Arctic Cat ZR 580 -95, går inte ner i varv?

Legohouse

Medlem
2 feb 2013
16
0
1
Tja, idag när jag tog ut skotern och startade den så startade den på första rycket. På tomgång så låg den på 1000 till 2000 i varv (normalt).
Efter jag hade varit ute en sväng så gick den aldrig ner under 4000 varv, och den åkte framåt utan att jag gasade. Den går alltså inte ner i varv.
Samma sak hände senare idag när jag skulle starta den, den gick upp i 4000 varv och rörde sig lite framåt. Den "sticker iväg" vid 5000 varv och den har 2 cylindrar.
Det är en Arctic Cat ZR 580 som det står i rubriken.

Vad är det för fel?

Legohouse

Medlem
2 feb 2013
16
0
1
Gaswiren har "flurat" upp sig?
Förgasargummi sprucket?
Trotteln har av annan anledning fastnat?

"Trottellocket" på den högra cylindern går att snurra, men den går inte att dra fast, på den vänstra cylindern sitter trottellocket fast.

De jag menar med trottellock, (google bild.)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Kan någon ge mig tips? :confused:
Du har redan bra tips tycker jag..
Gaswiren har "flurat" upp sig?
Förgasargummi sprucket?
Trotteln har av annan anledning fastnat?

Gaswiren kan flura upp sig i delningen på gaswiren .Måste plockas isär för att synas.

Spruta stargas runt alla insugsgummin och bakom variator för att leta läkage. Detta görs med motorn på tomg och den får då inte reagera.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Drar den inte luft i locket som inte går att få fast då?
Vet inte hur tighta dom är men de skulle kunna vara en felkälla.

Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kolla även slangen på vevhuset som går till bränslepumpen, normalt så borde pumpen sluta pumpa vid läckage där men testa med startgas där så får du svar snabbt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Drar den inte luft i locket som inte går att få fast då?
Vet inte hur tighta dom är men de skulle kunna vara en felkälla.

Mvh Erland
Det skulle ev kunna läka tjuvluft därigenom om locket är väldigt otätt.
Försök få fast locket på något vis,,typ vira in gängerna med vvs tejp och försök få locket att sitta lite ivf.

Det får inte lossna/lyfta för då får du gashäng ev är det problemet.

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Skruva lös trottlarna och demontera fjädrarna. Ta i den och sträck ut den ett par centimeter så ska du se att det löser sig. Brukar bli lite slappa med åren.

Legohouse

Medlem
2 feb 2013
16
0
1
Felet var att högra trottellocket var löst, och trotteln inte riktigt i stoppad. Nu funkar det perfekt.
Tur det är lätt ibland ;)