Märkes***eritråden...

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vad är det för fel på Toyota Corolla? Jag kör en sådan :madgrin::madgrin:

Men som du säger, den är väl inte så urstark och har inget jättevridmoment... men att dra en släpvagn med ett par tvåtaktsskotrar på går fint, men ställer man en fyrtakts-yamaha på släpet så orkar inte den stackars Corollan så bra längre. Men det kan ju vara för att däcken på släpvagnen blir så väldigt platta längst ned av den tunga lasten :heh:
Min farfar som varit med om två världskrig körde corolla... sen vet jag ingen annan.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Säger han som hyllar skoterfabrikatet som har en utvecklingskurva sämre än LM Ericsson...
Men det är väl så att exklusiva märken har små försäljningsvolymer, som Rolls Royce t.ex. Som faktiskt också är både motorstarka och mer än lovligt tunga, inte funkar de bra i terrängen heller...
Åter det där med vikten... har du kollat vad en Freeride väger i körklart tillstånd? Med en "lätt" tvåtaktsmotor...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Min farfar som varit med om två världskrig körde corolla... sen vet jag ingen annan.
Världens mest sålda bil sa du, och så känner du ingen mer än din farfar som har någon... Nä, din omgivning kör väl kanske mest gammal Mercedes-diesel? Det är pålitliga maskiner det också :eyebrows:
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Världens mest sålda bil sa du, och så känner du ingen mer än din farfar som har någon... Nä, din omgivning kör väl kanske mest gammal Mercedes-diesel? Det är pålitliga maskiner det också :eyebrows:
Statistik vet du...syftade mest på min egen associering gällande corolla. Omgivningen + hemma på gården är det faktiskt VAG som dominerar. AUDI x 2 har jag å frun, bra eller dåligt jämfört med mercedes-diesel är öppet för tolkning.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det du vill komma fram till är att Yamaha inte gjort en tung skoter. Utan bara en skoter som känns tung?
Det är ju om möjligt än mer inkompetent. =)


Jag tycker inte att det är någon större skillnad i känslan av vikt heller. Däremot vibrerar Freeriden sjukt mycket och är ofta trasig ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag tycker inte att det är någon större skillnad i känslan av vikt heller. Däremot vibrerar Freeriden sjukt mycket och är ofta trasig ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
däremot är känslan på yamahan att den är extremt klumpigt och åbäkig. vad det då beror på vet jag inte, alltid trott det var pga vikten. men är den inte tyngre så är det ju ett riktigt misslyckande
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
däremot är känslan på yamahan att den är extremt klumpigt och åbäkig. vad det då beror på vet jag inte, alltid trott det var pga vikten. men är den inte tyngre så är det ju ett riktigt misslyckande
:deadhorse:

Undra hur många sidor av denna tråden som ägnats åt att klanka ner på vikten hos Yamaha.

Kom igen nu gnugga geniknölarna och kom med lite nytt material!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Undra hur många sidor av denna tråden som ägnats åt att klanka ner på vikten hos Yamaha.
Det är ju så tacksamt när det ständigt är någon (en) som hårdnackat bestrider varje negativ sida av Yamahas fyrtaktsskotrar :madgrin:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
:deadhorse:

Undra hur många sidor av denna tråden som ägnats åt att klanka ner på vikten hos Yamaha.

Kom igen nu gnugga geniknölarna och kom med lite nytt material!
Särskilt som viktskillnaden är försumbar. Och att det är fyrtaktare visste vi ju redan liksom... det är ju det som är grejen.

Man kan istället fråga sig varför vissa tror på tomten, dvs att NÄSTA års BRP/Polaris/AC inte kommer att dra olja/skära/slita rem/få spridarproblem/elfel etc etc etc etc som alla tidigare årgångar... Eller verkligen få de där hästkrafterna som ju aldrig visar sig IRL. :D Att klaga på Yamaha och att "de väger" känns som en dålig ursäkt för att tvingas lägga 30.000/år i kapitalkostnad för att ha skotern på verkstad.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är ju så tacksamt när det ständigt är någon (en) som hårdnackat bestrider varje negativ sida av Yamahas fyrtaktsskotrar :madgrin:
Du får väl försöka vara lite vassare i kritiken då, babblar du om vikt och det inte stämmer så är det ju du som har brallorna nere och då är det ju bara extra roligt att ge mothugg. :D
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är ju även roligt att folk (mig själv inräknat) har pikat Yamaha för sin vikt ända sedan alla andra märken vägde mer än en Yamaha gör idag...

Någonstans efter vägen ändras hela tiden gränsen för vad som är lätt/tungt.

Alltid till Yamahas nackdel.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
fast ska vi prata pengar så renoverar man många 2t spisar för det en turbokonvertering kostar på en yamaha, och det för att få bort lite av slöheten/sävligheten som 4t har i grunden. och då är ju resten av skotern långt ifrån färdig, visst är effekt kul, men så sugen på effekt är jag inte att jag tar massa hk och byter bort köregenskaperna som andra märkens maskiner har att erbjuda, till skillnad mot yamaha som är riktigt vidriga och tråkiga om man nu inte har turbo då blir det kul på öppna ytor, men i skogen hjälper det inte ett skit då det bara blir tyngre och hk används aldrig.

och varför dom kom med original turbo i år är ju bara för att dom själva insett att utan turbo så är inte deras maskiner roliga för fem öre, utan riktiga glödjedödare
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
däremot är känslan på yamahan att den är extremt klumpigt och åbäkig. vad det då beror på vet jag inte, alltid trott det var pga vikten. men är den inte tyngre så är det ju ett riktigt misslyckande
Efter att ha blivit less på allt rackel så sålde jag bort en RMK 800 pro-ride 155" och köpte en 2014 yamma-trippel 141".... och nog är det så att den kändes jävligt klumpig till en början. Men jag bet ihop och körde in mig på maskin innan jag dömde ut den, och när jag skulle köpa ny maskin igen inför förra vintern så blev det Yamaha. Förändringarna som gjordes till 2016 gjorde den betydligt mer lätthanterlig kan jag säga. Men vill också säga att det går inte köra en sån här maskin en gång, det behövs mer än så innan man kan ge ett vettigt utlåtande.

Sen är vi ju där igen, en 800 2-takt är roligare i riset inget snack om saken. Men som för mig som har tappat sugen på att skruva, maskin ska funka bra å dra pulka, gå relativt tyst och fungera att botanisera utanför spåret också (med mer muskelkraft då enligt er) så är yamman perfekt. Bra lösning med rejäl dubbeldyna också, inget klicka-på skit a'la dinky toy. Ungarna behöver ju inte ens speciella skoterkläder när dom ska med ut, det luktar ju inte nånting av skotern.

För att bli riktigt tråkig så är jag rädd för att den på forumet återkommande termen "teknisk skogsåkning" kommer att bli slutet på den hyfsat fria skoterkörningen. För det är så otroligt mycket skador på planteringar och ungskog av den explosionsartade ökningen av slednecks wannabee's som kör hur fan som helst utan att fatta vilka skador de åstadkommer i sin framfart. Man blir ju mörkrädd och känner medlidande med markägare som sätter upp skyltar och allt att det är nyplanterat och lika förbannat är det fåror efter djupsnömaskiner på fulla skaft tamejfan mitt i planteringen.