Hackar på låga varv!

Denilsson

Medlem
7 apr 2013
14
0
1
Luleå
Tja!
Jag har en Polaris SKS som hackar när man krypkör! Är det någon som har haft samma problem? Och vet vad man ska repa/byta?

Tack för hjälpen!

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Kolla hur remmen ser ut. Är den dålig har jag upplevt att skotern vill "hacka" lite

Denilsson

Medlem
7 apr 2013
14
0
1
Luleå
kolla hur variatorn är ställd, de kanske bara hackar näru ligger och fuckar kring inslagsvarven?
OK! Alltså det hände när en polare fastnade och han provade backa ur (vilket inte fungerade), han fick lös den men när han prövade gasa sig ur så snurrade inte mattan så jag skottade bort lite snö och kom lös och efter det så hackar den på låga varv men jag ska testa det också om det inte bara är remmen som Mjohansson (läs tidigare) skrev!
Är det svårt att kolla hur variation är ställd?
/Ny skoter förare

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
OK! Alltså det hände när en polare fastnade och han provade backa ur (vilket inte fungerade), han fick lös den men när han prövade gasa sig ur så snurrade inte mattan så jag skottade bort lite snö och kom lös och efter det så hackar den på låga varv men jag ska testa det också om det inte bara är remmen som Mjohansson (läs tidigare) skrev!
Är det svårt att kolla hur variation är ställd?
/Ny skoter förare
Byt variatorremmen!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja det är rätt låga odds på remmen. Garanterat bränt en midja på den så byt och tuta och kör.

Denilsson

Medlem
7 apr 2013
14
0
1
Luleå
Nu har jag testat byta remmen men fortfarande vill den på hacka lite på låga varv! Fast den känns mkt bättre än innan jag bytte...tror ni d e nån fara att köra? är nämligen i fjällen nu för en skotertur!

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Kolla om du har någon isklump eller nått som fastnat innanför drivhjulen eller däromkring. Har du no slip så brukar dom hacka lite på riktigt låga varv när du bara kryper iaf så gör då min Yamah

Denilsson

Medlem
7 apr 2013
14
0
1
Luleå
Ingen isklump eller övrigt som fastnat omkring drivhjulet. Skotern fungerar bra när man kommer upp i högre varvtal men på låga så vill den hacka. Fler tips?:)

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Prova kör utan variatorskyddet så du kan se variatorerna och hur dom beter sig när du krypkör så kanske du får ett hum om vad som är fel. Om du inte har rengjort skivorna och har gummirester kvar(svart beläggning) så kan det slira till och kännas som små hugg. Köp bromsrengöring på sprayburk och scotchduk för att rugga upp skivorna för bättre grepp.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Nu har jag testat byta remmen men fortfarande vill den på hacka lite på låga varv! Fast den känns mkt bättre än innan jag bytte...tror ni d e nån fara att köra? är nämligen i fjällen nu för en skotertur!
Bytte du till en NY rem?

Denilsson

Medlem
7 apr 2013
14
0
1
Luleå
Bytte du till en NY rem?
Japp jag bytte till en ny rem och körde en 6-7 mil i fjällen och den hackade fortfarande på låga varv, det kändes dock lite bättre (kanske var önsketänkande) :)...tog lös remmen för en halvtimme sen o såg att det redan håller på att bli en "midja" på remmen. Vad kan d då vara? På höga varv går han ju hur fint som helst!

Denilsson

Medlem
7 apr 2013
14
0
1
Luleå
Ska tillägga att när jag kände på skivorna på primärvariatorn så kändes d som att längst ner på skivorna var det "ojämnt"...