Okej tack, men vadå, vad kvalifieras som lagliga pipor, är det orginalpipor eller? För tex, jag har slp twin pipes, och om jag inte har fel är väl SLP från amerika och där tar man väl inte hänsyn till CE, det är väl nästan bara i EU man använder CE.Har inte hört nå att dom får ta dom, Läste detta iaf:
De personer som stoppas med olagliga effektpipor riskerar dels en ordningsbot för bristfällig avgassystem, beroende på om det finns en CE-märkning eller inte.
Dels måste de in till Bilprovningen för en registreringsbesiktning som kostar ägaren 1 250 kronor. Maskinen måste då ha ett godkänt avgassystem monterat och innan dess får skotern inte köras.
Okej, tackar!Jag tror det har med ljudnivån å göra. Skoter får alltså inte övertiga en viss decibel.
bara slänga på stora slutburken så är du under decibellagen, har jag för mig iallafallOkej, tackar!
Om det, vid en poliskontroll, uppdagas att du har avgasprylar utan CE/Emärkning har du inte mycket att sätta emot. Eller hur?Om reglerna är samma för skoter och bil. Så skriv ALDRIG på en bot för db nivån.
Är stört omöjligt för dom att fälla dig, reglerna säger att dom ska ha en kalibrerad db mätare samt att mätning skall utföras på en plan 50m i diameter utan snö/is. Och vilken polis tror ni gör det !? rena chansningar av dom att du skriver på. Been there done that- Över och ut