Montera betterboards 08 rtx

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Någon som sitter på bilder hur man skall gå tillväga när man monterar betterboards på 08 rtx?
 

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Hm men alltså kapar man bort allt?

Tar man bort kantlisten sen kapar bort allt under?
jag har ju förstärkningar m.m under verkar det som..

Du har inte möjlighet att ta kort underifrån så man får se hur det ser ut?
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Bortsett från sista snutten bakom dom nya fotstegen så är det renkapat under fotstegen. Endast sparat ca 1-1.5cm mot tunneln. Kantlisten är original som är ombockad.
Vilka fotsteg har du köpt?
 

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Oj. tack för länken missat det där.

Har köpt betterboards.
Bara börja då.

Tack!!
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
jag kapade inte så och enligt instruktionerna ska du antingen kapa hål för varje ruta eller spara både ytter och innerkanten.. alltså göra ett hål..

Lägg på betterboardsen, markera genomsläppen och rita upp en fyrkant på vad du behöver såga ut borra hörnen och kapa..
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
precis försök ha kvar så mycket material som möjligt utan att dom täpper för hålen..

http://imageshack.us/a/img138/3075/m008kz.jpg

MIna wrp boards principen är ju samma iaf och då ser du ju vad jag har kapat, jag har monterat betterboards också så det är ingen skillnad på själva monteringen förutom storleken på det som ska kapas
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Ser inga fördelar med att spara några småsnuttar av dom gamla fotstegen. Bara onödigt krångligt och hålla på och kapar ur för varje hål. Hållfastighetsmässigt lär det inte bli nån skillnad heller. Mina är typ stumma fast jag har kapat bort allt de gamla.
 

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Jo har sett din urkapning, men nu är det så att du verkar ha 09 eller nyare.

08 har massor med små hål som blir ivägen, isåfall måste man banka ner dom med en slägga eller nått?

Får försöka hitta på något när jag tagit bort allt runtomkring, men tack för hjälpen alla.
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Jo har sett din urkapning, men nu är det så att du verkar ha 09 eller nyare.

08 har massor med små hål som blir ivägen, isåfall måste man banka ner dom med en slägga eller nått?

Får försöka hitta på något när jag tagit bort allt runtomkring, men tack för hjälpen alla.
då kapar du bort allt förutom ytterkanten och lämnar så mycket du kan på innerkanten
 

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Nu har jag börjat ta bort alla förstärkningar m.m.

Men nu är det en plåt som går till boggihjulen, kapar man av den med eller tar man bort den helt?

Bifogar bild på den.



2013-08-02 16.04.34.jpg
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det är svårt att veta vad du menar med att ta bort alla förstärkningar, men de som sitter under ska sitta kvar.. Lägg som sagt bara på stegen. markera och såga upp ett fyrkantigt hål...

Jag har ingen nytro men jag misstänker att fästet för boggiehjulet måste lämnas intakt men det kanske någon med en nytro kan svara på (låter märkligt att man skulle ta bort det)
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Jag kapade bort det där, men jag kapade å andra sidan bort allt. Spara en bit mot tunneln bara. Vart hur bra som helst.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
I facebook gruppen "Vi som kör Yamaha Nytro" finns under Foton flertal bilder på hur betterboards monterades.