Ryckigt vid start upp till 10km/h

robink89

Medlem
8 dec 2012
18
0
1
sandviken
Hej!
har den polaris pro x2 800 -04
jag har varit uppe till fjälls och kört, rätt hårt men inte jättehårt.
är helt okunnig när det kommer till skotrar.
men nu när jag lasta av skotern hemma igen så märkte jag att den rycker precis när man ska iväg.
har ny rem precis inkörd och har plockat av den och kollat så den inte har nå skador.
motorn rör sig otroligt mycket så tror det kan vara motorfästet som sitter brevid lilla variatorn alltså den som sitter längst fram (vad heter den? premiär?)
och såg även en annan sak som ser ut att ska hålla i motorn bakåt, som inte låg emot, tror det fattas nått gummi på den.
lägger in några bilder så kanske nån kan kika om jag har rätt?
tack så mycket på förhand!

robink89

Medlem
8 dec 2012
18
0
1
sandviken
jag gjorde det, tycker den går framåt tillbaka lite, samtidigt vrider sig motorn och variatorn mot höger mycket.
är det motorfästena som är av och den ena ligger ifrån på bilderna? eller är de något annat?

tack för svar:)

robink89

Medlem
8 dec 2012
18
0
1
sandviken
Slår variatorn ihop fram och tillbaka? Bara litegrann? Så den "rycker" på jämn gas?

ja det gör den, den rycker på jamn gas precis när jag ska iväg, men när den kommer igång och kommer upp lite i fart, säg kanske 10 km/h upphör rycket.

jag vet ju inte hur det ska se ut på primär variatorn, men ja tycker den slår fram&tillbaka i takt med ryckningarna.
vad kan de bero på?

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Midja på remmen ger det fenomenet, testa med en annan rem. Fast den är nyss inkörd kan du ha fått en midja, räcker med ett gaspådrag då maskinen stått och fryst fast eller dylikt

robink89

Medlem
8 dec 2012
18
0
1
sandviken
Midja på remmen ger det fenomenet, testa med en annan rem. Fast den är nyss inkörd kan du ha fått en midja, räcker med ett gaspådrag då maskinen stått och fryst fast eller dylikt
tack för svaret, jag läste lite trådar osv innan och läste att det kunde bero på det, så jag satt på en annan rem men problemet kvarstod, ryckningarna känns nästan enda bak i mattan ibland, jag har kollat alla hjul osv i boggien eller vad det heter, även kollat att mattan inte är för slapp.
:(

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ta isär primären och kolla hur det ser ut. Ibland ser man det uppenbara felet. Tex att din fjäder gått av eller liknande fel.
Nu låter ditt fel dock precis som remmen har slirat och fått en midja. Och testar du då med en gammal rem som du kanske också bränt är det ju svårt att veta om det är felet.

robink89

Medlem
8 dec 2012
18
0
1
sandviken
tack så mycket för svar,
jag har beställt en rem idag, och motorfäset som är av och gummibulten som inte ligger imot.
tror ni inte det kan bero på att motorfästet och gummibulten båda är sönder?

robink89

Medlem
8 dec 2012
18
0
1
sandviken
Tror inte dom gör rycken. Snarare gör dom linjeringen åt helvete.
Vad menar du med linjeringen?
torsdag kommer fästena så ska byta dom då, får se n är den nya remmen kommer.
Tycker det är väldigt höga varv på tomgången också.
ställer man det på förgasaren?