
Eller menar du flerventilsteknik med överliggande som kom... när?
Eller vad är det som är så modernt?

E-tecen har då betydligt modernare teknik.
Den väger mindre än en Apexmotor.
Den har högre litereffekt.
Den drar mindre bränsle.

Skoterkonsumenter är verkligen puckon.
Puckon eller inte. Folk har insett att en relativt lätt skoter med bra körbarhet är att föredra framför en tyngre maskin som är tungkörd, även fast motorn håller i 10.000mil.
Det är därför Yamaha inte säljer bättre än de gör.