Polaris 600 xlt sks -93, byta belägg utan att ta lös kedjehus?

MostWanted93

Ny medlem
29 jan 2013
4
0
1
Polaris Indy 600 xlt sks -93, byta belägg utan att ta lös kedjehus?

Tjena! Ny på forumet, men jag antar att denna fråga hör hemma här :p
Har pillat lite med svärfars skoter dom senaste dagarna(har bytt matta) och när jag kollade runt under huven så ser jag att bromsbeläggen börjar bli lite slitna och kommer nog behöva bytas efter denna säsong.
Men kan man byta dom utan att ta lös kedjehuset? Såg ut och vara alldeles för trångt för att kunna lirka ut oket. Tänkte om oket på nått sätt är delbart eller nått sånt.

Sen en annan fundering, bromsen är ju Hydraulisk, men de sitter en hävarm med en wire på på andra sidan(andra sidan mot där oljetjosan sitter) och wiren sitter fint upplindad och verkar inte vara till nån större nytta.
Vad fyller denna hävarm och wire för funktion när bromsen är Hydraulisk?

Är rätt grön när de gäller skotrar, iallafall och skruva i dom... :p

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Vet inte om det ser annorlunda ut på eran skoter men på min 93:a lossar jag bara två bultar som håller oket på plats och sedan är det bara lyfta det rakt upp. Finns dock ingen back på min skoter om det kan göra någon skillnad.

MostWanted93

Ny medlem
29 jan 2013
4
0
1
Vet inte om det ser annorlunda ut på eran skoter men på min 93:a lossar jag bara två bultar som håller oket på plats och sedan är det bara lyfta det rakt upp. Finns dock ingen back på min skoter om det kan göra någon skillnad.
Jo, denna har back.
På den här så sitter oket med 4st skruvar och de sitter typ på "undersidan" på kanten den sitter fast i

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vajern och hävarmen är nog för p-broms. Brukar kunna finnas ett enkelt mekaniskt ok som vajern är kopplad till...men vet dock inte exakt hur det har varit på just den modellen

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Jo, denna har back.
På den här så sitter oket med 4st skruvar och de sitter typ på "undersidan" på kanten den sitter fast i
Kan inte hjälpa dig då jag inte skruvat med någon sådan men försökte kolla sprängskisser över konstruktionen och det såg inte ut att vara så enkelt att bara byta utan blir nog en del demontering innan man kommer åt.
Lycka till!