600 ACE - vad klarar den?

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Jag letar efter en nyare Touring/Crossover som klarar dessa förutsättningar:

Vi kör oftast med två vuxna på skotern och kälke efter med två barn och pimpelutrustning. Klarar 600 ACE av det? Turerna kan variera mellan 1-5 mil och är oftast på led ibland enklare lössnö.

Jag har fastnat för ACE 600-motorn och Ski-Doo Grand Touring el Renegade (1+1 dyna) då dessa är lättare och driftsäkra? Har läst både bra och dåligt om 600 ACE.

Erfarenheter och tips, tack.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ACE är lika stark eller starkare än de flesta "oxar" som drar timmerlass på många ton. Inga problem alls där. Snarare mycket lämplig till ditt ändamål. Luktfriheten är ett plus, liksom den tysta gången.
En annan lämplig är RS Viking, dock är den förstås tyngre men har dubbla motorn och mer av allt.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är ju en motor som går otroligt billigt (av en anledning)

Så länge du håller dig till leder och packade spår så ska det inte vara någon fara.

600 ACE är inte någonstans en motor att sätta ihop med ordet prestanda.

Men utifrån dina krav så ska ni klara er med det.
Stor fördel för barnen i pulkan är också att det är en såpass ren motor.

Nu har jag inte kört GT eller renegade, bara en Tundra med sladd i olika typer av snö.

Så länge det finns ett hårt spår att köra i så funkar det bra.

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Ok. Då lutar det åt 600 ACE och Ski-Doo.

Ski-Doo Grand Touring och Renegade, vad är för och nackdelar ? För mig är inte topphastighet råkraft det viktigaste, det absolut viktigaste är att maskinen STARTAR och TAR MIG HEM IGEN.

Om det blir en Renegade monterar jag en 1+1 dyna. Måste jag då stärka upp dämpare el går att köra två vuxna på orginal? Verkar vara lite delade meningar där. Renegade väger ca 10 kg mindre är Grand Touring men med 1+1 dyna jämnas det kanske ut mot Grand Touring?

Finns ju knappt några begagnade 600 ACE års 2011-12 av varken Grand Touring el Renegade Vad beror det på?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.868
110
63
Skellefteå
Om du köper en Renegade Adrenaline så tror jag att den redan har förstärkta fjädrar i boogin vilket innebär att du inte behöver göra ngt om ni åker två på den. Övriga modeller skulle jag byta fjädrar på. Dämparna har inget med om ni åker två på den eller inte att göra.

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Om du köper en Renegade Adrenaline så tror jag att den redan har förstärkta fjädrar i boogin vilket innebär att du inte behöver göra ngt om ni åker två på den. Övriga modeller skulle jag byta fjädrar på. Dämparna har inget med om ni åker två på den eller inte att göra.
Hm då ser jag Adrenaline har motorn Rotax 600 H.O. E-TEC. Ingen 4-takt. Vad skiljer den mer i jämförelse med 600 ACE?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Om du köper en 11 ACE kolla så dom har ordnat variatorn vissa av dom första hade problem dom sluta växla när dom blev varm. Vissa fick det åtgärdat och till 12 har alla det fixat.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.868
110
63
Skellefteå
Hm då ser jag Adrenaline har motorn Rotax 600 H.O. E-TEC. Ingen 4-takt. Vad skiljer den mer i jämförelse med 600 ACE?
Ja, du har den snålaste 4taktaren och den snålaste 2taktaren att välja emellan. Etecen har nästan dubbel hk så där skiljer det ju lite. Dock är den inte helt luktfri (tänker på pulkåkarna) men inte så långt ifrån. Skulle gissa att det skiljer ca 3-4 deciliter/mil emellan motorerna.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
lånade hem en 13 renegade förra helgen för o prova om de var nå för tanten men vi kom fram till rätt snabbt att de får bli en 600 e-tec i stället. På led så gick de rätt bra men ospårat så fick den jobba hårt

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Motorn är den bästa som rullat ut ur rotaxfabriken på länge. Visst har det rullat ut fler intressanta motorer men denna är verkligen i en klass för sig.

Motorn i sig är inte så sexig i och med att den är så slö. Men den är lika stark som den tidigare 550-fläktklassen som var riktiga storsäljare och sitter i mängder av hyr- och arbetsskotrar. Som hjulboggie säger så drar dessa arbetskotrar ganska mycket även om flera ton sannolikt är i överkant. Så orkar gör den.

Den har bara 60-hästar men det är sannolikt de bästa 60-hästarna som kan köpas för pengar. Motorn är pigg så inihelvete och har en fantastiskt skön motorkaraktär. Dessutom är den extremt pålitlig, jag har aldrig hört talas om en ACE-motor som havererat. Den har torrsump och läcker inte när man tippar den, som en yamaha. Blä för äckliga yamahas(bli inte upprörd nu hjulboggie;)). Det är den snålaste skotermotorn som säljs just nu, det är en riktigt rolig känsla att komma hem efter en dags skoterkörning och bara tanka i 15 liter.

Sammantaget.
Om ditt största intresse på skoterresorna är naturupplevelsen/fisket/samvaron eller något annat så är 600 ACE en bra motor oavsett vilket chassi det sitter i då det är en bra och snål motor. Om du skiter i fisk och hatar ungarna så ska du nog välja en annan roligare motor.

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall
Äger en 600 ace renegade 13, en mkt trevlig motor som går otroligt billigt och är väldigt tyst att åka på.

Perfekt skoter att dra med, smyger väldigt mkt i skogen på jaktområdet och den glider väldigt mjukt på låga varv utan att slita rem.

Det saknas helt klart hk om man ska klättra i puder utanför leden, men efter leden hänger man på det mesta, jag har utrustat våran med 1+1 dyna då jag och sambon åker 2. Förstärkningsfjädrar är ett måste om man ska åka 2 vuxna. Har även extrautrustat den med ett bukskydd så den glider fint i snön.

Väldigt fin och prisvärd skoter som är väldigt driftsäker!. Jag kör minst 20 mil med passagerare med mycket bus på en tank.

Man ska inte jämnföra den mot vanliga 2takts 600 snuror men om man jämnför den mot en 550fläkt så är den så mycket bättre!

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Jag letar efter en nyare Touring/Crossover som klarar dessa förutsättningar:

Vi kör oftast med två vuxna på skotern och kälke efter med två barn och pimpelutrustning. Klarar 600 ACE av det? Turerna kan variera mellan 1-5 mil och är oftast på led ibland enklare lössnö.

Jag har fastnat för ACE 600-motorn och Ski-Doo Grand Touring el Renegade (1+1 dyna) då dessa är lättare och driftsäkra? Har läst både bra och dåligt om 600 ACE.

Erfarenheter och tips, tack.
Jag skulle säga att det bästa för dig vore en Ranger med 600 ace motorn
http://www.brplynx.com/en/sleds/sled/49-ranger-600-ace.html

Hade ni bara varit 2 stycken på skotern utan pulkan hade jag köpt ditt val mellan grand touring och renegade. Men när du vill koppla på familjen med pulka så skulle jag alla dagar välja Rangern pga att den är starkare trots att den bara också har en växel. För att grand touring och renegade skall kännas optimal för ditt användningsområde så behövs de nog drevas om.

Kan inte säga att jag med 100% är säker på allt detta, men min magkänsla säger ranger för ditt ändamål.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Kan varmt rekommendera 49 ranger 600 ace, far min köpte en ny sån nu till vintern. Helt fantastisk att bara mysa runt med, luktar inget (som de sägs att de är ett väldigt stort + när man ska åka i pulka eller liknande bakom), går tyst och går att smyga hur bra som helst med!

Vet inte som de sitter några förstärkta fjädrar eller liknande, men när man åker två så använder har han inställt bakre dämparen på näst lägsta snäppet, och de sitter dubbeldyna org men inget ryggstöd.. men de får man då köpa till.

Samt när den är längre så har den en väldigt bra framkomlighet och den ledade boggien som hjälper till när man ska backa i snön.

Och när 49 ranger går inom kategorin arbetsmaskin så är den lågt drevad (21-51), så de absolut inga problem att börja dra något tungt, och när Lynx har en en liten kylare med fläkt fram i fronten som inte ski doo har så skulle man nästan kunna säga att den omöjlig få att gå varm!

Tror att en sån skoter skulle fungera bra till ditt ändamål, speciellt motorn vilken skoter än den sitter i!

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
lånade hem en 13 renegade förra helgen för o prova om de var nå för tanten men vi kom fram till rätt snabbt att de får bli en 600 e-tec i stället. På led så gick de rätt bra men ospårat så fick den jobba hårt
Å vi som ska åka 2 vuxna och lastad kälke efter. Hmm..

Tobias_

Medlem
7 mar 2013
34
6
8
Har haft något äldre Arctic Cat Panther 570 och 440 tidigare. Dessa skotrar har gått för varma vilket har lett till att mattan fastnat i boggien fram och även slides fastnat bak.

Är dagens Ski-Doo GT och Renegade bättre anpassade för att slippa liknande? Den här frågan är jag nyfiken på..

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har haft något äldre Arctic Cat Panther 570 och 440 tidigare. Dessa skotrar har gått för varma vilket har lett till att mattan fastnat i boggien fram och även slides fastnat bak.
Det har inget med motorn att göra, utan beror på att slidesen inte får kyling pga alltför hårda spår.
Avhjälps medisrivare eller hjulboggi...