crossfire -08 startar inte

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
efter resa på ett släp hem från fjällen startar inte skotern.
gnista finns dock.

vad kan vara ett vanligt fel?

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
här kommer en mer detaljerad beskrivning:

körde i fjälls och den gick som en klocka förutom att digitala hastig´hetsmätaren slutade funka för ett tag, men funkade igen nästa morgon.
I alla fall körde jag hem den ca 25 mil och vid avlastningen så ville den inte starta.
jag trodde att det var säkerhetskontakten för gasreglaget då jag även hade gashäng på den.
jag ruckade lös gashänget men den ville ändå inte starta :S
gnista finns så jag tror dock inte att det är nåt fel på den kontakten.
försökte också tina upp den för eventuella isproppar men utan resultat,

den har dock tänt nårga slag när den tinat lite men väldigt sällan, ville iaf inte fortsätta. och nu finns inte ens nåt tecken på liv

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
verkar inte som den får bränsle...men ska kolla upp det ordentligt!

borde den inte starta än om nåt stift inte tänder?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Inte så säkert , jag fick byta på min dock 12a och jag kollade bara 2 stift och dom hade gnista men den vägrade starta ändå... Bytte alla 4 tändstift och den gick igång på andra rycket.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Häll lite bensin i cylindrarna å startar den då är de ju bensin relaterat fel. Ispropp låter de som tycker jag. Du kan ju föröka slå i lite. T-röd i tanken och dra några gånger de löser upp isen.

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
den är både tinad och töd har jag också provat så det är ingen ispropp

Häll lite bensin i cylindrarna å startar den då är de ju bensin relaterat fel. Ispropp låter de som tycker jag. Du kan ju föröka slå i lite. T-röd i tanken och dra några gånger de löser upp isen.

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
tog lös slangen från fuel-railen nu och drog och det kom ingen soppa.

För visst ska de komma soppa där när man drar?
antar att den inte kan pumpa bränsle av någon anledning,

hur ska man kolla upp fel på bränslepump?

eller finns det något annat fel som kan ge detta symptom?

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
på HO motorn kan man ibland få köra bränslepumpen baklänges, genom att koppla den till ett batteri. motorn kan vara stendöd, men gör man detta så går den som en klocka igen :) vet dock inte om de gäller 08orna

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
tack för tipset!
körde det baklänges och sen funka pumpen utmärkt!
lika lättstartad som vanligt nu.

men bör man byta pump vid ett sånt här läge? eller kanske bara smörja med nån skvätt ttolja i tanken? i förebyggande syfte alltså..

på HO motorn kan man ibland få köra bränslepumpen baklänges, genom att koppla den till ett batteri. motorn kan vara stendöd, men gör man detta så går den som en klocka igen :) vet dock inte om de gäller 08orna

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
inga problem!

tror inte du behöver byta den, inte som jag förstått iaf

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Köp Payback drivmedelsförstärkare för då får du otroligt bra smörjning till pumpen tack vara BOR som den innehåller. Och dessutom håller man hela tanken och bränslesystemet rent från is och ärga. spridare hålls rena mm.

Dessutom håller motorn bet längre sedan den fått bor i sig och går märkbart bättre efter ett tag. Man behöver inte ens konservera motorn över sommaren för borytan håller rosten borta.

215-250kr brukar den kosta och räcker till 1000L 0,1% blandar man.