Polaris indy GT -88 (340) går bara på en cylinder

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Har en 340 som bara vill puttra på en cylinder.

Den fakta jag har är:
gnista på båda tändstiften
bytt filtret som sitter i tanken
renoverat soppafördelaren med nya membran
lite dåliga insugsgummin

Vill någon vänlig själv hjälpa mig att felsöka?
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
1) Nya stift.
2) Ta reda på vilken cylinder som tänder (Starta o dra av tändhatten på stiften en o en. Går den bara på en cyl så stannar skotern när du drar av tändhatten på den bra cylindern).
3) kolla o jämför komp i båda cylindrarna. kolvringarna kan vara slut på den cyl som inte tänder.
4) Är stiftet blött eller torrt på cylindern som inte tänder? Torrt = soppatillförsel = riv o rengör förgasaren (för det sitter väl två förg på den modellen vill jag minnas)
Börja där.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du kan också testa byta tändhatt på stiften , flyttas felet då är det inte i själva motorn felet sitter. Sen kan du göra ett kompprov också.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
1) Nya stift.
2) Ta reda på vilken cylinder som tänder (Starta o dra av tändhatten på stiften en o en. Går den bara på en cyl så stannar skotern när du drar av tändhatten på den bra cylindern).
3) kolla o jämför komp i båda cylindrarna. kolvringarna kan vara slut på den cyl som inte tänder.
4) Är stiftet blött eller torrt på cylindern som inte tänder? Torrt = soppatillförsel = riv o rengör förgasaren (för det sitter väl två förg på den modellen vill jag minnas)
Börja där.
Du verkar ha skruvat förut.
jag har som sagt tändning på båda stiften, så det kan jag utesluta. har även provat med nya stift.
har även bytt tändhattar.
även om kompet är dåligt så borde den fungera men vara slö!? ström + syre + bensin= pang =)
är nog inne på förgasarteorin, vet du hur många varv luft samt soppa skruv ska vara utskruvade?

Tack så mycket för bra svar!
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Lita inte på att stiften är justa. Har varit med om att man har haft gnista men väl under komp så har det ändå inte tänt. Billigt o enkelt att utesluta.

Vad gäller luftskruven så jag jag inte exakta inställningen men 1 varv ut borde vara nära nog att den ska gå. Du kan kolla den hur den andra förgasaren är inställd o ställa ut den andra lika mkt.

Om du är helt säker på att allt elektriskt är ok skulle man kunna skifta förgasare mellan cylindrarna bara för att se om felet flyttar sig. Kan vara så att bestyckningen är lite annorlunda på de två men borde ju vara tillräckligt för att se om man kan få den döda cylindern att tända.

Du kan oxå prova ett gammalt skogshuggarknep. En sup tsk soppa direkt i den döda cylindern genom tändstifthålet. Får du cylindern att tända till då så vet du att du har ett soppatillförselproblem.

Hade en gammal AC en gång som blåste ut packboxen på utgående axeln till variatorn vilket resulterade att den bara gick på en cyl.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Lita inte på att stiften är justa. Har varit med om att man har haft gnista men väl under komp så har det ändå inte tänt. Billigt o enkelt att utesluta.

Vad gäller luftskruven så jag jag inte exakta inställningen men 1 varv ut borde vara nära nog att den ska gå. Du kan kolla den hur den andra förgasaren är inställd o ställa ut den andra lika mkt.

Om du är helt säker på att allt elektriskt är ok skulle man kunna skifta förgasare mellan cylindrarna bara för att se om felet flyttar sig. Kan vara så att bestyckningen är lite annorlunda på de två men borde ju vara tillräckligt för att se om man kan få den döda cylindern att tända.

Du kan oxå prova ett gammalt skogshuggarknep. En sup tsk soppa direkt i den döda cylindern genom tändstifthålet. Får du cylindern att tända till då så vet du att du har ett soppatillförselproblem.

Hade en gammal AC en gång som blåste ut packboxen på utgående axeln till variatorn vilket resulterade att den bara gick på en cyl.
Tack prozac, ska kolla igenom detta!

Uppskattar konkreta svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Som redan nämnts men är oerhört viktigt,,kolla packboxen på den cylinder som inte går. Är det packboxen bakom variatorn är den lätt att se och testa. Fenomenet brukar bli blött stift på den sida boxen är väck och maskinen går inte på den burken på låga varv ivf. den kan komma igång på högre varv dock.

Om du inte ser visuellt fel testa spruta startgas på packboxen under gång (tomg). reagerar motorn på det har du felet där.

Om den inte går på magsidan blir det mer skruva för att se.....
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Låter som du lokaliserat felet åt mig Boost III, det här kan bli dyrt för en 25år gammal skoter. vad behövs för att byta packbox? avdragare och en ny packningssats ink packbox?
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Item Sku Qty Subtotal

07-478 - Polaris Carb 3083576 Flange 07-478 2 $15.90
711173 - Polaris Professional Engine Gasket Set 711173 1 $31.99
725-201 - Puller for Polaris Snowmobiles. Will NOT work with ATVs. 725-201 1 $19.99
194-201 - Lens 194-201 1 $5.99
BR9ES - BR9ES Spark Plug(s) BR9ES 2 $4.20

Subtotal $78.07
Shipping & Handling $31.55

Grand Total $109.62


Inte så farligt. hoppas de ska fungera, återkommer med resultat 25feb
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om packboxen är väck bakom variator eller svänghjul köper man den av duells återförsäljare eller närmaste järnhandel.

www.locknersbilochmc.se har dessa packboxar för ca 40kr st. Finns märkesbaserade och universal kolla in Duells hemsida. Storleken på packboxen står på tätningen du tar lös eller mät måttet bara.

Enda extra du behöver är svänghjulsavdragare eller variatoravdragare och det har lockner också.

Packboxarna man köper pirat av närmaste järnhandel eller Duells kan saknar "fläns utvändigt som vissa org boxar har. Men man stryker på lite locktite utanpå boxen och trycker in,,det sitter som berg.

För att få lös gamla boxen får man bryta och bända ev göra hål i boxen för att få ut den. Passa lagerbanan bakom bara!
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
tänkte kolla kolvarna på en gång så köpte packningsats för hela motorn, 224kr från mfgsupply.com
alla delar där är OEM så då borde avdragaren fungera.

Tack för alla tips och råd!