Ski doo tnt 600 original rem?

Björnen

Välkänd medlem
22 aug 2012
158
1
6
norrbotten/älvsbyn
okej :/ hört att det ska vara standard att det skramlar i primären på dem.. kan säga att min skramlar standard på tomgång mellanvarv högvarv. ska titta på stiften på tomgång då den är varm är stiften helt svarta och torkar jag av dem är det enbart svart luktar knappt bensin om dem. vilka stift tycker ni att man ska köra på sj kör jag Ngk, tänkte kanske kör på fel stift så den inte tänder nog mycket?

Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
500ss i XP chassiet ska ha BR10ECS inget annat
Intressant det visste jag inte.. Manualen säger Br9ecs vill jag minnas. Nu sa iofs manualen till min 600 sdi br9ecs och på den skulle det vara br8ecs så det förändras kanske

Edit*
Kollade nu och Br10ECS ska det sitta.. Inget annat.

Björnen

Välkänd medlem
22 aug 2012
158
1
6
norrbotten/älvsbyn
Ska ändå prova nya stift igen.. sen får han vara såhära i vinter och ger mig på variatorn till sommarn har inte så mycket pengar att lägga på han som det är nu...

Björnen

Välkänd medlem
22 aug 2012
158
1
6
norrbotten/älvsbyn
Tackar tackar för all hjälp har legat rulle i 1 timma imorse :) böt till polarns stift BR9EYA så körde jag 1 mil då var han varm sen körde jag rulle som bara fan!!! man blev ju lite som ett barn på julafton nu :)

Last edited:

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
går skotern bra på br9eya så är det väll dumt o köra något annat? köpa båda om du bara för testandets skull vill testa :)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
BR9EYA har enligt Rotax lätt för att glödtända och man ska därför inte använda dem i deras motorer, Det är info som har funnits länge och börjar nog bli bortglömd.

Det finns en anledning att man ska använda BR10ECS i 500ss och inte BR9ECS. Som jag har fått höra är det för att miska risken för spikningar.

BR10ECS är ett kallare stift än BR9ECS

Björnen

Välkänd medlem
22 aug 2012
158
1
6
norrbotten/älvsbyn
Br9ecs till räddning. han går som bara fan tar mig ju ospårat nu. tydligen var det för hårdastift br10ecs för min. där ser man. btw jag kör på 800as rem inga problem för dom som vill göra det går det.

Last edited:

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Gick den bara på en cylinder så var ett stift trasigt.
Har inte riktigt förstått kopplingen hårda/mjuka stift men BR10 är kallare än BR9 och rotax rekomendation är BR10ECS till 500ss i XP RE-X chassiet