Märkes***eritråden...

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Yamaha har ju fått mycket skit i den här tråden.
Men vad man ska säga till deras fördel är att dom insåg tillslut att dom inte kan bygga vettiga chassin och låter nu någon annan göra det åt dom.

Men frågan är när ska skidoo inse att dom inte kan bygga variatorer?
https://youtu.be/DgIzdvLOMvk

Jag hade blivit väldigt trött om jag väntat in i januari på min skoter för att nu börja riva isär den.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Yamaha har ju fått mycket skit i den här tråden.
Men vad man ska säga till deras fördel är att dom insåg tillslut att dom inte kan bygga vettiga chassin och låter nu någon annan göra det åt dom.

Men frågan är när ska skidoo inse att dom inte kan bygga variatorer?
https://youtu.be/DgIzdvLOMvk

Jag hade blivit väldigt trött om jag väntat in i januari på min skoter för att nu börja riva isär den.
Inget fel på variatorerna. Filten är bara där för att hålla nere bullernivån.
Tar 5 minuter att göra.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vilket skräp Polaris elstartar är! fifan. Minus 10 och kallare så startar den inte ens...
Måste dra i startsnöret som en jubelidiot. Startar först på 3dje draget....(om man har tur)

Medans E-tecarna oavsett temp hoppar igång på första (även vid kallare än 30)


Är en -16 Axys Jag har.
Skulle man vetat detta hade man beställt maskin utan elstart, gör ju ändå ingen nytta när den inte ens fungerar förutom i blidväder.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Skulle man vetat detta hade man beställt maskin utan elstart, gör ju ändå ingen nytta när den inte ens fungerar förutom i blidväder.
Försvarar inte det att den inte funkar vill kallstart.
Men helt ärligt är det ju oftast när skotern är varm man vill ha den. Om man t.ex. grävt lös maskinen så man är halvdöd i armarna eller står jävligt till är det ju trevligt att bara snurra igång den med nyckeln. När skotern är kall står man ju oftast så att det inte är så jäkligt att dra igång den.

Med det sagt bör såklart elstarten funka vid alla tillfällen.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Startade min sks ihelgen i minus 29 och det var då inget problem.
Minus 29 ute kanske men säkert skotern inne i varmgaraget? :)

Skiter i om man är 'utvilad' när man kallstartar den. Köper inte en Sprillans ny bil som man måste rulla igång varje gång man ska iväg med den (då bör man vara utvilad, vilat hela natten så när man ska iväg till kneget är det bara knuffa på ,förhoppningsvis bor man inte i uppförsbacke)

Har 2 polare som har likadana och dem har också samma bekymmer. Verkar vara alla Polarisar som är drabbade, inklusive dem äldre. ( vi har en Pro-ride som också suger apa i kallväder)


Tacka vet Jag BRP som alltid startar i kallväder alltid på första rycket ( om man inte har elstart) eller köra på starten.

Fick förklarat för mig att BRP har startmotorn direkt mot kransen, att Polargris inte har samma system. Har inte ens intresse nog för att öppna upp kåporna för att kolla, bara öppnar upp för att fylla olja .
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hade en polaris 800 rmk pro-ride med elstart och den var också helt hopplös få igång med elstart när det var lite kallt. Blev för dålig snurr helt enkelt, batteri-byte hjälpte föga. Går nog för tungt i den där vajer-historian när det är kallt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Minus 29 ute kanske men säkert skotern inne i varmgaraget? :)

Skiter i om man är 'utvilad' när man kallstartar den. Köper inte en Sprillans ny bil som man måste rulla igång varje gång man ska iväg med den (då bör man vara utvilad, vilat hela natten så när man ska iväg till kneget är det bara knuffa på ,förhoppningsvis bor man inte i uppförsbacke)

Har 2 polare som har likadana och dem har också samma bekymmer. Verkar vara alla Polarisar som är drabbade, inklusive dem äldre. ( vi har en Pro-ride som också suger apa i kallväder)


Tacka vet Jag BRP som alltid startar i kallväder alltid på första rycket ( om man inte har elstart) eller köra på starten.

Fick förklarat för mig att BRP har startmotorn direkt mot kransen, att Polargris inte har samma system. Har inte ens intresse nog för att öppna upp kåporna för att kolla, bara öppnar upp för att fylla olja .
Fast du fick väl totalras efter 30 mil på din e-tec, och då hjälper varken elstart eller magnapull
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Skiter i om man är 'utvilad' när man kallstartar den. Köper inte en Sprillans ny bil som man måste rulla igång varje gång man ska iväg med den (då bör man vara utvilad, vilat hela natten så när man ska iväg till kneget är det bara knuffa på ,förhoppningsvis bor man inte i uppförsbacke)

Har 2 polare som har likadana och dem har också samma bekymmer. Verkar vara alla Polarisar som är drabbade, inklusive dem äldre. ( vi har en Pro-ride som också suger apa i kallväder)

Fick förklarat för mig att BRP har startmotorn direkt mot kransen, att Polargris inte har samma system. Har inte ens intresse nog för att öppna upp kåporna för att kolla, bara öppnar upp för att fylla olja .
1: Du har ju ett dragsnöre som funkat att starta med i över 60års tid. På Polaris har du iaf ett alternativ, det har du inte på Ski-Doo med elstart.
2: Nä Polaris har en typ 15cm lång vajer (Som är SVINDYR) som går från startmotorn till kransen. Finurligt på så vis att man kan placera startmotorn lite mer fritt. Men tyvärr verkar det vara rejäla förluster i den. (Trots att den är svindyr.) Antagligen lite p.g.a att den är lite böjd också.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det var en riktigt bra jämförelse Kerstin
de tycker jag, varför vill man det ska låta mer än nödvändigt? bara jobbigt att lyssna på då man kör längre sträckor, visst kan det vara kul ibland med lite motorljud då och då om det låter bra. men inte ens jag skulle vilja köra en stor jänk med 7-7,5 l cylindervolym med enbart headers och raka rör en längre sträcka om än det låter förjävla vackert.

förstår varför det går så bra för brp, för ägarna är så totalt insnöade att dom är bäst, men sen att dom börjar rycka/kapa lös saker som doo satt dit av en anledning (om än det nu inte fungerade i verkligheten, men det beror ju på att doo inte kan) hör till och det ska vara så. på en skoter för 150 tusen
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
de tycker jag, varför vill man det ska låta mer än nödvändigt? bara jobbigt att lyssna på då man kör längre sträckor, visst kan det vara kul ibland med lite motorljud då och då om det låter bra. men inte ens jag skulle vilja köra en stor jänk med 7-7,5 l cylindervolym med enbart headers och raka rör en längre sträcka om än det låter förjävla vackert.

förstår varför det går så bra för brp, för ägarna är så totalt insnöade att dom är bäst, men sen att dom börjar rycka/kapa lös saker som doo satt dit av en anledning (om än det nu inte fungerade i verkligheten, men det beror ju på att doo inte kan) hör till och det ska vara så. på en skoter för 150 tusen
Ja varför inte göra som burandt och bygga om hela skotern för 50000 dollar istället, för att få den att gå som man vill.
Summiten är iaf klar från kartong.