Lynx 2014

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Jag tycker att kåporna och låsningarna ser väldigt elegant proffsigt ut! Jag hade dessutom inga som helst svårigheter att vare sig låsa upp eller igen.
Herregud, trodde nog att de flesta skoteråkare var lite händiga, men när man läser tråden här så verkar det mera som att en del måste ha kardborreband på skorna för att de inte klarar av att knyta skorna utan hjälp....
 
Last edited:

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
Jag tycker att kåporna och låsningarna ser väldigt elegant proffsigt ut! Jag hade dessutom inga som helst svårigheter att vare sig låsa upp eller igen.
Herregud, trodde nog att de flesta skoteråkare var lite händiga, men när man läser tråden här så verkar det mera som att en del måste ha kardborreband på skorna för att de klarar av att knyta skorna utan hjälp...
:D bra
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag tycker att kåporna och låsningarna ser väldigt elegant proffsigt ut!
Det kan hända det SER bra ut. Är det endast hur det ser ut man är ute efter så ska man nog köpa Yamaha och hålla sej på den plogade garageuppfarten och putsa sina aluminiumhjul. En Boondocker köper man för att pryttlarna ska funka ute i skogen och dessa låsningar kommer att bli ett elände!
Redan på nya maskiner var det rätt stora skillnader i hur kåporna passade och hur lätta dom var att stänga. Tänk på hur det kommer vara efter två säsongers spöande i skogen.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Men snälla du JAAG, såg du hur enkel konstruktion det var bakom tryckena? Så länge du inte har gjort skotern ramsned så tror jag inte att du kommer att misslyckas med låsningen.
Men om du nu är så säker på att det bara är skit, så är det ganska enkelt att ta en sekatör och klippa bort plasthaken i mekanismen, köpa dig ett par gummistroppar och knoppar sedan kör du Farbror Frej i 5 minuter så har du din traditionella lösning. Alla glada och nöjda??
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det kan hända det SER bra ut. Är det endast hur det ser ut man är ute efter så ska man nog köpa Yamaha och hålla sej på den plogade garageuppfarten och putsa sina aluminiumhjul. En Boondocker köper man för att pryttlarna ska funka ute i skogen och dessa låsningar kommer att bli ett elände!
Redan på nya maskiner var det rätt stora skillnader i hur kåporna passade och hur lätta dom var att stänga. Tänk på hur det kommer vara efter två säsongers spöande i skogen.
Nu har jag ju aldrig kört Lynx innan men jag hoppas att jag inte behöver hålla på att öppna och stänga kåporna hela tiden förutom vid påfyllning av olja.....
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Gissar att JAAG har monterat ihop några nya 14 och lagt märke till att det kan diffa rätt många mm på fästet/kåporna. Märkte det jag med när jag kollade på en på skoterns dag. Men det visar sig med tiden..

Men snälla du JAAG, såg du hur enkel konstruktion det var bakom tryckena? Så länge du inte har gjort skotern ramsned så tror jag inte att du kommer att misslyckas med låsningen.
Men om du nu är så säker på att det bara är skit, så är det ganska enkelt att ta en sekatör och klippa bort plasthaken i mekanismen, köpa dig ett par gummistroppar och knoppar sedan kör du Farbror Frej i 5 minuter så har du din traditionella lösning. Alla glada och nöjda??
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Man behöver öppna kåporna typ 3-4 gånger på en säsong. Olja två gånger, byta kedjehusolja en och ev byta en rem :D

Nu har jag ju aldrig kört Lynx innan men jag hoppas att jag inte behöver hålla på att öppna och stänga kåporna hela tiden förutom vid påfyllning av olja.....
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Man behöver öppna kåporna typ 3-4 gånger på en säsong. Olja två gånger, byta kedjehusolja en och ev byta en rem :D
Du har inte kört E-tec 800 i lössnö ser jag. Kåporna, i all fall den på oljetankssidan, öppnas inför varje kördag för oljepåfyllning. (den går två dagar på tanken men jag lämnar inte gården utan full tank)

Jag vet inte varför en del blev så hetsiga. Jag rapporterade om en sak jag lagt märke till som är dåligt. Och jag garanterar att de som känner igen sig i att dom måste skopa ut barr och kvistar från under variatorer, pipa och ljuddämpare/kedjehus var och varannan gång dom varit ute KOMMER få problem med detta...... ledsladdare, PLPs och pimpelfiskare kommer antagligen inte ha några större bekymmer.

Om du/ni inte bryr er så är inte det mitt problem. Kåporna och dess låsningar är en korkad lösning och dom har helt säkert lyckats skapa ett problem, för vissa köpare, som inte tidigare fanns.

Själv ska jag inte byta skoter i år så för mig personligen kvittar det.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om man kollar till vad dom flesta byter/förbättrar på sina maskiner så är det ju fotstegen. Så det betyder ju att ingen maskin( oberoende märke) har fotsteg som funkar.
Nu blev jag lite fundersam?, betyder det att alla maskiner oberoende märke rakt av har"dåliga"fotsteg? eller ska man bara byta för bytandets skull?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det jag ville ha fram med mitt inlägg var ju att det byts fotsteg på alla märken...vilket borde betyda att dom som gör det inte är nöjda med dom.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Fotstegen verkar vara rejält stabila men de verkar samtidigt rejält halkiga. har dock inte trampat på dem med skoterskor på fötterna.
Den som bestämt att det ska se ut sådär är väl chefen själv eller?
Resonemanget gick tydligen så att taggar samlar snö och is så här har de istället gjort fotsteg som ska hålla sig isfria och med så stora hål att det blir bra fäste iaf.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hehe trevlig tråd d här.. Helt allvarligt, hur går 3-7 å3-9 i puder egentligen?? Att dom presterar i vår snö de fattar ja..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag blev imponerad över framkomligheten på 3900 förra vintern.
Den lockade iaf mig till betydligt svårare saker hela tiden. Problemet jag har som inte är direkt vältränad är att jag inte kan lyfta lös den. PPS boggien har så lång fjädringsväg att hur mycket jag än lyfter så ligger fortfarande mattan kvar på botten.

Tyvärr blev det inte många mil. Fler ska det bli i vinter på nya 3900
3700 har jag inte provkört men eftersom den har fått DS boggie till 2014 så tror jag att även den tagit ett stort steg uppåt.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Var och kikade på nyLynxarna idag , riktigt fina maskiner inget snack om saken!
Däremot var det lite skämmigt att en av säljarna knappt fick upp sidokåpan och hade ännu svårare att stänga den och när han gick därifrån skrattade han till o mumlade för sig själv "pfft ja det där kommer funka skitbra med lite snö på" :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

Xrated

Medlem
22 sept 2012
31
2
8
Borlänge
Nu har jag fått min RE 800. Boggieskenorna är svarta och dioderna som sitter i huven på boondockern sitter även på RE:n (iaf min med RS kit)